Der er faktisk netop sidste år kommet en spritny oversættelse af dødebogen på dansk. Den er foretaget af Erik Meier Carlsen, der ud over at være en kendt kommentator og journalist samt forhenværende redaktør på BT, har praktiseret tibetansk buddhisme og herunder Dzogchen i henved 40 år. I bogen er der en ret fyldig kommentar både til dødebogen som sådan, men også til buddhismen i det hele taget. Jeg synes den er ret interessant, da han fremlægger nogle nye vinkler på buddhismen, som jeg ikke har set andre steder. Hans sprog er præget af at han er journalist og akademiker, og jeg kan egentlig godt lide at få præsenteret tingene på en højpandet facon for en gang skyld. Jeg vil anbefale bogen, selvom der er fare for at visse feelgood buddhister vil blive stødt på manchetterne:)
Jeg vil lige pointere at jeg politisk er totalt uenig med Carlsen, men når det gælder buddhismen ved han hvad han taler om.
Køb den her - så støtter du en flinker fyr og den eneste (så hvidt jeg ved) buddhistiske butik i Danmark:
http://kubera.dk/product.asp?product=868