Hej Viggo
Det er fuldstændigt vanvittigt, at man bruger flere penge på krig end konfliktløsning.
Desværre lader det til, at man kan tjene mange penge på, at lave våben, så hvorfor skabe fred, når man
kan tjene på en god konflikt?
Som jeg ser det er det store problem, at vores underbevisthed ofte kan reagere på en barnlig måde, hvilket
gør os egoistisk og selvhævdene, frem for at være åbne og kærlige.
Hvis man er blevet såret er, der noget som skal hævnes.
Det har jeg lov til, for du har såret mig og så kan konflikten blive ved, at køre.
Den eneste måde, at komme videre på er, at anderkende folks ret til, at føle det de føler.
Så vil deres vrede efterhånden forsvinde - Jeg har set det ske flere gange. Det er meget smukt, at opleve.
Hvis man lærte mennesker i en tidlig alder, at blive selvbevidste omkring deres følelser og andres følelser
ville vi være noget langt. Det kræve nogle forældre, der er følelsesmæssigt intelligent.
Som min kæreste engang sagde til en dreng.:
"Prøv at se på hende. Hun bliver jo ked af det når du slår hende".
Straks erkendte drengen sit ansvar og trøstede pigen.
Jeg kan anbefale bogen følelsernes intelligens af Daniel Goleman, samt Girafsprog af Marshall Rosenberg.
Daniel giver en god indføring i følelsernes univers, men Marshall kun er koncentreret om konflikter og hvad,
man kan gøre ved dem.
Hvis mennesker bliver følelsesmæssigt afklaret gennem deres livsførelse, får vi nogle mennesker, som har overskud
til, at være positive og det smitter af på andre, men det noget, som kræver man vil arbejde med sig selv.
Her har buddhismen nogle gode redskaber, som kan være til hjælp.