Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 22, 2012, 12:04:58

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30 - 12.30
d. 30/5 København kl. 18:30 - 21
d. 31/5 Odense kl. 19 - 21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3428 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Den nye tidsalder
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Den nye tidsalder  (Læst 349 gange)
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Dato: Oktober 31, 2011, 06:35:12 »

Der er i øjeblikket en masse dialog inden for new age om, at vi i 2012 (ellers er det den 11.11.11?) at vi går ind i "den gyldne tidsalder" og vi bliver løftet kollektivt til højere bevidsthed. Det knytter sig vidst blandt andet til ophør af Mayakalenderen. Er det noget man også taler om inden for buddhismen? Eller er det et rent new age fænomen?
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: November 01, 2011, 08:46:00 »

Der er i øjeblikket en masse dialog inden for new age om, at vi i 2012 (ellers er det den 11.11.11?) at vi går ind i "den gyldne tidsalder" og vi bliver løftet kollektivt til højere bevidsthed. Det knytter sig vidst blandt andet til ophør af Mayakalenderen. Er det noget man også taler om inden for buddhismen? Eller er det et rent new age fænomen?

Det er hopdeløs new age, eller kanskje vi heller skal kalle det old age, for slike dato-baserte fantasier har dukket opp utallige ganger, både i form av drømmer om overgang til en "ny tidsalder" og i form av endetidsprofetier. Var det ikke den 21. oktober som var siste i en lang rekke av endetidsdatoer? Det er jo ikke så lenge siden den 21. oktober, men jeg kan ikke huske at jorden gikk under den dagen. Kan dere?
Logget

Metta,
Kåre
Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #2 Dato: November 01, 2011, 09:32:23 »

Elsker din underfundige humor Kåre  Wink Tænkte nok at det præcis er som du skrev - tak  Kiss
Logget

Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #3 Dato: November 01, 2011, 07:43:49 »

I buddhisme er vi selv herre over vores liv , hvis tingene var forudbestemt ville vi kunne strege dette ud som en del af buddhistisk filosofi . Hvis verden går under eller vi på andre måder bliver "opløftet" i 2012 kunne det tyde på at der faktisk godt kunne være en slags skæbne , og så er vi blevet det klogere  happy clapping hands
Jeg er generelt meget skeptisk over for newage og profetier i det hele taget, især dommedagsprofetier  tazmanian devil

Meeen nogen der kender nogle buddhistiske profetier ? Andre end den med jernhjulet fra Kalachakra  happy dancing

¨So no one is perfect  glad ruller

Gassho Shinmyo 
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #4 Dato: November 03, 2011, 12:11:42 »

Åhh ja det kunne være spændende med nogle buddhistiske profetier Smiley

Så buddhister tror heller ikke på at der er en form for kollektiv bevidsthed eller...?
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: November 03, 2011, 01:12:41 »

Eftersom buddhismen ikke opererer med en 'Master-plan', giver den heller ikke profetier. Alt afhænger af årsager og omstændigheder, og dem skaber vi, fra det ene øjeblik til det andet. Mht kollektiv bevidsthed, så umiddelbart nej - men måske kan man, hvis man rigtig gerne vil, tolke visse udlægninger af doktrinen om Tathagatagarbha i den retning (men hvor tæt man så lægger sig op ad den lære, Gautama Buddha videregav, kan afgjort diskuteres).
Logget

Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #6 Dato: November 06, 2011, 07:40:46 »

Har spekuleret lidt videre og tænker, at hvis alt afhænger af årsag og effekt, kan man vel til en eller anden grad lave forudsigelser...? Og det jeg gør nu kan jo eksempelvis først give effekt om en måned, om et år eller om 100 år fra nu...? Jeg ved, at hvis jeg stikker hånden ind i et lys, så brænder jeg mig - det kan både skyldes erfaring, men det kan også skyldes, at jeg har fået det at vide og derfor tror på det som sandt.

Så hvis tilstrækkelig mange mennesker, får det samme at vide og de tror på det, kan man vel bevidst skabe årsag og effekt som derfor bekræfter en profeti...?
Logget

Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: November 06, 2011, 08:49:23 »

Har spekuleret lidt videre og tænker, at hvis alt afhænger af årsag og effekt, kan man vel til en eller anden grad lave forudsigelser...?

Acintita Sutta:
Citat
"There are these four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them. Which four?

"The Buddha-range of the Buddhas[1] is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.

"The jhana-range of a person in jhana...[2]

"The [precise working out of the] results of kamma...

"Conjecture about [the origin, etc., of] the world is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.

"These are the four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them."

Med andre ord, får man ikke noget godt ud af at forsøge at forstå hvad karma resulterer i. Til at starte med, så skulle man kende og forstå al karma i hele universet (vi ved ikke hvor karma giver konsekvenser), gennem al tid (eller hvornår)...

Gassho,
Thomas
Logget
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #8 Dato: November 06, 2011, 10:44:02 »

Har spekuleret lidt videre og tænker, at hvis alt afhænger af årsag og effekt, kan man vel til en eller anden grad lave forudsigelser...? Og det jeg gør nu kan jo eksempelvis først give effekt om en måned, om et år eller om 100 år fra nu...? Jeg ved, at hvis jeg stikker hånden ind i et lys, så brænder jeg mig - det kan både skyldes erfaring, men det kan også skyldes, at jeg har fået det at vide og derfor tror på det som sandt.

Så hvis tilstrækkelig mange mennesker, får det samme at vide og de tror på det, kan man vel bevidst skabe årsag og effekt som derfor bekræfter en profeti...?

I agree-smiley
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #9 Dato: November 06, 2011, 01:29:59 »

Hvis jeg ikke skal forsøge at forstå karma - hvordan kan jeg så vide hvad der skaber god og dårlig karma...? Og hvordan skal jeg så kunne tage ansvar for min karma?
Logget

Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: November 06, 2011, 01:49:36 »

Hvis jeg ikke skal forsøge at forstå karma - hvordan kan jeg så vide hvad der skaber god og dårlig karma...? Og hvordan skal jeg så kunne tage ansvar for min karma?

At vide hvad der er sundt/usundt for din karma, er ikke ensbetydende med at skulle forstå hvilke konsekvenser det har.

Eller sat på spidsen; jeg ved det har negative konsekvenser for min karma at skade levende væsener, men jeg ved ikke hvilke konsekvenser det vil få. At prøve at forstå hvilke konsekvenser det vil få, vil ikke lykkes (ifølge Buddha).

Gassho,
Thomas
Logget
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 548

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: November 06, 2011, 09:18:33 »

At vide hvad der er sundt/usundt for din karma, er ikke ensbetydende med at skulle forstå hvilke konsekvenser det har.

Eller sat på spidsen; jeg ved det har negative konsekvenser for min karma at skade levende væsener, men jeg ved ikke hvilke konsekvenser det vil få. At prøve at forstå hvilke konsekvenser det vil få, vil ikke lykkes (ifølge Buddha).

Gassho,
Thomas
I agree-smiley
Vi ved at alt hvad vi gør (tanker, ord og handlinger) har en øjeblikkelig effekt på os (f.eks. på vort sind). På længere sigt kan det så få yderligere konsekvenser. Hvad disse konsekvenser bliver, har vi ikke nogen mulighed for at gisne om, for det vil være afhængigt at rigtig mange forskellige årsager og omstændigheder - både dem vi selv kan påvirke direkte, og dem som vores omgivelser og miljø bidrager til.
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #12 Dato: November 07, 2011, 12:42:55 »

Vise mennesker  Kiss
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: