Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 21, 2012, 11:56:42

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30 - 12.30
d. 30/5 København kl. 18:30 - 21
d. 31/5 Odense kl. 19 - 21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3428 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Den virtuelle Sangha
| |-+  Hjerteligt velkommen - hvem er du?
| | |-+  Villum. Ny på forum
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Villum. Ny på forum  (Læst 260 gange)
Villum
Newbie
*

Beskeder: 20

Vis profil
« Dato: September 23, 2011, 09:09:12 »

Hejsa.
Jeg hedder Villum, er 31 år og begyndte at kalde mig buddhist i foråret. Jeg har været glad for at opdage at der findes andre danske buddhister, og har skrevet et par ting på buddhistisk forum. Jeg nåede dog ikke at vil introducere mig der, og gør det derfor i stedet her, nu da buddhistisk forum er blevet nedlagt

Min indgang til buddhismen startede i December 2010, da jeg begyndte at dyrke let meditation i den psykologiske mindfulness-tradition. Jeg blev interesseret i baggrunden for denne meditaitionstradition, og udforskede en masse på nettet, hvor jeg stødte på de otte meditative tilstande der kaldes jhana. Jeg begyndte at praktisere disse meditative tilstande som en videreudvikling af den åndedrætsmeditation jeg havde lært fra mindfulness, hvilket var rigtig godt til at finde ro og klare sindet. Senere i løbet af foråret kom jeg i kontakt med et online-netværk af teknisk orienterede meditatører, ofte kaldet Pragmatic Dharma eller Hardcore Dharma (se fx. kennethfolkdharma.com dharmaoverground.org buddhistgeeks.com pragmaticdharma.com ). Da jeg nåede til at være nogenlunde sikker på at jeg havde nået til tredje jhana(fodnote1), var jeg blevet meget interesseret i indsigtsmeditation. Jeg begyndte at dyrke en version af den burmesiske indsigtsmeditation i traditionen efter Mahasi Sayadaw. I denne periode oplevede jeg meget længsel efter oplysning i min meditation, og fantaserede om hvor meget anerkendelse jeg ville få ved at blive oplyst (fodnote2). Jeg lærte langsomt at gøre denne længsel til en del af min meditation, og fik i senere på foråret min første meditative åbning, hvor fornemmelsen af et selv i et par timer "fordampede", og det blev klart for mig at oplevelse ikke kræver nogen oplever(fodnote3). Dette, og eftervirkningerne af det, er noget af det bedste der nogensinde er sket for mig. Et stykke tid efter dette, opdagede jeg at jeg var enig med de fire forædlende sandheder og ikke længere tvivlede på muligheden for frigørelse. Jeg begyndte derfor at kalde mig buddhist.
Siden da har jeg fundet en lærer, Kenneth Folk (http://kennethfolkdharma.com/, som jeg mødes med over skype, og et dejligt internetforum hvor jeg har min meditations"dag"bog, som ikke er helt så opdateret som den burde være (fodnote4). Jeg har også opdaget hvordan meditationens cyklusser kan påvirke dagligdagen på både rare og ganske ubehagelige måder. Mit buddhiske udgangspunkt startede som hårdt Theravada-baseret, men jeg er blødt lidt op på det sidste, efter at Kenneth Folk har introduceret mig til muligheden for at være opvågnet i dette øjeblik. En stor del af min meditation er stadig baseret på forskellige fortolkninger og videreudviklinger af burmesisk indsigtsmeditation, men jeg har også eksperimenteret med en del andre praksisser. Den eneste kontakt jeg har haft med andre buddhister "in the flesh" er de (for) få gange, jeg har været nede i Øsal Ling i Århus om mandagen til deres medbring-egen-praksis meditation. Det har været superhyggeligt.

Fodnote1: Der er en del uenighed om hvor dyb en meditativ tilstand skal være for at kvalificere som jhana. Jeg bruger pragmatic-dharma versionen af jhana, der siger at en jhana skal være dyb nok til at den kan genkendes som netop den jhana. Det vil sige at mine "jhana" kun meget sjældent har involveret fuldstændigt fokus på det meditative objekt sådan at kroppen slet ikke bemærkes. I tilbageblik kan jeg konstatere at jeg på dette tidspunkt faktisk havde nået fjerde jhana.
Fodnote2: Dette er altså ikke pointen ved at blive oplyst. Det er faktisk en reel hindring for fremskridt i meditation, med mindre den kan elimineres eller gøres til en del af meditationen. Det er noget alle lader til at støde på, ihvertfald i pragmatic-dharma-traditionen, som har meget fokus på genkendelige meditationsstadier og -tilstande.
Fodnote3: Som bekræftet en del gange siden, var dette det der kaldes at gå ind i dharmaens strøm, at blive "Sotapanna", i pali-termen. Eller hvertfald det vi kalder sotapanna i pragmatic dharma. Definitioner varierer muligvis.
Fodnote4: se http://kennethfolkdharma.wetpaint.com/thread/4669382/Villum%27s+thousand+and+one+mistakes
Logget
Seicho
Jr. Member
**

Beskeder: 68

Vis profil
« Svar #1 Dato: September 24, 2011, 09:22:07 »

Velkommen til, Villum. Altid rart med nye folk  :-)
Logget
Villum
Newbie
*

Vis profil
« Svar #2 Dato: September 24, 2011, 11:12:15 »

Mange tak Smiley
Logget
Villum
Newbie
*

Vis profil
« Svar #3 Dato: September 24, 2011, 11:45:41 »

Måske burde jeg dog kalde mig buddhistnørd istedet for buddhist. Med fodnoter og det hele.  Smiley Men jeg kan også godt li kage.
Logget
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 548

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: September 24, 2011, 03:42:07 »

Velkommen Villum!
Det bliver spændende at følge din vej :-)
Har du planer om at møde flere levende buddhister i Dk?
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Villum
Newbie
*

Vis profil
« Svar #5 Dato: September 24, 2011, 03:55:02 »

Meget gerne. Jeg bor i Århus, hvor der også er nogen zen-folk, jeg skal ned og besøge og se hvad det der shikantaza er for noget. Men derudover kunne det være rigtig dejligt at møde nogen andre også - det har kun været positivt indtil videre.

Tak for den fine velkomst Smiley

Metta
Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: September 24, 2011, 06:11:03 »

Måske burde jeg dog kalde mig buddhistnørd istedet for buddhist. Med fodnoter og det hele.  Smiley Men jeg kan også godt li kage.

Hei Villum!

Som der skrevet står: Nørder i alle land, foren eder!

Wink

Og som er også skrevet står: Kageelskere i alle land, foren eder!

Grin Azn
Logget

Metta,
Kåre
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #7 Dato: September 24, 2011, 09:20:12 »

Hej Willum

Nu du bor i århus så kunne jeg sikkert anbefale dig Randers,hvis du er interesseret i Tendai, Senshin er vist god til at udfordre og iøvrigt uden at love for meget kunne du sikkert få et lift med Rasmus Julius.

Odense er måske for langt væk og dyrt.

held og lykke uanset.

Gassho Viggo/Taido
Logget
Taido
Full Member

Vis profil
« Svar #8 Dato: September 24, 2011, 09:22:12 »

Hej Villum.
Undskyld min stavefejl,dit navn bør være rigtig.

Viggo
Logget
Villum
Newbie
*

Vis profil
« Svar #9 Dato: September 24, 2011, 11:12:42 »

Jeg vil se på det med at komme forbi Randers på et tidspunkt så, og se hvad det er for noget.
Jeg tror jeg har vænnet mig til alle de måder mit navn kan staves forkert på efterhånden Smiley

Kåre: Og nørderne skal blive et folk, og skal sejre, eller noget i en retning?

Metta
Logget
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #10 Dato: September 25, 2011, 08:46:07 »

Hej Willum

Nu du bor i århus så kunne jeg sikkert anbefale dig Randers,hvis du er interesseret i Tendai, Senshin er vist god til at udfordre og iøvrigt uden at love for meget kunne du sikkert få et lift med Rasmus Julius.

Odense er måske for langt væk og dyrt.

held og lykke uanset.

Gassho Viggo/Taido

Som Taido siger er du velkommen til at smide en besked hvis du ønsker at tage med et smut til Randers , shikantaza er en skøn meditation som også bliver brugt i Tendai. Jeg har selv deltaget i zazen i århus og de er rigtig flinke mennesker , og du vil sikkert føle dig godt tilpas sammen med dem også .

Spændende at høre om din vej , og det bliver spændende at høre mere Smiley Velkommen til

Gassho Rasmus "Sirlige lotus"
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Villum
Newbie
*

Vis profil
« Svar #11 Dato: September 27, 2011, 11:51:36 »

Med mindre noget kommer i vejen vil jeg da gerne med d. 15 oktober.   Wink Det er der der er møde, ikke?

Er det opslået noget sted hvad emnet er? Jeg kan ikke finde det

Metta
Logget
Taido
Full Member

Vis profil
« Svar #12 Dato: September 27, 2011, 07:27:14 »

Hej Villum.

Normalt ville du kunne finde datoer på face book,hvis du er med der, men ellers er datoen altså på Tendai.dk, det står på højre side under Tendai Randers.

Jeg har lige tjekket, så du har ret.

Varm Hilsen Viggo /Taido
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: