Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:26:33

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Japansk katastrofe = Dårlig Karma
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Japansk katastrofe = Dårlig Karma  (Læst 521 gange)
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Dato: Marts 27, 2011, 03:42:40 »

Midt i en meditation tidligere idag kom spørgsmålet japansk katastrofe og om det kunne være dårlig karma, og efter meditationen begyndte jeg at tage fat om emnet og må ærlig indrømme at min forkærlighed for japan måske har gjort jeg ikke har tænkt på det før... Men hvis man ser bort fra harmonien og alt det gode ved japan kan man jo sagtens finde ting som værende uhensigtsmæssigt. Det er klart at sådan er det i alle lande men kan katastrofen være et lands karma , vi har vist været inde på det før og selvom Hr. S. Buddha fortalte at ting sker uden vores indblanding må man jo sige at de atom kraftværker som nu er problemet er vores handlinger da "VI" har fremstillet noget så farligt, ikke kun for os men også for den jord vi lever på ...

Hvis man ser på japan må de være de bedst forberedte på en katastrofe som denne , og man regnede med at de ville slippe nogenlunde hvilket har vist sig at være "luft" på trods af deres forberedelse gik det jo helt galt .

Kan det have været en karmisk straf som er sket i japan ? Og er det noget andre har tænkt over  wondering smiley

Gassho Rasmus

Namu Amida Bu
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Marts 28, 2011, 07:04:48 »

Jeg har læst at folk skriver forfærdelige ting på nette som at det der er sket er karma for Pearl Harbor. Jeg har endda læst at nogle af Poul Watsons folk har jublet over hvad der er sket i Japan, pga at de jager hvaler. Det viser jo bare at det ikke kun er Japanernes dukkha der er tydelig i tiden.

Karma har intet med straf og belønning at gøre. Lige som tyngdeloven heller ikke har.
Hvis lande skulle rammes af naturkatastrofer som en eller anden form for straf, for alle de uheldige ting de har gjort i fortiden, så tror jeg at verden hver eneste dag ville opleve naturkatastrofer over alt, inklusiv i DK.

Jeg tror derimod du peger på det rigtige svar, når du skriver at Buddhaen fortalte at ting sker uden vores indblanding.
Logget

Shinmyo
Full Member

Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 28, 2011, 10:44:45 »

Så istedet acceptere man at verden forandre sig , også selvom det ikke altid er til det bedre . Vi er alle fanger af vores egen karma men ikke et lands karma, og måske kommer der noget godt ud af noget som er så frygtelig ...

Må vist tømme min kop for min fordom at der må være en forklaring på alt  wondering smiley

Gassho

Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Marts 28, 2011, 11:00:36 »

Vi bør avstå fra slike uheldige spekulasjoner om kamma!

Når det gjelder jordskjelv, så hadde man i det gamle India flere teorier om årsakene til jordskjelv. I Mahaparinibbanasutta (Digha Nikaya 16) spør Ananda Buddha hva som er årsaken til jordskjelv. Buddha gir en liste på åtte forskjellige årsaker, og som vi kan forvente, er de fleste antatte årsakene av mytisk karakter. Men det er interessant å se at en av de mulige årsakene som blir listet opp, er rent fysisk:

“Det er åtte årsaker til at det inntreffer jordskjelv, Ananda. Og hvilke åtte er det?
   Den store jorden hviler på vann, vannet hviler på luft og luften hviler på det tomme rommet. Det hender at det blåser kraftige vinder i luften. Disse vindene uroer vannet og det urolige vannet får jorden til å skjelve. Dette er den første årsaken til jordskjelv, Ananda.
..."

Man visste ikke noe om jordens indre oppbygning på den tiden, men denne teorien om at jorskjelv kan skyldes strømninger og bevegelser i jordens indre, var jo likevel ikke så helt gal.

Og det er verdt å merke seg at ingen av de åtte årsaksteoriene handlet om kamma!!!!!!

Logget

Metta,
Kåre
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: Marts 28, 2011, 01:06:14 »

Så istedet acceptere man at verden forandre sig , også selvom det ikke altid er til det bedre . Vi er alle fanger af vores egen karma men ikke et lands karma, og måske kommer der noget godt ud af noget som er så frygtelig ...

Må vist tømme min kop for min fordom at der må være en forklaring på alt  wondering smiley

Gassho

Alting forandre sig hele tiden. Det er hverken godt eller dårligt. Det er bare.

Hvis der er en anden forklaring kan vi alligevel ikke bruge den til noget.
Logget

Shinmyo
Full Member

Vis profil
« Svar #5 Dato: Marts 28, 2011, 03:34:02 »

Mange tak for dit svar Kåre  I agree-smiley

Og senshin du har fildstændig ret , mange tak

Gassho 

Vi bør avstå fra slike uheldige spekulasjoner om kamma!

Når det gjelder jordskjelv, så hadde man i det gamle India flere teorier om årsakene til jordskjelv. I Mahaparinibbanasutta (Digha Nikaya 16) spør Ananda Buddha hva som er årsaken til jordskjelv. Buddha gir en liste på åtte forskjellige årsaker, og som vi kan forvente, er de fleste antatte årsakene av mytisk karakter. Men det er interessant å se at en av de mulige årsakene som blir listet opp, er rent fysisk:

“Det er åtte årsaker til at det inntreffer jordskjelv, Ananda. Og hvilke åtte er det?
   Den store jorden hviler på vann, vannet hviler på luft og luften hviler på det tomme rommet. Det hender at det blåser kraftige vinder i luften. Disse vindene uroer vannet og det urolige vannet får jorden til å skjelve. Dette er den første årsaken til jordskjelv, Ananda.
..."

Man visste ikke noe om jordens indre oppbygning på den tiden, men denne teorien om at jorskjelv kan skyldes strømninger og bevegelser i jordens indre, var jo likevel ikke så helt gal.

Og det er verdt å merke seg at ingen av de åtte årsaksteoriene handlet om kamma!!!!!!

Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: