Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 21, 2012, 11:31:54

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30 - 12.30
d. 30/5 København kl. 18:30 - 21
d. 31/5 Odense kl. 19 - 21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3428 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Den virtuelle Sangha
| |-+  Hjerteligt velkommen - hvem er du?
| | |-+  ClausPh (ilipsen)
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: ClausPh (ilipsen)  (Læst 635 gange)
ClausPh
Newbie
*

Beskeder: 23

Vis profil
« Dato: Maj 19, 2011, 02:48:58 »

Har ventet en uges tid med at præsentere migselv, da jeg lige skulle forlige mig med at indlægget kunne læses af hele verdens internetbrugere - men pyt, der er alligevel ikke noget hemmeligt over mit liv. Det nye er, at jeg skal til begynde at oplyse på nettet om mine tanker om mit åndelige liv.

Jeg blev 'tvangs'-konfirmeret, forstået på den måde, at jeg som 14-15 årig ikke ønskede at konfirmere et forhold til den kristne tro; men at min mor sagde at det skulle jeg! Blev udmeldt af den danske kristne folkekirke som 24 årig. Opfatter kristendommen som en kulturel baggrund for den danske samværsform, hvorfor jeg har været tilstede i kristendoms-kirkerummene til andres barnedåb, bryllupper og begravelser. Andre gange har jeg fået undsagt mig for deltagelse - så hjalp jeg istedet med at dække bord etc.

Jeg har siden mine ungdomsår tiltagende indset, at jeg var ateist med en stor tiltro til, at det endnu uforklarlige nok engang skulle kunne beskrives naturvidenskabeligt. I mit tidligere erhverv har jeg jongleret med andres menneskers liv og død under håndtering af lægevidenskabens etik, vidensophobning og værktøjer.

De seneste 2 år har jeg været udbrændt af mit virke i sundhedsvæsnet igennem 26 år, hvor jeg endelig nu kan mærke at jeg er påvej ud af den lammende trætte sølle tilstand. I mit terapeutiske arbejde er mange sten vendt - og lettet fra mit hjerte. Har indset at jeg måtte finde et åndeligt stabilt ståsted, hvor jeg skulle kunne stå for / finde alle forklaringer på hvorfor mit liv var som det var. Blev blandt andre vejledt af Einstein's "The significant problems we face cannot be solved at the same level of thinking we were when we created them."

Hvorfor blev det så Buddisme jeg valgte til åndeligt støtte?

• Andre religioner har bud, regler, love for hvordan den troende skal leve; hvilket for mig som ansvarlig fritænker er uforståelig og livsbegrænsende.
  • Andre religioner er missonerende, påtrængende, krigsfremkaldende.
  • Buddisme var for mig kendt, da jeg igennem mine terapiforløb hos diverse terapeuter var præsenteret for diverse øvelser, der skulle give min overstressede hjerne ro, nærvær, opmærksomhed og mindre tankevrimmel. Jeg var begyndt at kalde de terapeutiske aktiviteter for 'halv-buddistiske'
  • Jeg opfatter derfor Buddisme som åben, accepterende, imødekommende og lærerigt.
...

Min første møde med Tendai skete på grundlag af Chizen's beskrivelse af hans vej til Tendai - tak for at måtte låne dine erfaringer  Kiss

Jeg dukkede simpelthen op i Slagslunde Hondo'en en majaften 2011 - og følte mig hjemme Wink

Tak til Shomon, Chizen, Yoren, Michael, Jesper og de andre har hidtil har mødt i Hondo'en for jeres åbenthjertelighed og lytten.

Så nu skal jeg først til at lære / læse / forstå buddismen.....

Gassho

ClausPh

Redigeret: Michael´s navn angivet korrekt - undskyld Michael
« Sidste ændring: Maj 19, 2011, 03:04:55 af ClausPh » Logget

Ateist, der søger andet åndeligt accepterende og lærerrigt ståsted
Junshin
Administrator
Newbie

Beskeder: 32

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Maj 19, 2011, 08:52:21 »

Velkommen til Claus.
Din indgang og tilgang til buddhismen minder på mange måder om min. Tak for at dele det med os.

Gassho fra en anden gammel ateist/agnostiker og fritænker Smiley

Michael

Vi ses i aften i Slagslunde
« Sidste ændring: Maj 19, 2011, 09:08:30 af Junshin » Logget
Seicho
Jr. Member
**

Beskeder: 68

Vis profil
« Svar #2 Dato: Maj 19, 2011, 09:20:04 »

Velkommen til, Claus  Smiley
Jeg håber du finder, hvad du søger.

Jeg kan godt forstå dine kvaler mht. at skrive i et offentligt forum. Og i virkeligheden er det fornuftigt nok at man lige tænker over, hvad man lægger ud, det forsvinder jo aldrig rigtigt igen selv hvis dette forum skulle blive slettet, så det kan godt betale sig at tænke på, om man ønsker at lægge navn til dette og hint. Men så får vi forhåbentlig trænet vores nærvær på den måde, så vi ikke bare spytter det ene ud og efter det  Wink
Logget
Gokai
Newbie
*

Beskeder: 22

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: September 30, 2011, 12:41:02 »

Hej Claus
Jeg synes det er noget l..., at vi har fået et samfund, hvor vi p.g.a effektivisering(læs penge) er så pressede følelsesmæssigt. Sad
For mig, at se betyder det, at de følsomme mennesker blive ofret, hvilket jeg synes er vanvittigt.
Når så meget skal handle om penge og materialisme bliver det de egoistiske mennesker, som får "vind i sejlene".
Og det bliver egoistiske værdier, som bliver gjort til normale. Sad
Det må være derfor, at vi er mange, som har valgt buddhismen, som giver os redskaber, til at takle den moderne verden
Jeg ser flere og flere mennesker, som har ubearbejdede følelser.
Det er, som en snebold, som falder ned af en bakke - Den bliver større og større. Cry
Som jeg ser det må vi få et større bevishedsniveau, hvor vi behandle vores medmennesker med respekt og kærlighed for den enkelte. Kiss
Det er det, som man kan få i vores sangha, hvor vi ærligt taler om os selv. Wink
Jeg skal nok sige til når jeg får tid til, at køre i din Dharmataxi.
Desværre har september været ret håbløs for mig selv om jeg har 12 timers vagter og mere fri en de fleste.
Jeg har selv altid været fritænker lige, som dig og mener, at ethvert menneske har ret til sin egen mening og tro.
Hav det godt til vi mødes igen Smiley

Logget

Lars Echardt Petersen

Følelsers barnlige natur er årsag til lidelse. Når følelserne anderkendes forsvinder lidelsen
- Lars Echardt Petersen
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: