Interessant. Jeg har aldrig hørt en så monoton shomyo før. Dem jeg er blevet præsenteret for har masser af glissando hele tiden mellem tonerne i den pentatone skala der anvendes.
Det er tydelig at de to "korene" bevisst har tilpasset seg hverandre. Tendai-munkene holder en stø bordun av hensyn til gregorianikken, og gregorianikerne øker langsomt tempoet for å følge tendai-korets akselerando. Godt samarbeid, eller skal vi si at de sammen finner frem til en middelvei?

Tror jeg hellere vil kalde det en spøjs 'cross-over' :-) Det var meget langt fra de shomyos jeg kender - men den gregorianske melodi, skalaen, osv. var let genkendelig. Kunne være interessant at bytte rundt så den gregorianske harmonik (uden tenor/ melodilinje) blev bordunen under shomyo (som synges unisont), der så kunne få lov til at udsmykke med sine glissader og andre 'japanske' detaljer.... Bare en strøtanke

De shomyos jeg kender accelerere ikke (og det gør gregoriansk sang heller ikke), så det finurlige accelerando må stå for arrangørens egen regning.