Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 21, 2012, 11:58:39

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30 - 12.30
d. 30/5 København kl. 18:30 - 21
d. 31/5 Odense kl. 19 - 21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3428 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Forskel på Arhatte, pratyekabuddha og mahayanaens fuldkomne oplysning
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Forskel på Arhatte, pratyekabuddha og mahayanaens fuldkomne oplysning  (Læst 183 gange)
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Dato: Oktober 04, 2011, 06:08:23 »

Jeg har i længe haft en spekulation som går på at Mahayana buddhismen går efter den fuldkomne oplysning. Og kan så tænke mig til at de to andre betegnelser i de 3 fartøjer  (arhatte og pratyekabuddha) ikke går efter en oplysning ? Men forståelsen af hvad de så vil opnå og hvad for idealer der er deres kan jeg ikke finde ud af , for når jeg finder læsestof synes jeg det minder om en slags oplysning de opnår  klø sig i håret

Og som jeg forstår er de to kurve den tidlige buddhisme efter shakymuni ? Men han fandt jo netop ud af at oplysning kunne opnåes af alle ? så hvorfor er det ikke den fuldkomne oplysning der bliver stræbt efter ..

Nogen der kan hjælpe, ved ikke om jeg er helt ude hvor jeg skulle have badevinger med   happy clapping hands

gassho Rasmus-Metta til alle herfra    
« Sidste ændring: Oktober 04, 2011, 06:10:28 af RasmusJensen » Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Oktober 04, 2011, 08:40:38 »

Jeg har i længe haft en spekulation som går på at Mahayana buddhismen går efter den fuldkomne oplysning. Og kan så tænke mig til at de to andre betegnelser i de 3 fartøjer  (arhatte og pratyekabuddha) ikke går efter en oplysning ? Men forståelsen af hvad de så vil opnå og hvad for idealer der er deres kan jeg ikke finde ud af , for når jeg finder læsestof synes jeg det minder om en slags oplysning de opnår  klø sig i håret

Og som jeg forstår er de to kurve den tidlige buddhisme efter shakymuni ? Men han fandt jo netop ud af at oplysning kunne opnåes af alle ? så hvorfor er det ikke den fuldkomne oplysning der bliver stræbt efter ..

Nogen der kan hjælpe, ved ikke om jeg er helt ude hvor jeg skulle have badevinger med   happy clapping hands

gassho Rasmus-Metta til alle herfra    

Noe vi alltid bør ha i bakhodet når vi leser om slikt, er at mahayana var en ny form for buddhisme som oppsto i konkurranse med de tidligere skolene. Og da var det viktig med en markedsføring som kunne overbevise publikum om at det nyeste tilbudet var bedre enn de gamle. Dette ble gjort med subtile og mindre subtile midler. Et av de mindre subtile var å tilby det nyeste og siste skrik i fullkommen opplysning, som naturligvis måtte presenteres som bedre enn de som allerede fantes på markedet.

Når vi vet dette, kan vi ta slike påstander om at "Æ da, bæ da, min opplysning er mer fullkommen enn din, så!" for hva de er, og ikke henge oss opp i dem.

Personlig tror jeg det er gode muligheter for å nå frem til oppvåkning innenfor flere forskjellige skoler og tradisjoner, hvis man praktiserer sin vei med flid.
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 548

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Oktober 04, 2011, 08:59:22 »

...Og da var det viktig med en markedsføring som kunne overbevise publikum om at det nyeste tilbudet var bedre enn de gamle. Dette ble gjort med subtile og mindre subtile midler. Et av de mindre subtile var å tilby det nyeste og siste skrik i fullkommen opplysning, som naturligvis måtte presenteres som bedre enn de som allerede fantes på markedet...
I agree-smiley Enig

Citat
Personlig tror jeg det er gode muligheter for å nå frem til oppvåkning innenfor flere forskjellige skoler og tradisjoner, hvis man praktiserer sin vei med flid.

I agree-smiley  Enig .... igen! .... helpsign!
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: