Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:24:52

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  Politik
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Politik  (Læst 609 gange)
Kaido
Newbie
*

Beskeder: 23

Vis profil
« Dato: Marts 16, 2011, 07:53:06 »

Hej, hvordan er det med buddhisme og politik. Er det 2 uforenelige størrelser eller ...? Hvis vi som buddhister skal kære os om vores medmennesker, være tolerante over for andre, ja så er der efter min mening mindst et parti der falder for etikken. Hvad mener i, giver det overhovedet mening at beskæftige/interessere sig for politik som buddhist?

Hilsen
Mikkel
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Marts 16, 2011, 09:10:25 »

Det kommer helt an på, hvem du spørger!! Spørger du min sensei, vil han formentlig sige at det slet ikke giver mening at bilde sig ind at man kan undgå politik hvis man vil have en helstøbt praksis. Selv er jeg lidt mere tilbageholdende. Jeg kan sagtens se at han har ret i, at politik er en del af vores liv, og at vi må have hele vores liv med i vores praksis hvis ikke vi skal udvikle en dobbelt personlighed (jeg kunne så have 'Pia' som var politisk og havde holdninger til alt hvad der foregår, og 'Shomon' som var forsigtig og valen). Omvendt synes jeg man skal være en smule varsom med at bringe decideret partipolitik ind i sanghaen, for partipolitik har det med at opstille skel mellem mennesker. Det er en svær balancegang, synes jeg. Jeg prøver at finde en balance hvor jeg efter bedste evne prøver at adressere åbenlyse tåbeligheder uden at blive partipolitisk. Når det er sagt, synes jeg dog stadig det er træls at have Pia K som statsminister... men den præcise holdning prøver jeg at undlade at udtrykke i sanghaarbejdet - eller rettere: jeg prøver at følge mine skolelæreres eksempel. De sagde at eftersom det var umuligt at give en uvildig formidling, var det vigtigt at vi vidste hvor de stod politisk, uden at de skulle blande politik ind i undervisningen. Giver jeg overhovedet mening, eller vrøvler jeg bare..?

Grunden til at jeg er forsigtig er dels den ovennævnte (at partipolitik opstiller skel mellem mennesker), dels at jeg gerne vil have at sanghaen er et sted hvor alle kan føle sig velkomne, uden hensyn til politisk tilhørsforhold. Jeg kan ikke få øje på nogen form for politisk overbevisning ekskluderer en person fra at søge lykke.
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Marts 16, 2011, 10:44:15 »

He he, jeg er klart på Monshin senseis side (hvis vi nu skal snakke 'sider') Wink
Jeg mener i øvrigt ikke at det behøver at skabe skel mellem menneskerne at der er forskel i politisk ståsted. Som aktiv medborger i et repræsentativt demokrati synes jeg ikke at jeg kan undlade at tage stilling til ting som man arbejder med politisk. Jeg vil altid forsøge at gøre det med det i mente ikke at gøre ondt, men gøre alt hvad der er godt, og det samme tror jeg alle politisk aktive mennesker forsøger så godt de kan - også fru Kjærsgaard. (Hun har da fra tid til anden indskrevet sig til en plads i min metta-meditation af samme grund  Grin)
« Sidste ændring: Marts 16, 2011, 12:51:06 af Yoren » Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Marts 16, 2011, 10:45:28 »

Det kommer helt an på, hvem du spørger!! Spørger du min sensei, vil han formentlig sige at det slet ikke giver mening at bilde sig ind at man kan undgå politik hvis man vil have en helstøbt praksis. Selv er jeg lidt mere tilbageholdende. Jeg kan sagtens se at han har ret i, at politik er en del af vores liv, og at vi må have hele vores liv med i vores praksis hvis ikke vi skal udvikle en dobbelt personlighed (jeg kunne så have 'Pia' som var politisk og havde holdninger til alt hvad der foregår, og 'Shomon' som var forsigtig og valen). Omvendt synes jeg man skal være en smule varsom med at bringe decideret partipolitik ind i sanghaen, for partipolitik har det med at opstille skel mellem mennesker. Det er en svær balancegang, synes jeg. Jeg prøver at finde en balance hvor jeg efter bedste evne prøver at adressere åbenlyse tåbeligheder uden at blive partipolitisk. Når det er sagt, synes jeg dog stadig det er træls at have Pia K som statsminister... men den præcise holdning prøver jeg at undlade at udtrykke i sanghaarbejdet - eller rettere: jeg prøver at følge mine skolelæreres eksempel. De sagde at eftersom det var umuligt at give en uvildig formidling, var det vigtigt at vi vidste hvor de stod politisk, uden at de skulle blande politik ind i undervisningen. Giver jeg overhovedet mening, eller vrøvler jeg bare..?

Grunden til at jeg er forsigtig er dels den ovennævnte (at partipolitik opstiller skel mellem mennesker), dels at jeg gerne vil have at sanghaen er et sted hvor alle kan føle sig velkomne, uden hensyn til politisk tilhørsforhold. Jeg kan ikke få øje på nogen form for politisk overbevisning ekskluderer en person fra at søge lykke.

Du vrøvler aldri, Pia/Shomon! Du har gitt et klokt og balansert svar.
Logget

Metta,
Kåre
Gert
Gæst
« Svar #4 Dato: Marts 16, 2011, 01:27:41 »

Det er efter min mening også klart den bedste holdning at have. Ingen politik i sanghaen, tak...hvilket jeg heller ikke har oplevet i den tid jeg har været med.  happy clapping hands
Logget
Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Marts 16, 2011, 04:07:18 »

Hej, hvordan er det med buddhisme og politik. Er det 2 uforenelige størrelser eller ...? Hvis vi som buddhister skal kære os om vores medmennesker, være tolerante over for andre, ja så er der efter min mening mindst et parti der falder for etikken. Hvad mener i, giver det overhovedet mening at beskæftige/interessere sig for politik som buddhist?

Det parti, som du mener vil "falde for etikken", er det også diskvalificeret til en Metta-meditation ?

Vh
Thomas
Logget
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Marts 16, 2011, 05:50:56 »

Det parti, som du mener vil "falde for etikken", er det også diskvalificeret til en Metta-meditation ?

Vh
Thomas

Metta-meditasjon bør også utvides til å omfatte dem man av en eller annen grunn ikke liker, selv om - eller kanskje nettopp fordi - dette kan være ekstra utfordrende.  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Gokai
Newbie
*

Beskeder: 22

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Marts 17, 2011, 01:05:19 »

Hejsa
Jeg mener godt man kunne forstille sig en politikker, der også var buddhist.
Hvis man kom ud for et forslag, der er imod sin religion kan man jo bare undlade, at stemme.
Det er jo set, at politkkerne af forskellige grunde undlader, at stemme.
Faktisk mener jeg det kunne give en mere helstøbt politikker, hvis man samtidig er buddhist.
En politikkers hoved problem er ofte, at de havner i kedelige etiske diskutioner, hvor det bestemt
må være en fordel, at have nogle klare synspunkter, der ikke kan misforstås.
Logget

Lars Echardt Petersen

Følelsers barnlige natur er årsag til lidelse. Når følelserne anderkendes forsvinder lidelsen
- Lars Echardt Petersen
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: Marts 17, 2011, 01:43:33 »

Buddha sa litt om dette:

Slik har jeg hørt det.
   En gang var Mesteren i Khomadussa, en av sakyaenes byer. En morgen som han hadde kledd på seg, tatt kappe og bolle og gitt seg i vei inn mot byen for å få mat, satt byens borgere og brahmaner i bystyremøte og behandlet en eller annen sak. Det kom noen spredte regndråper, og Mesteren la kursen mot bystyrehallen. Da de som satt i møtet fikk se at han kom, sa de:
   “Der har vi jammen enda en av disse snaurakede kvasifilosofene! Hva vet vel slike folk om politikk?”
   Mesteren svarte med dette verset:

“Du kan ikke være politiker
   hvis du ikke har fred i deg selv,
   for da kan du ikke være rettvis.   
   Men hvis du kan kvitte deg
   med grådighet, hat og dumhet,
   da finner du fred i ditt indre –
   da først kan du være rettvis!”

Fra Khomadussasutta, Samyutta Nikaya 1, 7, 2, 12 (PTS 1, 184)
Logget

Metta,
Kåre
Bjarne
Newbie
*

Beskeder: 24

Vis profil
« Svar #9 Dato: Marts 17, 2011, 03:14:16 »

Buddhistmunke i Burma og andre steder har demonstreret fredeligt imod forhold i deres respektive lande. En dejlig politisk indblanding, synes jeg. At de så er mødt med vold, taler for sig selv.
Logget
Gokai
Newbie
*

Beskeder: 22

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Marts 17, 2011, 03:50:02 »

Mahatma Ghandi fra Indien er også et godt eksempel.
Han fik englænderne ud med ikke-vold.
En kæmpe præstation, da englænderne ikke har været meget for, at afgive land.
Logget

Lars Echardt Petersen

Følelsers barnlige natur er årsag til lidelse. Når følelserne anderkendes forsvinder lidelsen
- Lars Echardt Petersen
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 19, 2011, 03:23:14 »

Emnet er efter min mening meget relevant, da vi som ansvarlige deltagere i et fællesskab bør tage stilling til de forhold,som uanset forgængelighed, er til stede for mennesker som vi jo dybest set som buddhister lover at gavne mest muligt.

Shomon : jeg synes du svarer meget flot, fordi at vi hver især har en indstilling til hvilket system som bedst gør det "bedste" for vore  medmennesker.

Dette system er så forskellig fra individ til individ og her er ingen facitliste omkring hvad der er rigtigst.

Men for mig er politik stærkt forbundet til min anden "kæphest" ikke - vold, men sådan er det ikke for alle,hvilket er megt tydeligt p.t.

Hvad angår buddhisme og partipolitik så ved jeg at en en person fra inderkredsen i en stor dansk buddhistgruppe opstiller til folketinget
for DF så man må sige at buddhismens vej er bred. Cry

Viggo
Logget
Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: Marts 19, 2011, 05:53:24 »

Emnet er efter min mening meget relevant, da vi som ansvarlige deltagere i et fællesskab bør tage stilling til de forhold,som uanset forgængelighed, er til stede for mennesker som vi jo dybest set som buddhister lover at gavne mest muligt.

Jeg mener man skal dele spørgsmålet op.
- Skal Buddhismen/Sanghaen/foreningen have en politisk holdning ?
- Skal den enkelte have en personlig politisk holdning ?

Til det første vil jeg svare, så vidt muligt nej. For mig er buddhismen ikke et sted med løsninger, mere veje til løsninger. At have en politisk/generel holdning til et emne, er ikke vejen til at finde ens eget svar. Jeg mener at lukkede svar skal undgås, og hvs man endeligt skal give svar, skal det være åbne svar (til politiske emner).

Det andet punkt vil jeg svare, at det må man gøre op med sig selv. Men jeg vil aldrig forklare mine holdninger med "jeg er buddhist og derfor..."; mine holdninger er mine, ikke buddhismens.

Shomon : jeg synes du svarer meget flot, fordi at vi hver især har en indstilling til hvilket system som bedst gør det "bedste" for vore  medmennesker.

Hvilket jeg ser som en anden formulering af min holdning.

Dette system er så forskellig fra individ til individ og her er ingen facitliste omkring hvad der er rigtigst.

Men for mig er politik stærkt forbundet til min anden "kæphest" ikke - vold, men sådan er det ikke for alle,hvilket er megt tydeligt p.t.

Forskriftet "du må ikke slå ihjel", har jeg hørt som "jeg vil gennem min praksis undgå, at skade andre væsener". Jeg kan forstå at du lægger meget vægt på dette punkt, og det syntes jeg er et meget sympatisk træk, som andre bør lære af.

Hvad angår buddhisme og partipolitik så ved jeg at en en person fra inderkredsen i en stor dansk buddhistgruppe opstiller til folketinget
for DF så man må sige at buddhismens vej er bred. Cry

Jeg forstår ikke din smiley, det er da positivt at man (i dette tilfælde en DF'er) udforsker buddhismens vej ?

Vh
Thomas
Logget
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #13 Dato: Marts 20, 2011, 09:32:45 »

He He Thomas , mine brug af Smiley er måske ikke helt relevante, men mon ikke du forstod den, du ved uanset hvor relevant det er at prise mangfoldigheden,  er der
jo grænser for hvor fordomsfri jeg kan være Wink

Men kandidaten har da trods alt et læserbrev af de bedre i i Fynss Stiftidende i dag og evt. i andre aviser.

V.H. Viggo
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: