Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:36:26

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Tilflugt
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Tilflugt  (Læst 264 gange)
Gert
Gæst
« Dato: Maj 15, 2011, 11:36:35 »

Faldt over denne tekst, som er så sigende:

"At tage tilflugt til De Tre Juveler, er at man åbner sit sind helt for Buddhas Juvel ved at forstå,
at Buddhaer, eller De Oplyste, er vores perfekte ledere til Dharmas Juvel, som er Buddhas lære -
ved at forstå, at det er den perfekte vej, der fører os og andre udover lidelsen; til Sanghas Juvel,
eller åndelige venner - ved at forstå, at de er fuldt ud kvalificerede til at hjælpe os med at forbedre
vores forståelse via deres inspiration."   _ Gheshe Wangchen.
Logget
Gokai
Newbie
*

Beskeder: 22

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Maj 15, 2011, 02:12:11 »

I agree-smiley
Hej Kyoshin
Det er helt sikkert vigtigt, at åbne vores sind og vise de oplyste tillid, så de kan lede os.
De må jo være kvalificerede efter som de har gået hele vejen fra lidelsen til, at være oplyst.
Der ligger et stort arbejde foran os, da vi hver især deltager i lidelse.
Under et stort skænderi med min kæreste, fandt jeg engang ud, af at man ubevist selv vælger om
man vil være negativ eller positiv. Før man for eks. bliver vred har man valgt, at blive vred. tazmanian devil
Man kan også vælge, at være positiv og konstruktiv.
Dog tror jeg vi er nød til, at vide mere om vores egoistiske sider, for at træffe nogle bedre valg.
Det kan være svært, da følelser er barnlige i deres natur. Sad
De oplyste er et vidnesbyrd om, at der findes en vej ud af lidelse og over mod, at blive oplyst.
Det er en lang vej, men lad os gå hele vejen, så vi med tiden vil holde op med, at deltage i lidelsen.
Måtte vi inspirere hinanden både på forumet og i Sanghaen med vores erfaringer. Wink
Logget

Lars Echardt Petersen

Følelsers barnlige natur er årsag til lidelse. Når følelserne anderkendes forsvinder lidelsen
- Lars Echardt Petersen
Gert
Gæst
« Svar #2 Dato: Maj 15, 2011, 05:38:23 »

Gokai, det er helt sikkert en lang Vej, men det bedste, som er sket for mig, er at have fundet Vejen.

Jeg kan slet ikke sammenligne, den måde jeg tænkte på for bare 2 1/2 år siden og så i dag. Feks var min tanke, da jeg startede op i Tendai, at en sangha og det fællesskab omkring buddhismen, slet ikke var noget for mig, nok mest fordi jeg altid har været (og stadig sommetider er), en ret lukket person. Hvis man har bygget en "kinesisk" mur op omkring sig, for at beskytte sig selv, kan det være umådeligt svært, at rive denne mur ned igen ( at åbne mit sind), efter så mange år...men jeg er godt igang med at nedbryde den! Idag ville jeg slet ikke kunne undvære det formidable fælleskab i Tendai og Sanghaen jeg er med i, da det er en inspirerende faktor, en stor støtte og virkelig en rar følelse, at være en del af.

Kiss
Logget
Gokai
Newbie
*

Beskeder: 22

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Maj 15, 2011, 07:27:40 »

Hej igen Kyoshin
Jeg kender godt den kinesiske mur du taler om...
I folkeskolen gik jeg i en klasse, hvor der havde været en stor udskiftning af elever.
Alt hvad man sagde eller gjorde blev brugt mod en selv. Lips Sealed
Min konklusion på dette var.:
Hvis jeg gør mig selv "usynlig", som person kan de ikke ramme mig, da det er svært, at drille et menneske man ikke kender.
Jeg kunne mærke det var en unaturlig rolle, at være i, men samtidig kunne jeg se den gav gode resultater, så jeg fortsatte
til jeg gik ud af skolen. Det positive var, at jeg blev meget bevist om hvad der foregik inde i mig selv, samt andre mennesker.
Det førte til, at jeg har taget uddannelse indenfor NLP-psykoterapi, coaching og hypnose.
I flere år havde jeg tænkt, at hvis jeg skulle vælge en religion skulle det være buddhisme, da de virker mere voksne og erfarne end
de andre religioner. Buddhismens holdninger så som ret handling, ret tanke og o.s.v er for mig naturlige løsninger, på de egoistiske
følelser, der skaber så mange problemer i vores samfund.
En dag jeg skulle til, at sove så jeg et billede for mig, hvor jeg kunne se, at menneskers ego "skygger" for lyset.   tazmanian devil
Jeg mener, at buddhistiske teknikker, som meditation, kontemplation, samt at vi er opmærksom på vores egen gøren og laden er vejen
ud i lyset. Da vi stadig er en ung race(mennesket) vil det nok tage lang tid, før vi har fået en bedre verden.
Men bare det, at nogen gør noget for, at blive bedre mennesker må betyde noget.
Som præsten siger.:
Tiden går og muligheder går tabt. Det at vigtigt, at vågne. At vågne!!! Undecided
Logget

Lars Echardt Petersen

Følelsers barnlige natur er årsag til lidelse. Når følelserne anderkendes forsvinder lidelsen
- Lars Echardt Petersen
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: Maj 16, 2011, 06:06:15 »

Hvis man har bygget en "kinesisk" mur op omkring sig, for at beskytte sig selv, kan det være umådeligt svært, at rive denne mur ned igen ( at åbne mit sind), efter så mange år...men jeg er godt igang med at nedbryde den! Idag ville jeg slet ikke kunne undvære det formidable fælleskab i Tendai og Sanghaen jeg er med i, da det er en inspirerende faktor, en stor støtte og virkelig en rar følelse, at være en del af.

Du har endda åbnet dit hjem for sanghaen. Ja, man må sige du virkelig godt igang!

Gassho.

Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Maj 16, 2011, 06:34:26 »

Ja, for en der ikke mente at fællesskabet var noget for ham, må man vist sige at der er sket noget! Det er så sjovt at kigge tilbage og se hvilke ideer man havde for et år siden, eller to år - eller ti. Er det ikke bare herligt som ting forandrer sig?!
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: