Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 22, 2012, 12:20:07

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30 - 12.30
d. 30/5 København kl. 18:30 - 21
d. 31/5 Odense kl. 19 - 21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3428 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Karma sanskrit betyder oversat...?
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Karma sanskrit betyder oversat...?  (Læst 392 gange)
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Dato: December 08, 2011, 08:45:56 »

Vi har en lille Karma diskussion på Facebook hvor een påstår at karma er sanskrit for handling/dåd? Er det korrekt oversat?
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: December 08, 2011, 09:56:04 »

Vi har en lille Karma diskussion på Facebook hvor een påstår at karma er sanskrit for handling/dåd? Er det korrekt oversat?

Ja, det er korrekt. Ordet har sammenheng med verb-roten kar-/ker-, som er den samme som vi på dansk-norsk har i verbet "gjøre". Karma er altså "gjerning".
Logget

Metta,
Kåre
Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #2 Dato: December 08, 2011, 11:02:45 »

Tak Kåre - vidste jeg kunne forvente kompetent svar fra dig Smiley

Betyder det så at Karma er menneskeskabt? Og at det kun er mennesker der har og skaber karma?
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: December 08, 2011, 02:01:55 »

Betyder det så at Karma er menneskeskabt? Og at det kun er mennesker der har og skaber karma?

Buddha sa at "karma er intensjon". Så i praksis får vi vel i første rekke ta ansvaret for våre egne intensjoner og våre egne handlinger.
Logget

Metta,
Kåre
Villum
Newbie
*

Beskeder: 20

Vis profil
« Svar #4 Dato: December 08, 2011, 10:02:40 »

I den grad man accepterer at mennesker kan genfødes som dyr, og derefter genfødes som noget andet, må dyrene vel også skabe karma på en eller anden måde.
Logget
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: December 08, 2011, 10:26:44 »

I den grad man accepterer at mennesker kan genfødes som dyr, og derefter genfødes som noget andet, må dyrene vel også skabe karma på en eller anden måde.

Hvilken betydning vil det i så fall få for din praksis?
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: December 09, 2011, 07:58:05 »

Det er der forskellige ideer om - men det er netop ideer, og lige nu er vi mennesker, så måske skal vi starte der  Grin

Du kan evt læse om Ichinen Sanzen, som giver en grundig forklaring på karmas funktion fra et Tendai (T'ien-t'ai) synspunkt, og forklarer hvorfor vi mener karma er aktiv i alle fænomener.
Logget

Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #7 Dato: December 09, 2011, 07:59:54 »

Det giver god mening. Jeg spørger fordi jeg har haft en meningsudveksling om hvorvidt karma kun eksisterer når der er mennesker eller om det er en naturlov. Jeg tænker at hvis karma er årsag og effekt er det vel også karma når et træ taber et æble og der derefter opstår et nyt æbletræ eller...?

Shomon: Hvor kan man læse Ichinen Sanzens forklaring om karma?
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: December 09, 2011, 09:47:20 »

Det giver god mening. Jeg spørger fordi jeg har haft en meningsudveksling om hvorvidt karma kun eksisterer når der er mennesker eller om det er en naturlov. Jeg tænker at hvis karma er årsag og effekt er det vel også karma når et træ taber et æble og der derefter opstår et nyt æbletræ eller...?

Karma er intensjon, som Buddha sa. Hvis epletreet med vilje slipper et eple, kan vi snakke om karma i den forbindelse. Men det forutsetter altså at epletreet er bevisst og vet hva det gjør ...  >Cheesy
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: December 09, 2011, 01:26:46 »

Diskussionen på FB er tåget fordi der ikke skelnes mellem karmaloven og dens objekter. Det er sandt at der nødvendigvis må være en bagvedliggende intention for at vi kan tale om at der skabes karma; karmalovens objekter er dermed handlinger med intention bag sig. Naturfænomener, som æbler der falder af træerne, tsunamier, jordskælv osv er ikke resultater af karmaloven som vi traditionelt betragter den, men iflg Ichinen Sanzen er sådanne fænomener resultat af 'omgivelsernes karma'. Du kan læse om Ichinen Sanzen i Buddhisme hverdagen, Original Enlightenment (j. Stone), eller på Ryuei.net.
Logget

Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #10 Dato: December 09, 2011, 01:47:51 »

Vil bare lige være helt sikker på jeg forstår... Karma er altså 100% menneskeskabt og menneskeafhængigt? Uden intention ingen karma?

Den må jeg læse Smiley Tak!
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: December 09, 2011, 08:29:25 »

Jeg tror det er mere korrekt at sige 'intentionsskabt' - så holder du dig nærmest de buddhistiske tekster (der jo også tager højde for eksempelvis guder).
Logget

Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #12 Dato: December 10, 2011, 06:25:21 »

Hvis du gerne vil ind og se på hvilke handlinger der gør at vi bliver syge , dør for tidlig eller får handikappede børn kan du læse 'Cause And Effect' inde på buddhistebooks.com

Hvis du fanger fisk med krog får du i næste liv hareskår  klø sig i håret

Der står ikke noget med dyrs karma desværre, men det er stadig spændende læsning nu vi snakker karma  Kiss

Metta Smiley
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: December 10, 2011, 06:58:08 »

Og hvis du vil se en rekke absurde eksempler på karma, skal du lese Lakkhanasutta:

http://dhamma.no/dn30.htm

Der vil du blant mange andre eksempler på en utilsiktet, men absurd komikk, kunne se at hvis du er en ivrig talsmann for å studere forskjellige fag og vitenskaper, vil du bli gjenfødt med ben som en gaselle!   Laughing out very loud

Det finnes med andre ord tekster - og utvilsomt også lærere - som i sin iver etter å formidle dhamma, skjærer over i en ufrivillig komikk. Heldigvis oppfordrer buddhismen oss også til å bruke vår forstand, så vi trenger ikke føle oss forpliktet til ukritisk å sluke all slags velment galskap.
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #14 Dato: December 10, 2011, 08:08:16 »

...og når du er færdig med at le, kan du finde en ok udlægning af karmas funktion her: http://www.buddhanet.net/cmdsg/kamma.htm  Wink

« Sidste ændring: December 10, 2011, 08:11:59 af Shomon » Logget

Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: