Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 21, 2012, 11:32:16

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30 - 12.30
d. 30/5 København kl. 18:30 - 21
d. 31/5 Odense kl. 19 - 21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3428 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Den virtuelle Sangha
| |-+  Hjerteligt velkommen - hvem er du?
| | |-+  Kåre
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Kåre  (Læst 599 gange)
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Dato: Marts 20, 2010, 11:49:59 »

Kanskje på tide å legge inn en liten presentasjon.

I ungdomstiden fant jeg ut at kristendommen ikke var noe for meg. Jeg mente at vitenskap var en bedre metode for å utforske verden, og etikken i kristendommen virket nokså tvilsom. Jeg regnet meg derfor i flere år som sekulær humanist og ble medlem av Human-etisk forbund, som er navnet på det norske humanistforbundet (og jeg har beholdt medlemsskapet der i alle år siden). Jeg ble først interessert i buddhismen omkring 1970, da jeg leste noe om zen. Det jeg leste, gjorde inntrykk på meg, og jeg ville gjerne finne ut mer om buddhismen. Det fantes ikke noen buddhistiske grupper i Norge på den tiden (riktignok var det andre som i likhet med meg var blitt interessert i buddhisme og utforsket den hver på sitt vis, men disse ble jeg først kjent med senere), så jeg var avhengig av det jeg kunne finne av bøker. Jeg fikk kontakt med Buddhist Society i London, og deltok på deres Summer School i 1972 eller 1973 - et inspirerende møte med folk fra forskjellige skoler. Etter hvert ble interessen min trukket mer i retning av hva Buddha egentlig hadde sagt for noe, siden jeg så det var mange tekster og mange forskjellige oversettelser. Derfor fokuserte jeg etter hvert mer på theravada (men har egentlig beholdt min gamle kjærlighet til zen), og begynte å studere pali - først på egen hånd, men siden tok jeg også eksamen i pali og sanskrit på universitetet i Oslo, der jeg også tok et studium i religionshistorie, for å sette buddhismen inn i et bredere perspektiv. Omkring 1980 kom jeg meg endelig i gang med meditasjon. Jeg hadde prøvd litt alene, men syntes ikke det fungerte. Men så fant jeg et 14 dagers retreat i nærheten av Oxford, ledet av U Janaka, elev av Mahasi Sayadaw. Og dette var en fantastisk opplevelse. Ikke i den forstand at jeg fikk visjoner av engler, devaer eller annet tøys, men jeg oppdaget plutselig at det som Buddha så tålmodig hadde forklart i India for 2500 år siden, faktisk var en ypperlig beskrivelse av virkeligheten her og nå. Jeg så at tekstene støttet meditasjonen og meditasjonen støttet tekstene, og begge deler pekte på den virkeligheten jeg opplever fra øyeblikk til øyeblikk.

Etter det har jeg deltatt i forskjellige meditasjonsgrupper og på forskjellige retreater og har god kontakt med forskjellige grupper og skoler her i Norge, men jeg har likevel sett det som en hovedoppgave å dele med andre den rikdommen jeg fant i de gamle palitekstene. Derfor har jeg etter hvert oversatt mange tekster fra pali - og fra sanskrit, det finnes mye visdom også i de senere tekstene - og skrevet noen bøker selv om diverse buddhistiske emner. Jeg har lagt ut noen oversatte tekster her: http://dhamma.no/index.htm

Vel, dette skal ikke bli noen hel roman om mitt liv, så det passer kanskje å stoppe her. Utover buddhisme er jeg interessert i historie og språk, og jeg elsker å spille musikk fra 1500-1600-tallet (men lytter gjerne på alle slags stilarter, bortsett fra den mest åndsforlatte pop- og hip hop og slikt).

Ja, det er sant ... jeg bor i Vestfold. Første gang Vestfold dukker opp i historiske skrifter, er i frankiske annaler fra 813, der det står at danekongen dessverre ikke kunne komme til et møte med frankerkongen, fordi han var opptatt med noe i den fjerneste delen av riket sitt, Vestfold. Så jeg føler meg derfor i grunnen hjemme her på dette danske - eller syd-syd-norske - forumet, og setter stor pris på dere andre som er her. Hyggelig å møtes på dette forumet, både i spøk, i enighet og i uenighet!  singing w. beer
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Marts 21, 2010, 08:41:32 »

Og vi er så glade for at du er her! Der er langt mellem de palikyndige norddanskere, så det er bare med at nyde dem når de er der  Wink

Hvor sjovt at du har haft kontakt til Buddhist Society - jeg har skrevet flere artikler til deres blad, The Middle Way, og skal derover og undervise lige om lidt. Jeg er så imponeret af at de har været i stand til at holde fast i en usekterisk tilgang gennem alle årene; det er en vidunderlig ressource.
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Marts 21, 2010, 09:06:46 »

Hvor sjovt at du har haft kontakt til Buddhist Society - jeg har skrevet flere artikler til deres blad, The Middle Way, og skal derover og undervise lige om lidt. Jeg er så imponeret af at de har været i stand til at holde fast i en usekterisk tilgang gennem alle årene; det er en vidunderlig ressource.

Gjennom hele 1970-tallet var The Middle Way pluss små 'booklets' fra Buddhist Publications Society på Sri Lanka min eneste regelmessige kontakt med andre buddhister. Nå er det noen år siden jeg sist leste dette bladet, men jeg har fortsatt mange gamle årganger stående ...
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 548

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: November 26, 2010, 01:35:54 »

Så fandt jeg endelig dit dharmanavn Kåre - på Pali selvfølgelig, ret skal være ret!
Dit dharmanavn er: Pabbata Mahakaya og er min egen konstruktion af "Bjergtrold"  glad ruller

Kiss _/|\_  Gassho
« Sidste ændring: November 26, 2010, 01:37:48 af Yoren » Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: November 26, 2010, 10:35:41 »

Så fandt jeg endelig dit dharmanavn Kåre - på Pali selvfølgelig, ret skal være ret!
Dit dharmanavn er: Pabbata Mahakaya og er min egen konstruktion af "Bjergtrold"  glad ruller

Kiss _/|\_  Gassho

He he ... takk for det. Men troll bør vel heller være yakkha?
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: November 26, 2010, 10:41:38 »

Dit dharmanavn er: Pabbata Mahakaya og er min egen konstruktion af "Bjergtrold"  glad ruller

Kiss _/|\_  Gassho

Jo, det bør det nok - men jeg var ikke sikker på betydningen og måtte derfor være lidt kreativ med hvad jeg kendte. Og mahakaya kan man jo ikke gå helt galt med Wink
Logget

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: November 26, 2010, 02:06:42 »

Dit dharmanavn er: Pabbata Mahakaya og er min egen konstruktion af "Bjergtrold"  glad ruller

Kiss _/|\_  Gassho

Jo, det bør det nok - men jeg var ikke sikker på betydningen og måtte derfor være lidt kreativ med hvad jeg kendte. Og mahakaya kan man jo ikke gå helt galt med Wink

Høh ... navnet mahakaya passer bedre på en fet gubbe! Og ikke er det særlig mye bjerge der jeg bor, heller.  Grin

Da vil jeg heller foreslå Nobbegayakkha!    Smiley  tazmanian devil  (Nobbega er en palifisering av Norvega, akkurat som nirvana blir nibbana).
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: November 26, 2010, 08:16:32 »

He he - så mahakaya er nærmere fed krop end stor krop?... wondering smiley
Jamen så må det enten blive Nobbegayakkha som du foreslår - eller alternativt Udiccadanibayakkha ["Norddansk Trold" - efter samme 'paliserings'-princip] smiley hitting smiley w. lol Smiley
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: November 26, 2010, 09:38:36 »

Min tolkning ...  Smiley

Citat
Jamen så må det enten blive Nobbegayakkha som du foreslår - eller alternativt Udiccadanibayakkha ["Norddansk Trold" - efter samme 'paliserings'-princip] smiley hitting smiley w. lol Smiley

Heller Uttaradaniyayakkha.

Eller kanskje Pupabhakkhayakkha (og den kan du oversette selv)?  Kiss
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: November 27, 2010, 01:38:44 »

Min tolkning ...  Smiley

Citat

Smiley Det må være "Kagespisende Trold" ?  laughing my ass off

Min datter siger at jeg ikke er en trold, men en dronning...Grin
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: November 27, 2010, 11:07:55 »

Min tolkning ...  Smiley

Citat

Da er du Pupakararajadevi!  Kiss
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: November 27, 2010, 05:10:10 »

Min tolkning ...  Smiley

Citat

Er to af ordene sanskrit? (- Kara og devi)? Og 'raja' pali for 'støv'?
Hvis de er, så bliver det til en "Gør-kage-til-støv -Gudinde"  Cheesy  Altså en kagekonsumerende gudinde happy clapping hands
Hvis ikke, så er 'raja' også sanskrit og så er rajadevi en dronning - og bliver jeg en "Kage-bage-dronning"?
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: November 27, 2010, 05:20:11 »

Min tolkning ...  Smiley

Citat

Er to af ordene sanskrit? (- Kara og devi)? Og 'raja' pali for 'støv'?
Hvis de er, så bliver det til en "Gør-kage-til-støv -Gudinde"  Cheesy  Altså en kagekonsumerende gudinde happy clapping hands
Hvis ikke, så er 'raja' også sanskrit og så er rajadevi en dronning - og bliver jeg en "Kage-bage-dronning"?

Akk, slik kan det gå når man ikke har de diakritiske tegnene. Det hele er pali: puupa (kake) - kaara - (maker; kake-maker = baker) raajadevii (dronning) = Kakebakerdronning!  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: