Jeg må dele noget!
Kender I det at noget har ligget lige foran næsen på én om man har ikke opdaget det? Det har skreget og hylet, larmet og blinket med neon og sirener og alligevel formår man at gå rundt som om intet er hændt og fuldstændig overse det.
Nå nu har jeg måske blæst sagen lidt op:) Men for mig er dét jeg har opdaget kæmpe stort, omend det sikkert er indlysende og ligegyldigt for andre. Jeg har længe interesseret mig for Anatta - ikke-selv. Jeg synes det er vigtigt specielt i vores vestlige samfund. Idag gik det så op for mig..............det er ikke bare mig der ikke har noget Selv!! Alle andre jeg møder er også et sammenspil af deres skhanda's! Jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke har set det før. Det åbner jo op for et utal af muligheder, forståelse og medfølelse for andres dukha.
Den hersens buddhistiske vej er en forunderlig en, der slår nogen mærkelige sving! God søndag:)
Kosei
Gratulerer! Du har oppdaget noe som kanskje ikke alle oppdager.
Og det til tross for at det står tydelig presisert i Mahasatipatthanasutta:
"Og videre tar du opp de fem involveringsgruppene (khandhaene) og betrakter disse fenomenene som fenomener.
Men hvordan tar du opp de fem involveringsgruppene og betrakter disse fenomenene som fenomener?
Du merker deg: Slik er form, slik oppstår den og slik blir den borte. Slik er følelse, slik oppstår den og slik blir den borte. Slik er identifikasjon, slik oppstår den og slik blir den borte. Slik er reaksjoner, slik oppstår de og slik blir de borte. Slik er skjelneevne, slik oppstår den og slik blir den borte.
Slik betrakter du indre fenomener som fenomener, eller du betrakter ytre fenomener som fenomener, eller du betrakter både indre og ytre fenomener som fenomener. Du betrakter hvordan fenomenene oppstår, du betrakter hvordan fenomenene blir borte, eller du betrakter hvordan fenomenene oppstår og blir borte. Du er oppmerksom på at fenomenene eksisterer, men bare i den grad som er nødvendig for observasjon og erkjennelse. Du ferdes uten å være avhengig av noe, og uten å holde fast på noe i verden. Slik tar du opp de fem involveringsgruppene og betrakter disse fenomenene som fenomener."
Forskjellen på "indre" og "ytre" ligger nettopp i det du sier: å erkjenne at fenomenene finnes i meg selv, og at de samme fenomenene finnes i andre. Jeg har inntrykk av at mange buddhister fokuserer mer på seg selv enn på andre i så henseende.