Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:21:17

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Buddhisme uden buddhisme
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Buddhisme uden buddhisme  (Læst 1025 gange)
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Dato: Marts 14, 2011, 12:08:23 »

Som nogen af jer ved, er jeg lige vendt hjem fra Burkina Faso. Turen var en øjenåbner, på utroligt mange måder. Noget virkelig slående var at opleve hvordan burkinernes livssyn mindede meget om buddhismens, uden at de nogensinde har været udsat for Buddhaens belæringer. De er meget fattige. De er så fattige, at det er svært at forstå. Jeg var nok blevet lidt immun overfor billeder af sultne børn med tynde ben og udspilede maver - havde set det for tit, og ikke relateret det til min egen virkelighed... Men uanset at de havde ubegribeligt lidt mellem hænderne, så havde de meget i deres hjerter, og de havde et humør og livsmod som jeg sjældent har set magen til. Den medarbejder fra Børnefonden som fulgte os rundt dernede, fortalte at hun havde spurgt til hvordan de dog holdt modet højt, og havde fået et meget tankevækkende svar: 'Det må da være nok at vi er fattige, vi kan ikke også være triste'. De tog tilsyneladende fattigdom som fattigdom, uden at fortælle historier om den.

Det er næsten umuligt for mig at begribe hvordan de gør - men jeg så langt flere ægte smil der, end på en tur gennem byen herhjemme. Hvor har jeg meget at lære.
Logget

Gokai
Newbie
*

Beskeder: 22

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Marts 14, 2011, 12:30:21 »

Hej Shomon
Ud fra det du fortæller virker det, som om de er sluppet for den "overflade af materialisme", som vi i den vestlige verden er født ind i.
Normalt vil man jo ikke opfatte det, som en fordel, at være fattig.
Åbenbart er de rige på en anden måde - Der kunne man lære noget?
Jeg kan godt forstå de ikke synes, der er nogen energi i det triste.
Tænk, at man gennem fattigdom kan finde ud af hvad, der virkelig betyder noget her i livet.
Jeg har hørt den samme historie fra folk, der har haft det rigtig dårligt med sig selv.
Selv prøvede jeg engang, at være depressiv i en måned. Under et skænderi med min kæreste blev jeg klar
over, at det var mig selv, der havde valgt, at være negativ og, at jeg måtte vælge, at være positiv.
Jeg så både mig selv og kæresten udefra, som hvis jeg havde været et andet menneske.
Jeg traf et bedre valg og har aldrig været depressiv igen.
Måske burde man have et fag i skolen, som handlede om selvbevisthed.
Med selvbevisthed er det svært, at træffe dårlige valg.
Logget

Lars Echardt Petersen

Følelsers barnlige natur er årsag til lidelse. Når følelserne anderkendes forsvinder lidelsen
- Lars Echardt Petersen
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Marts 14, 2011, 01:51:42 »

Nej, glæde har så absolut INTET med materiel rigdom eller fattigdom at gøre. Det er blevet en floskel at sige det, men det er stadig lige sandt!
Jeg oplevede det samme blandt Indiens fattige bjergbønder. Aldrig er jeg blevet budt så hjerteligt indenfor, og budt på chai og dybfølt interesse. Selvom alt hvad vi havde at udveksle med hinanden var vores sange og historier (og glæden ved at dele disse!), så er det noget af det mest skattede nærvær jeg har i bagagen.
Jeg kan måske have svært ved at vurdere om mine muligheder for at glædes er større p.g.a. mit priviligerede udgangspunkt, men når jeg tænker efter, så er der alligevel et vist sammenfald mellem hvad mennesker finder dybest glæde ved. Og der kommer den materielle formåen langt nede på listen, er min erfaring.
Jeg kommer jo aldrig til at elske min sofa lige så højt som at se en solopgang på en sommernat. Jeg kommer heller aldrig til at værdsætte min bolig som jeg værdsætter et venskab. Der er intet der kan købes for penge, der kan give blot en lille brøkdel af den glæde mine børn giver i deres umiddelbare boblende glæde over livet. Og mit gæt er at selv de fattigste mennesker på samme måde glædes over en god dag, gode venner og deres børns smil :-)
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Gert
Gæst
« Svar #3 Dato: Marts 14, 2011, 04:03:59 »

Velkommen hjem Shomon.

Tak for din beretning - Vi har vist ALLE noget at lære.

Man kan heldigvis være rig på andre måder, end på den gængse opfattelse vi har her i DK. Man kan faktisk godt gå og få en smule kvamle, over den måde, hvorpå vi er så (over)forkælede herhjemme. Tænd blot for nyhederne en tilfældig aften og se hvor "store problemer" vi kæmper med i lille Dannevang, samlignet med andre brændpunkter.

Jeg husker stadig en nyhedsudsendelse, under tsunamien i Thailand i 2004 hvor en familie havde mistet alt, men trods dette kaos og den store sorg, fik den danske jounalist, som besøgte ruinerne af familiens hus, foræret et billede af den thailandske mand... et lille billede som havde overlevet denne frygtelige ulykke. Det må siges at være en gestus der ville noget...og meget tankevækkende.

Man kan ikke købe sig til lykke. Det troede jeg engang...men ikke idag.
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: Marts 14, 2011, 07:56:31 »

Ja, det er muligt at det er en fortærsket sandhed, men det bliver den ikke mindre sand af: lykke er ikke afhængig af penge. Der er ting der er nemmere når man har penge (helt indlysende er det trygt og rart at vide at man kan give ens børn mad, både i dag og i morgen!!), men lykke afhænger af andre ting. Af en eller anden grund oplever jeg desværre at folk bliver en smule agressive når jeg siger det - igen et tilfælde af, hvordan vi klamrer os til vores vedtagne 'sandheder', og dermed til vores lidelse.
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Marts 14, 2011, 08:58:43 »

Jeg husker stadig en nyhedsudsendelse, under tsunamien i Thailand i 2004 hvor en familie havde mistet alt, men trods dette kaos og den store sorg, fik den danske jounalist, som besøgte ruinerne af familiens hus, foræret et billede af den thailandske mand... et lille billede som havde overlevet denne frygtelige ulykke. Det må siges at være en gestus der ville noget...og meget tankevækkende.

Den udsendelse husker jeg også!! Det var virkelig en handling der brændte sig ind på nethinden, og blev siddende! Kiss
« Sidste ændring: Marts 14, 2011, 09:01:04 af Yoren » Logget

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
druen
Newbie
*

Beskeder: 28

Vis profil
« Svar #6 Dato: Marts 15, 2011, 12:09:54 »

Af en eller anden grund oplever jeg desværre at folk bliver en smule agressive når jeg siger det - igen et tilfælde af, hvordan vi klamrer os til vores vedtagne 'sandheder', og dermed til vores lidelse.

Tror måske det stammer fra at hvis man bor i et rigt land og naboerne har penge, så er det nok mere en hæmsko for tilfredsheden end hvis man bor et sted hvor alle (i den umiddelbare nærhed-dem man ser til hverdag) er fattige og kan/ikke kan det samme. Jeg hører tit: "Det er nemt nok at sige penge ikke betyder noget, når man har dem". Det kan der jo være noget om...i Danmark er det ikke nemt at bo i en 1v lejelejlighed, aldrig kunne tage på ferie og aldrig kunne gå med vennerne i teatret eller sågar i biografen. Mange andre steder i verden ville man betragte det at have tag over hovedet som "rigt". Jeg tror vi mennesker er uhyggeligt gode til at sammenligne og dermed kan en der er forholdsvis rig (i forhold til de mennesker du beskriver, Shomon) føle sig langt fattigere og blive langt mere påvirket "lykke-mæssigt" end de der reelt er fattige (eller hvordan man nu skal formulere det) afhængig af omgivelserne/naboerne/det man ser til daglig.

Når det så er sagt, så tror jeg bestemt ikke det er umuligt at være lykkelig, selvom man hverken har fast ejendom, bil, biografbilletter eller råd til en tur på café med veninderne. Jeg tror bare det fylder meget i bevidstheden, hvis man ikke er helt bevidst om det og arbejder på ikke at lade sig påvirke af det. Hvis man til gengæld gør det, så tror jeg man kan blive langt "lykkeligere" ved ikke at eje noget. Man er så tvunget til at se på de gratis glæder, som man måske kan overse ellers. Og de gratis glæder er, som Yoren beskriver, trods alt de største glæder. Vores ejendomme er i sidste ende en hæmsko for vores frihedsfølelse og opmærksomhed på nuet. Når der ikke er noget at miste og ikke noget at holde fast i.....så er der kun nuet.
Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Marts 15, 2011, 08:35:36 »

Buddhisme ute buddhisme - en interessant trådtittel! Og det finnes flere innfallsvinkler til en slik tittel.

En annen innfallsvinkel enn den som har vært hittil i denne tråden - men som likevel er innenfor trådtittelens ramme, er denne: Kan vi finne europeisk (eller vestlig) litteratur som ikke er skrevet av buddhister, men som likevel er så "buddhistisk" i sin holdning at den godt kunne ha vært det?

Her stiller dere dansker sterkt. Dere har jo Piet Hein (Kumbel). Mange av hans gruk kunne ha gått rett inn i en samling av zen-poesi eller koaner, eller de er som klippet rett ut av en mahayana-sutra!

Og William Wordsworth er også en god kandidat:

AN EVENING SCENE ON THE SAME SUBJECT
          UP! up! my Friend, and quit your books;
          Or surely you'll grow double:
          Up! up! my Friend, and clear your looks;
          Why all this toil and trouble?

The sun, above the mountain's head,
          A freshening lustre mellow
          Through all the long green fields has spread,
          His first sweet evening yellow.

Books! 'tis a dull and endless strife:
          Come, hear the woodland linnet,                             10
          How sweet his music! on my life,
          There's more of wisdom in it.

And hark! how blithe the throstle sings!
          He, too, is no mean preacher:
          Come forth into the light of things,
          Let Nature be your teacher.

She has a world of ready wealth,
          Our minds and hearts to bless--
          Spontaneous wisdom breathed by health,
          Truth breathed by cheerfulness.                             20

One impulse from a vernal wood
          May teach you more of man,
          Of moral evil and of good,
          Than all the sages can.

Sweet is the lore which Nature brings;
          Our meddling intellect
          Mis-shapes the beauteous forms of things:--
          We murder to dissect.

Enough of Science and of Art;
          Close up those barren leaves;                               30
          Come forth, and bring with you a heart
          That watches and receives.
                                                              1798.

Er det noen som har andre forslag?
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: Marts 15, 2011, 09:25:47 »

Ph's lille vise ' I dit korte liv' er et rimeligt, omend ikke perfekt, bud, især første vers:

Tilgi jeg sir et letsindigt ord.
Det er klogt, at De forstår det straks.
Bare en hyldest til denne jord,
for vi har jo kun den samme slags.
Verden har nu hadet mer end nok.
Vi kan kun besvare med at elske.
Selv i den jordiske kærlighed
findes våben mod et ragnarok.
I dit korte liv
er hver time dyr,
hvert sekund et dyrt sekund.
Du glemmer vel ikke, at årene ryer.
Se på dit ur:
Viserne flyer.
Hold dig vågen ven.
Vores lille liv
sluttes inde af en søvn.
Vi er af samme stof,
som drømme gøres af:
det store tomme rum.

Den blev sunget til indvielsen af vores hondo i sin tid.
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: Marts 15, 2011, 09:37:26 »

Et annet bud er den norske sangen "De nære ting". Den var populær i norsk radio omkring 1950-tallet:

http://www.youtube.com/watch?v=9sFtI4Sobbw

Og her er teksten:

http://home.online.no/~arnlaugh/adikt03.htm
Logget

Metta,
Kåre
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Marts 15, 2011, 09:49:32 »

Enda et bud: Bjørn Eidsvågs sang "Eg ser". Denne er på dialekt, så den er kanskje litt vanskeligere å forstå. Men sangen gir uttrykk for en sann medfølelse, metta, eller kanskje en bodhisattva-holdning:

Eg ser at du e trøtt
men eg kan ikkje gå
alle skrittå for deg
Du må gå de sjøl
men eg vil gå de med deg
Eg vil gå de med deg

Eg ser du har det vondt
Men eg kan ikkje grina
Alle tårene for deg
Du må grina de sjøl
Men eg vil grina med deg
Eg vil grina med deg

Eg ser du vil gi opp
Men eg kan ikkje leva
livet for deg
Du må leva det sjøl
Men eg vil leva med deg
Eg vil leva med deg

Ser at du er redd
Men eg kan ikkje gå
i døden for deg
Du må smaka han sjøl
Men eg gjer død til liv, for deg
Eg gjer død til liv for deg
Eg gjer død til liv for deg

Og denne finnes naturligvis også på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=nAy9oGY6LwE

Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: Marts 15, 2011, 09:51:05 »

Min yndlindsteolog! K.E. Løgstrups bog "Den etiske Fordring". En fantastisk beskrivelse af effekterne af vores tanker, ord og handlinger if.t. andre levende væsner.  Bl.a. beskriver han hvordan vi, hver eneste gang vi handler og tænker overfor et andet menneske, holder pågældende menneskes liv i vores hånd. Og han påpeger derfor bogen igennem hvor vigtigt det er at gøre sig det ansvar bevidst  Kiss
Han er teolog, men hans praktiske etik er så nær hvad vi finder i buddhismen som det næsten kan komme.
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: Marts 15, 2011, 10:15:04 »

Et annet bud er den norske sangen "De nære ting". Den var populær i norsk radio omkring 1950-tallet:

Og her er teksten:

Jeg vidste at jeg kendte "De nære ting" på dansk ;-) http://www.youtube.com/watch?v=JYALxp-Duxk&feature=related

Hvad med "Her kommer mutter med kost og spand" (af Peter Mynte, Vidar Sandbeck) Smiley Ikke særlig buddhistisk, men i stedet herligt, omvendt ironisk, og så har jeg altid været vild med strofeafslutningen. Her er tredje vers:

Og dagen den går i en heksedans
med skrubben og gnubben og møbelglans
så bli’r der en plasken, en sjasken og tørren,
for påske og pinse og jul står for døren.
Hun suser fra loftet til kælderen
hun maser, men når ingen vegne hen
for når hun er færdig, så ta’r hun det forfra
og forfra og forfra og om igen.
For tiden er så kort, og det ku’ hænde,
hun kom for sent, for sent til livets ende

Jeg kan tydeligt huske hvordan det som barn slog mig, at det ikke kunne lade sig gøre at komme for sent til sin død Embarrassed Men et fantastisk billede, det er det!
« Sidste ændring: Marts 15, 2011, 10:20:41 af Yoren » Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: Marts 15, 2011, 11:49:59 »

Og her er teksten:

Jeg vidste at jeg kendte "De nære ting" på dansk ;-) http://www.youtube.com/watch?v=JYALxp-Duxk&feature=related

Hvad med "Her kommer mutter med kost og spand" (af Peter Mynte, Vidar Sandbeck) Smiley Ikke særlig buddhistisk, men i stedet herligt, omvendt ironisk, og så har jeg altid været vild med strofeafslutningen. Her er tredje vers:

Og dagen den går i en heksedans
med skrubben og gnubben og møbelglans
så bli’r der en plasken, en sjasken og tørren,
for påske og pinse og jul står for døren.
Hun suser fra loftet til kælderen
hun maser, men når ingen vegne hen
for når hun er færdig, så ta’r hun det forfra
og forfra og forfra og om igen.
For tiden er så kort, og det ku’ hænde,
hun kom for sent, for sent til livets ende

Jeg kan tydeligt huske hvordan det som barn slog mig, at det ikke kunne lade sig gøre at komme for sent til sin død Embarrassed Men et fantastisk billede, det er det!

Sangen giver egentlig også en fin beskrivelse af den heksekedel vi skaber for os selv - hvordan vi kan opfinde vanskeligheder hvor som helst, om så det er i rengøringsniveauet! Ikke lige mit problem; jeg skaber dukkha på andre - mindst lige så effektive - måder  Grin
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #14 Dato: Marts 15, 2011, 01:46:48 »

Hvis det noen gang blir aktuelt å utarbeide en buddhistisk salmebok, så har vi noen gode forslag her!  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: