Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 22, 2012, 12:35:50

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30 - 12.30
d. 30/5 København kl. 18:30 - 21
d. 31/5 Odense kl. 19 - 21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3428 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Andre praksisformer
| | |-+  Statuer, stupaer og andre spændende ting
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Statuer, stupaer og andre spændende ting  (Læst 818 gange)
Seicho
Jr. Member
**

Beskeder: 68

Vis profil
« Dato: Marts 28, 2010, 09:46:02 »

Nu ved jeg ikke lige om dette emne hører til i dette underforum, men jeg forsøger mig lige alligevel Wink

Nå, men i går dumpede der et blad ind i min brevkasse (nærmere bestemt FPMT's Mandala). Det handlede om hellige genstande - relikvier, statuer, stupaer osv i den dur denne gang, hvilket jo er interessant læsning især når man har et lidt ambivalent forhold til den slags. Det var fedt at læse om i hvert fald den tibetanske indgangsvinkel til den slags ting, og jeg er faktisk blevet lidt mere mild Wink

Jeg kan også huske fra Karma Kadjy at statuer o.a. kunne blive velsignede. Er det også en mulighed i Tendai-regi? Og så tænkte jeg på om sådan noget som at fylde statuer af Buddha eller måske en lille stupa med fx. mantraruller og røgelse også er noget man gør hos Tendai? Bruger man overhovedet stupaen hos jer?

Smiley
Logget
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Marts 29, 2010, 08:13:56 »

Nu ved jeg ikke lige om dette emne hører til i dette underforum, men jeg forsøger mig lige alligevel Wink

Nå, men i går dumpede der et blad ind i min brevkasse (nærmere bestemt FPMT's Mandala). Det handlede om hellige genstande - relikvier, statuer, stupaer osv i den dur denne gang, hvilket jo er interessant læsning især når man har et lidt ambivalent forhold til den slags. Det var fedt at læse om i hvert fald den tibetanske indgangsvinkel til den slags ting, og jeg er faktisk blevet lidt mere mild Wink

Jeg kan også huske fra Karma Kadjy at statuer o.a. kunne blive velsignede. Er det også en mulighed i Tendai-regi? Og så tænkte jeg på om sådan noget som at fylde statuer af Buddha eller måske en lille stupa med fx. mantraruller og røgelse også er noget man gør hos Tendai? Bruger man overhovedet stupaen hos jer?

Smiley

Du må ikke hænge mig op på det, og Shoken er ude at rejse så du må være tålmodig med et mere uddybende svar, men nej, umiddelbart kender jeg ikke til at der bruges stupaer  i Tendai (vi gør ikke i DK i hvertfald )
Men vi har jo genstande feks på alteret som er særlige. bla røgelse og vajra og klokke mm. og man kan få sit personlige alter indviet af en præst.

Men igen. Når Shoken kommer tilbage så er jeg sikker på at du kan få et mere uddybende svar :-)

Dejligt med mere mildhed for dig. Modstand er sjældent en hjælp. Og ting er kun hvad man lægger i dem  Wink
« Sidste ændring: Marts 29, 2010, 08:40:23 af Senshin » Logget

Seicho
Jr. Member
**

Beskeder: 68

Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 29, 2010, 09:54:36 »

Smiley

Du må ikke hænge mig op på det, og Shoken er ude at rejse så du må være tålmodig med et mere uddybende svar, men nej, umiddelbart kender jeg ikke til at der bruges stupaer  i Tendai (vi gør ikke i DK i hvertfald )
Men vi har jo genstande feks på alteret som er særlige. bla røgelse og vajra og klokke mm. og man kan få sit personlige alter indviet af en præst.

Men igen. Når Shoken kommer tilbage så er jeg sikker på at du kan få et mere uddybende svar :-)

Dejligt med mere mildhed for dig. Modstand er sjældent en hjælp. Og ting er kun hvad man lægger i dem  Wink

Det er ikke fordi jeg synes ritualer og rituelle genstande er den ultimative synd, jeg synes bare at folk har en tendens til at knytte sig vildt og voldsomt til den slags ting. Når jeg oplever buddhister gøre det så virker det bare endnu mere forkert. De må have misforstået noget Wink Jeg tror måske problemet har været at der i de tibetanske skoler, som jeg umiddelbart har været i kontakt med og luret på, er en god del overtro blandet ind i buddhismen. Ikke at man nødvendigvis skal kimse af AL såkaldt overtro, men min grænse blev vist nået lige der laughing my ass off
Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Marts 29, 2010, 11:27:38 »

Det er ikke fordi jeg synes ritualer og rituelle genstande er den ultimative synd, jeg synes bare at folk har en tendens til at knytte sig vildt og voldsomt til den slags ting. Når jeg oplever buddhister gøre det så virker det bare endnu mere forkert. De må have misforstået noget Wink Jeg tror måske problemet har været at der i de tibetanske skoler, som jeg umiddelbart har været i kontakt med og luret på, er en god del overtro blandet ind i buddhismen. Ikke at man nødvendigvis skal kimse af AL såkaldt overtro, men min grænse blev vist nået lige der laughing my ass off

Jeg ser heller ikke noe "syndig" i ritualer og slikt. Det bare virker nokså overflødig. Og siden det er slik at man må slippe taket i avhengighet av ritualer for å oppnå sotapatti (gå ut i strømmen) og komme videre derfra, synes jeg personlig det er et skritt i feil retning å begynne å legge seg til med ritualer. Hvorfor legge seg til med noe som Buddha sier vi bør fri oss fra? Da må man jo bare jobbe ekstra hardt senere for å legge bort uvanene igjen. Bedre å unngå å legge seg til med akkurat slike uvaner. For mitt eget vedkommende vet jeg i alle fall at jeg har nok av andre uvaner fra før av, så jeg trenger ikke å anskaffe nye ...  laughing my ass off
Logget

Metta,
Kåre
Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: Marts 29, 2010, 11:28:41 »

Jeg tror at ritualerne og rituelle genstande i stor grad er med til at hjælpe folk med netop IKKE at knytte sig. Men det er jo ikke til at se som udefrakommende når man endnu ikke kender til hvorfor det gøres. Når man kommer i Tendai templet er der masser af ritualer. En masse bukken, en masser retten ind, ind masse etikette, som ofte kan virke provokerende. Men når man så selv forstår eller får fortalt hvorfor det gøres, hvorfor vi bukker og gå ud på en bestemt fod osv. så giver det mening!
Alle de rituelle ting og ritualer tjener et formål. Minder os om hvorfor vi er på stien, hvorfor det er arbejdet værd, at vi skal være tilstede i hvert sekund, at blive mindet om at vi er gensidigt afhængige, nogle er til for netop for at provokerer ego osv osv.   

Selvfølgelig er der kommet tro og noget overtro ind fra andre religioner som buddhismen er kommet frem i verden. Og med det kan man kan vælge at gøre ritualerne til sine egne, give dem den mening der hjælper en på vejen, eller man kan vælge at sige; at så længe andre finder mening i dem er det fint, men selv tager jeg det med et gran salt. Og måske som man kommer frem på vejen ændre man holdning til dem, måske ikke :-)

Logget

Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Marts 29, 2010, 11:32:00 »

Jeg ser heller ikke noe "syndig" i ritualer og slikt. Det bare virker nokså overflødig. Og siden det er slik at man må slippe taket i avhengighet av ritualer for å oppnå sotapatti (gå ut i strømmen) og komme videre derfra, synes jeg personlig det er et skritt i feil retning å begynne å legge seg til med ritualer. Hvorfor legge seg til med noe som Buddha sier vi bør fri oss fra? Da må man jo bare jobbe ekstra hardt senere for å legge bort uvanene igjen. Bedre å unngå å legge seg til med akkurat slike uvaner. For mitt eget vedkommende vet jeg i alle fall at jeg har nok av andre uvaner fra før av, så jeg trenger ikke å anskaffe nye ...  laughing my ass off

Men hvem siger at man nødvendigvis knytter sig til ritualer? Eller hvem siger at nogle ikke har brug for ritualer for at blive fri for tilknytning?

Der er temmelig stor chance for at man knytter sig til sine børn, men dem vælger buddhister da at få alligevel  Wink
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Marts 29, 2010, 01:20:25 »

Men hvem siger at man nødvendigvis knytter sig til ritualer? Eller hvem siger at nogle ikke har brug for ritualer for at blive fri for tilknytning?

Der er temmelig stor chance for at man knytter sig til sine børn, men dem vælger buddhister da at få alligevel  Wink

Joda, vi er flinke til å skaffe oss tilknytninger. Desto bedre hvis vi kan avstå fra noen.  Wink
Logget

Metta,
Kåre
Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Marts 29, 2010, 02:56:53 »

Ja da, feks. give slip på tilknytningen til at ritualer er lig med tilknytning  Tongue

Og sådan kan vi blive ved i evig evighed  smiley hitting smiley w. lol
« Sidste ændring: Marts 29, 2010, 03:13:44 af Senshin » Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 548

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: Marts 29, 2010, 05:33:07 »

Ja da, feks. give slip på tilknytningen til at ritualer er lig med tilknytning  Tongue

Skål på det!    singing w. beer
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: Marts 29, 2010, 06:32:04 »

smiley hitting smiley w. lol   Laughing out very loud
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 548

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Marts 29, 2010, 07:53:21 »

smiley hitting smiley w. lol   Laughing out very loud

Hvad har jeg dog tænkt, da jeg fandt på at sætte de smilyes ind.... helpsign
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 29, 2010, 08:07:56 »

Nu skal du så blive fri for dem for vi skal være al (ew)vorlige igen, og jeg har endnu ikke fundet ud af at bruge dem. øv. green sick smiley

Men det med ritualer, og diverse symboler har jeg det nok også svært med, jeg e rså forbistret jordbunden,tror jeg selv.

Men så tænkte jeg tilbage omkring bl.a. min soldatertid og kom til at huske på at manglende overholdelse af ritualer kunne medføre straf og inddragelse af frihed. Vi bruger jo ritualer mange steder omkring flag,højtider og kirken er fyldt med det, så hvorfor så ikke i buddhismen.

Man beder i kirken, i buddhismen ønsker man for alle bl.a. og nu i karma kady har man en tro på at hvis mange sind sender budskaber ønsker ud bl.a. gennem stupaer m.v. så har det en gavnlig effekt hos andre langt væk eksempelvis.

Det er og bliver en tros sag efter min mening, men skadelig kan det vel ikke være   Wink

Så længe atvi ved at symboler og ceremonier er til for at støtte os i de intentioner vi har må det være ok.

Viggo
Logget
Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: Marts 30, 2010, 07:35:13 »

Så længe atvi ved at symboler og ceremonier er til for at støtte os i de intentioner vi har må det være ok.

I agree-smiley
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: