Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 22, 2012, 12:01:59

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30 - 12.30
d. 30/5 København kl. 18:30 - 21
d. 31/5 Odense kl. 19 - 21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3428 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Andre praksisformer
| | |-+  Paritta chanting
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Paritta chanting  (Læst 675 gange)
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Dato: Oktober 04, 2011, 06:31:13 »

Nogen der har erfaringer med ovennævnte og som måske kan hjælpe mig igang Smiley Jeg plejer at chante når jeg kan mærke jeg bliver slået ud af kurs eller hvis jeg ikke føler jeg har kontrol over tingene , jeg plejer at chante nembutsu eller eller medicin buddhaen . Selvom jeg syntes det er nogle fantastiske chants jeg tit chanter for andre, har jeg opfattelsen af at paritta måske vil være mere passende når det er MIG der smerter Smiley

Det bliver meget hurtig at man chanter for andre når man er utryg hvilket jo er en god ting , men alt forandre sig og man får mod på nye ting og føler det er tid til at lære en ny chant og denne gang for min EGEN skyld   glad ruller Det er jo noget helt nyt  happy dancing

Gassho sirlige lotus . Metta
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Gokai
Newbie
*

Beskeder: 22

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Oktober 04, 2011, 08:49:44 »

Hej Rasmus

Skal det absolut være en chant, som skal være løsningen? Huh?
Visse følelser kan være ret kaotiske tazmanian devil
Det kan føles ret ubehageligt, men det er fordi du ikke har fået bearbejdet dem. blahblahblah blahblahblah blahblahblah
Når jeg selv oplever det samme tager jeg ud og cykler, løber eller laver anden form for
fysisk aktivitet. Mens kroppen er igang fordyber jeg mig i problemerne og så kommer løsningerne efterhånden.
Hvis du har stress i kroppen kan yoga eller tai chi bringe ro. Den ro kan du tage med i din meditation.
Logget

Lars Echardt Petersen

Følelsers barnlige natur er årsag til lidelse. Når følelserne anderkendes forsvinder lidelsen
- Lars Echardt Petersen
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Oktober 05, 2011, 06:40:43 »

Nogen der har erfaringer med ovennævnte og som måske kan hjælpe mig igang Smiley Jeg plejer at chante når jeg kan mærke jeg bliver slået ud af kurs eller hvis jeg ikke føler jeg har kontrol over tingene , jeg plejer at chante nembutsu eller eller medicin buddhaen . Selvom jeg syntes det er nogle fantastiske chants jeg tit chanter for andre, har jeg opfattelsen af at paritta måske vil være mere passende når det er MIG der smerter Smiley

Det bliver meget hurtig at man chanter for andre når man er utryg hvilket jo er en god ting , men alt forandre sig og man får mod på nye ting og føler det er tid til at lære en ny chant og denne gang for min EGEN skyld   glad ruller Det er jo noget helt nyt  happy dancing

Gassho sirlige lotus . Metta

Uanset hvilke chant du laver for andre kan du lave den for dig selv.  Men tænk over at det du chanter for andre allerede lige så meget (eller måske i højere grad) gavner dig.
Praksis for andre har en stor påvirkning på dit sind. Og kan vi i virkeligheden adskille os fra andre?

Jeg går ud fra at du bruger chant til at give slip på ideen om at du skal være på rette kurs og have kontrol? Og ikke som midler mod ikke at være det?  Wink

Hvis du gerne vil kaste dig over sutra chant  har du  Lotus Sutraen i din ceremonibog :-)

« Sidste ændring: Oktober 05, 2011, 06:44:23 af Senshin » Logget

Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Oktober 05, 2011, 06:49:44 »

Hej Rasmus

Tja, hvorfor ikke? Chant er en lige så god buddhistisk praksis som f.eks at sidde i tavshed.

Det kan føles ret ubehageligt, men det er fordi du ikke har fået bearbejdet dem. blahblahblah blahblahblah blahblahblah

Eller også er følelser, som Buddhaen lærte os, bare forbigående og tomme manifestationer som alt andet (bla tanker), man kan vælge at observere komme og gå, uden at gøre det store ud af dem.
« Sidste ændring: Oktober 05, 2011, 06:51:44 af Senshin » Logget

Shinmyo
Full Member

Vis profil
« Svar #4 Dato: Oktober 05, 2011, 07:22:56 »

Gokai det skal være chant ja , som senshin så sødt omformulerede det bruger jeg det til at give slip  happy dancing
Men ellers dyrker jeg kampsport og får bearbejdet det ligesom du . Og jeg dyrker også Taiji chuan for at det ikke skal være løgn  Wink

Tak for din bekymre dig for mit helbred , det er meget medfølende  Kiss

gassho Rasmus-Metta

Hej Rasmus

Når jeg selv oplever det samme tager jeg ud og cykler, løber eller laver anden form for
fysisk aktivitet. Mens kroppen er igang fordyber jeg mig i problemerne og så kommer løsningerne efterhånden.
Hvis du har stress i kroppen kan yoga eller tai chi bringe ro. Den ro kan du tage med i din meditation.

Logget

Shinmyo
Full Member

Vis profil
« Svar #5 Dato: Oktober 05, 2011, 07:46:28 »

Hvis du gerne vil kaste dig over sutra chant  har du  Lotus Sutraen i din ceremonibog :-)

[/quote]

Jaah men hvordan  klø sig i håret Altså når jeg skal lære en chant så skriver jeg jo det på armen , men hele lotus sutraen kan ikke være på mine små arm happy dancing Så bliver det en fuldkropsting  helpsign

Gassho
Logget

Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Oktober 05, 2011, 07:50:23 »

Du lægger bogen foran dig og begynder at chante  Wink
Tag evt et eller to afsnit om dagen.

Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Oktober 05, 2011, 08:09:01 »

Jaah men hvordan  klø sig i håret Altså når jeg skal lære en chant så skriver jeg jo det på armen , men hele lotus sutraen kan ikke være på mine små arm happy dancing Så bliver det en fuldkropsting  helpsign

Gassho

Skaff deg arbeid i politi eller rettsvesen, så blir armen lang nok til de lengste sutraer. For du har vel hørt om "lovens lange arm"?  happy dancing
Logget

Metta,
Kåre
Shinmyo
Full Member

Vis profil
« Svar #8 Dato: Oktober 05, 2011, 08:26:16 »

Hahaha  glad ruller  I agree-smiley

Gassho

Skaff deg arbeid i politi eller rettsvesen, så blir armen lang nok til de lengste sutraer. For du har vel hørt om "lovens lange arm"?  happy dancing
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: Oktober 06, 2011, 09:39:48 »

Hej Rasmus

Jeg tænker, at når Rasmus stiller spørgsmålet i et buddhistisk forum, er det måske fordi han gerne vil have ideer til hvordan han angriber problemet med buddhistiske værktøjer - og i det tilfælde er chant et udmærket forslag. Jeg vil også mene, at vipassana meditation, hvor man iagttager fænomener (fx følelser) som de opstår og forsvinder, kunne være en hjælp.
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Oktober 06, 2011, 09:41:53 »

Citat
Citat

Gassho

De fleste paritta chant er ganske lange, så der ville du have samme problem. I øvrigt er paritta chanting en Theravada praksis, så jeg kan ikke vejlede dig - men Tendai byder på masser af dejlige chant, som er både for dig og andre, og samtidig ikke for nogen...
Logget

Junshin
Administrator
Newbie

Beskeder: 32

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: Oktober 06, 2011, 10:28:38 »

Jeg kan anbefale Fudo Myo-o mantraet, som jeg helhjertet har taget til mig, trods en vis skepsis i starten overfor det der "mantra noget".

Jeg bruger det først og fremmest når jeg går kokorodo, men er også begyndt at chante det i hverdagen, når jeg selv kan mærke at jeg er ved at køre ud af en uhensigtsmæssig tangent. Jeg er på rygestopdag nr. 6 og jeg chanter rigtig rigtig meget for tiden Grin

Har man ikke lige tiden eller muligheden for at sidde sætte sig på sin pude, kan mantra chant være en stor hjælp i situationen hvis man lige skal finde fodfæste eller fokus.

Du kan læse om mantraet i "Marathon Munkene på Hiei bjerget" af John Stevens på side 70.

http://www.tendai.dk/butik/#ecwid:category=326113&mode=product&product=1011576
Logget
Villum
Newbie
*

Beskeder: 20

Vis profil
« Svar #12 Dato: November 11, 2011, 04:17:08 »

Ved ikke hvor meget det har at gøre med det i praktiserer her, men ville lige dele historien alligevle
På trods af en vis skepsis har jeg for nylig brugt chanting på en måde der viste sig at være overraskende virksom.
,
Jeg har været ved at hjælpe (over video-skype) en bekendt med at udvide sin adgang til jhana-tilstande, og gøre dem klarere. Han kan efterhånden genkende jhana 5, 7 og 8, ubegrænset rum, intethed og hverken-perception-eller-ikke-perception. Jeg ville se om han kunne finde vej til det vi kalder de fem Pure-Land jhana (og antager er det pali-tekster kaldler suddhavasa)

Trods alle mine forsøg på at forklare ham forståelsesmåder og mentale manøvrer der skulle hjælpe skiftet fra tilstanden af hverken-perception-eller-ikke-perception til den første Rene Land jhana (som er en ganske speciel og meget rar tilstand) ville det ikke lykkes.
Jeg kom i tanke om at jeg første gang havde nået denne tilstand ved at chante "Namo Amitabha" tre gange - det samme er tilfældet for en del andre i min tradition. Dette giver overfladisk en form for mening, men involverer en eklektisk blanding af Theravada og Mahayana.. Buddha Amitabha skal ifølge Pure-Land Buddhismen såvidt jeg forstår tillade folk genfødsel i Buddha Amitabha's Rene Land, hvor de vil opnå oplysning. Dette sker ved variende praksisser, men centralt er chanting af Buddha Amitabhas navn. Ifølge den Theravada-tradition jeg trækker (løst) på, skulle vi derimod være i stand til at nå disse Suddhavasa-jhanaer (og deraf følgende genfødsel) i kraft af egen oplysning af en bestemt grad

Men alt det til side, jeg ville gerne se om jeg ikke kunne hjælpe ham til at nå den første af disse jhana-tilstande. Så jeg forklarede ham om hvordan det havde vist sig overraskende virksomt for andre. Derefter fulgtes vi af op til den ottende jhana, hverken-perception-eller-ikke-perception. Her chantede vi på skift "Namo Amitabha". Jeg kunne hurtigt mærke tendensen til at bevæge mig til "Pure Land 1", hvilket jeg prøvede at udtrykke i den måde jeg chantede på.

Og så vidt jeg kan se, lykkedes det faktisk  Grin Min bekendtes beskrivelse passer nogenlunde med min egen oplevelse af Pure Land 1, og hvad jeg har læst. Der kan være tale om en art suggestion og konstruktion af oplevelser, som det nogle gange sker, hvilket vi stadig arbejder på at afkræfte. Men Hurra!

Således lærte jeg at chanting kan være en overraskende stærk teknik, selv hvis man kommer fra en tradition generelt slet ikke gør brug af den. Smiley

(i øjeblikket arbejder jeg på ikke at blive fanget ind af min stolthed over at dette lykkes, og istedet føle venlig glæde ved an andens succes - som man muligvis kan se fra min beskrivelse er dette ikke helt lykkes endnu)  Wink
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: