Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 22, 2012, 12:40:51

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30 - 12.30
d. 30/5 København kl. 18:30 - 21
d. 31/5 Odense kl. 19 - 21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3428 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Meditationspraksis
| | |-+  Chakrameditation
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Chakrameditation  (Læst 1743 gange)
Chorin
Full Member

Beskeder: 119

Vis profil
« Dato: April 02, 2010, 06:25:48 »

Sidst vi var i salgslunde til retrat gennemgik vi chakrarmeditation  happy dancing

Vil rigtig gerne vide lidt mere om det og hvordan man gør - jeg fik jo ikke lige skrevet op.
Der var forskellige farver og mantra vi sage i den forbindelse og som jeg synes var rigtig godt.
Er der nogen der har gode link eller bøger (på dansk) som man enten kan låne eller købe billigt. 

Jeg vil blive rigtig glad hvis i kunne hjælpe mig  happy clapping hands
Logget

Må Diamant Vejen bringe liv og lykke til alle levende væsner

Gashho
Dhammadasa
Newbie
*

Beskeder: 31

Vis profil
« Svar #1 Dato: April 02, 2010, 07:25:49 »

Sidst vi var i salgslunde til retrat gennemgik vi chakrarmeditation  happy dancing

Vil rigtig gerne vide lidt mere om det og hvordan man gør - jeg fik jo ikke lige skrevet op.
Der var forskellige farver og mantra vi sage i den forbindelse og som jeg synes var rigtig godt.
Er der nogen der har gode link eller bøger (på dansk) som man enten kan låne eller købe billigt. 

Kære Søs, Swami Janakananda fra skandinavisk yogaskole har for mange år siden lavet et rigtig god guidet meditation på chakraer og elementerne.

Vil tro de idag kan sende dig en cd.      .........                       http://www.yoga.dk/
Logget
gamlelight
Gæst
« Svar #2 Dato: April 02, 2010, 07:38:16 »

Den her er go

http://www.bog-mystik.dk/default.asp?Action=Details&Item=4052
Logget
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: April 03, 2010, 06:28:20 »

Skriv til Shoken og få det tilsendt  Wink
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: April 03, 2010, 09:24:29 »

Jeg blir litt nysgjerrig på denne chakrameditasjonen.

Så vidt jeg har forstått det, er chakrameditasjonen en del av den tantriske buddhismen, det vil si vajrayana. Men dere bruker den også i tendai? Hvor lenge har denne tradisjonen eksistert i tendai? Er den kommet inn i nyere tid? For siden chakra egentlig ikke er mahayana, men vajrayana, kan den vel ikke ha vært brukt i tendai fra begynnelsen av?
Logget

Metta,
Kåre
Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: April 03, 2010, 10:17:55 »

Så vidt jeg har forstått det, er chakrameditasjonen en del av den tantriske buddhismen, det vil si vajrayana. Men dere bruker den også i tendai? Hvor lenge har denne tradisjonen eksistert i tendai? Er den kommet inn i nyere tid? For siden chakra egentlig ikke er mahayana, men vajrayana, kan den vel ikke ha vært brukt i tendai fra begynnelsen av?

Jeg skal ikke kunne sige hvor længe den er brugt i Tendai.
Men det er jo en skole med stærke vajrayanatræk, der har taget alle mulige praksisser til sig gennem tiderne.
Du er nok nødt til at vente til Shoken kommer hjem med et mere uddybende svar desværre.

Det er en super god meditation som de fleste holder meget af at lave i sanghaen når først de har prøvet den. Der bruges bl.a. chant i den og det lyder helt vidunderligt når vi er flere!
Logget

Chorin
Full Member

Vis profil
« Svar #6 Dato: April 03, 2010, 10:45:38 »

Tak for linkene  Smiley

Ja det er nemlig da vi gjorde det i honduen på sjælland, jeg blev inspireret af denne form for meditation - det var bare helt fantastisk og jeg var næsten "høj" efter denne omgang. den påvirkede mig meget mentalt og selve chanten var vidunderlig.

Jeg ved godt det ikke bliver helt det samme når man sidder alene hjemme og meditere på denne, måde men jeg vil alligevel prøve den af som min personlig praksis i et stykke tid. 

Jeg kan forstå at shoken er ude at rejse, ved du hvornår hun er hjemme igen Sinshin?

Logget

Gashho
Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: April 04, 2010, 07:31:25 »

Tak for linkene  Smiley

Ja det er nemlig da vi gjorde det i honduen på sjælland, jeg blev inspireret af denne form for meditation - det var bare helt fantastisk og jeg var næsten "høj" efter denne omgang. den påvirkede mig meget mentalt og selve chanten var vidunderlig.

Jeg ved godt det ikke bliver helt det samme når man sidder alene hjemme og meditere på denne, måde men jeg vil alligevel prøve den af som min personlig praksis i et stykke tid. 

Jeg kan forstå at shoken er ude at rejse, ved du hvornår hun er hjemme igen Sinshin?

Pb sendt  Smiley
Logget

gamlelight
Gæst
« Svar #8 Dato: April 04, 2010, 03:00:45 »

Kommer åbenbart an på hvem man er og hvem der spørge herinde.. eller bliver man bare hånet..
Jeg troede ikke de fandes ? 

http://www.tendaiforum.dk/index.php/topic,29.0.html
Logget
Chorin
Full Member

Vis profil
« Svar #9 Dato: April 04, 2010, 03:05:43 »

Gamlelight jeg er ikke helt med på hvad du mener  wondering smiley

Der er ikke nogen der håner nogen herinde, ikke hvad jeg ved af hvertfald.
Logget

Gashho
Chorin
Full Member

Vis profil
« Svar #10 Dato: April 04, 2010, 03:07:21 »

Tussind tak Senshin  Smiley
Logget

Gashho
Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: April 04, 2010, 03:45:25 »

Kommer åbenbart an på hvem man er og hvem der spørge herinde.. eller bliver man bare hånet..

Hvor ser du hån?
 Og hvad mener du med "troede ikke de fandtes"? wondering smiley

Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: April 06, 2010, 10:31:18 »

Chakra meditationen er svær at beskrive skriftligt - den læres bedst direkte. Det betyder naturligvis ikke at jeg ikke kan minde dig om hvilke chakra der er knyttet til hvilke elementer, lyde og farver:

Jordelementet repræsenteres ved rod chakraet, og forbindes med farven gul, og lyden Ram.
Vandelementet repræsenteres ved tantiem, lige under og bag navlen, og forbindes med farven blå og lyden Vam.
Ildelementet knyttes til hjertechakraet, farven rød, og lyden Ohm.
Vind eller luft findes ved halschakraet, har farven grøn og lyden Ah, og endelig har vi elementet æter som repræsenteres ved kronechakraet, lyden Hum, og helt klart lys; alle farver og ingen.

God fornøjelse!
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: April 06, 2010, 10:37:14 »

Tendai er, på trods af navnet, ikke helt det samme som kinesisk T'ien-t'ai. Man taler om de fire elementer af Tendai: T'ien-t'ai filosofi, Zen meditation, Brahma Net Sutra forskrifter og esoterisk buddhismen (Vajrayana). Således har tantra været en del af Tendai fra starten, omend vægtningen har været forskellig gennem tiderne. Den vigtigste forskel mellem Tendai og en traditional vajarayana skole er at man i Tendai ser alle veje som ligeværdige; altså ikke Vajrayana som en højere lære end den tidlige buddhisme eller Mahayana.
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #14 Dato: April 06, 2010, 10:39:04 »

Jeg forstår ikke hvad du mener? I den tråd du henviser til giver jeg da et svar på hvilken plads chakraerne har i Tendai (og i buddhismen som helhed). Hvilken hån opfatter du i det? Der var ingen hån i det fra min side.
Logget

Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: