Hejsa.
Jeg hedder Villum, er 31 år og begyndte at kalde mig buddhist i foråret. Jeg har været glad for at opdage at der findes andre danske buddhister, og har skrevet et par ting på buddhistisk forum. Jeg nåede dog ikke at vil introducere mig der, og gør det derfor i stedet her, nu da buddhistisk forum er blevet nedlagt
Min indgang til buddhismen startede i December 2010, da jeg begyndte at dyrke let meditation i den psykologiske mindfulness-tradition. Jeg blev interesseret i baggrunden for denne meditaitionstradition, og udforskede en masse på nettet, hvor jeg stødte på de otte meditative tilstande der kaldes
jhana. Jeg begyndte at praktisere disse meditative tilstande som en videreudvikling af den åndedrætsmeditation jeg havde lært fra mindfulness, hvilket var rigtig godt til at finde ro og klare sindet. Senere i løbet af foråret kom jeg i kontakt med et online-netværk af teknisk orienterede meditatører, ofte kaldet Pragmatic Dharma eller Hardcore Dharma (se fx. kennethfolkdharma.com dharmaoverground.org buddhistgeeks.com pragmaticdharma.com ). Da jeg nåede til at være nogenlunde sikker på at jeg havde nået til tredje jhana(fodnote1), var jeg blevet meget interesseret i indsigtsmeditation. Jeg begyndte at dyrke en version af den burmesiske indsigtsmeditation i traditionen efter Mahasi Sayadaw. I denne periode oplevede jeg meget længsel efter oplysning i min meditation, og fantaserede om hvor meget anerkendelse jeg ville få ved at blive oplyst (fodnote2). Jeg lærte langsomt at gøre denne længsel til en del af min meditation, og fik i senere på foråret min første meditative åbning, hvor fornemmelsen af et selv i et par timer "fordampede", og det blev klart for mig at oplevelse ikke kræver nogen oplever(fodnote3). Dette, og eftervirkningerne af det, er noget af det bedste der nogensinde er sket for mig. Et stykke tid efter dette, opdagede jeg at jeg var enig med de fire forædlende sandheder og ikke længere tvivlede på muligheden for frigørelse. Jeg begyndte derfor at kalde mig buddhist.
Siden da har jeg fundet en lærer, Kenneth Folk (
http://kennethfolkdharma.com/, som jeg mødes med over skype, og et dejligt internetforum hvor jeg har min meditations"dag"bog, som ikke er helt så opdateret som den burde være (fodnote4). Jeg har også opdaget hvordan meditationens cyklusser kan påvirke dagligdagen på både rare og ganske ubehagelige måder. Mit buddhiske udgangspunkt startede som hårdt Theravada-baseret, men jeg er blødt lidt op på det sidste, efter at Kenneth Folk har introduceret mig til muligheden for at være opvågnet i dette øjeblik. En stor del af min meditation er stadig baseret på forskellige fortolkninger og videreudviklinger af burmesisk indsigtsmeditation, men jeg har også eksperimenteret med en del andre praksisser. Den eneste kontakt jeg har haft med andre buddhister "in the flesh" er de (for) få gange, jeg har været nede i Øsal Ling i Århus om mandagen til deres medbring-egen-praksis meditation. Det har været superhyggeligt.
Fodnote1: Der er en del uenighed om hvor dyb en meditativ tilstand skal være for at kvalificere som jhana. Jeg bruger pragmatic-dharma versionen af jhana, der siger at en jhana skal være dyb nok til at den kan genkendes som netop den jhana. Det vil sige at mine "jhana" kun meget sjældent har involveret fuldstændigt fokus på det meditative objekt sådan at kroppen slet ikke bemærkes. I tilbageblik kan jeg konstatere at jeg på dette tidspunkt faktisk havde nået fjerde jhana.
Fodnote2: Dette er altså ikke pointen ved at blive oplyst. Det er faktisk en reel hindring for fremskridt i meditation, med mindre den kan elimineres eller gøres til en del af meditationen. Det er noget alle lader til at støde på, ihvertfald i pragmatic-dharma-traditionen, som har meget fokus på genkendelige meditationsstadier og -tilstande.
Fodnote3: Som bekræftet en del gange siden, var dette det der kaldes at gå ind i dharmaens strøm, at blive "Sotapanna", i pali-termen. Eller hvertfald det vi kalder sotapanna i pragmatic dharma. Definitioner varierer muligvis.
Fodnote4: se
http://kennethfolkdharma.wetpaint.com/thread/4669382/Villum%27s+thousand+and+one+mistakes