Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:20:51

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  ikke vold.
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: ikke vold.  (Læst 507 gange)
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Dato: Marts 01, 2011, 12:50:00 »

Jeg har i mit tidligere livsforløb været meget optaget af problematikken omkring ikke-vold, fredsforskning og pacifisme.

Jeg har da den opfattelse at vores buddhisme ikke er så langt fra den holdning, men som verden ser ud og hvad der bruges af ressourcer til at vi slår hinanden ihjel i forsvarets navn, så har det jo lange udsigter for at man bare ville bruge 10% af ressourcerne til at lære at løse konflikter uden vold.

Et løst oplæg, men jeg ville da være glad for nogle holdninger og input set ud fra buddhistisk etik og filosofi.

Gassho

Viggo
Logget
Gokai
Newbie
*

Beskeder: 22

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Marts 03, 2011, 01:06:57 »

smiley hitting smiley w. lol
Hej Viggo
Det er fuldstændigt vanvittigt, at man bruger flere penge på krig end konfliktløsning.
Desværre lader det til, at man kan tjene mange penge på, at lave våben, så hvorfor skabe fred, når man
kan tjene på en god konflikt?
Som jeg ser det er det store problem, at vores underbevisthed ofte kan reagere på en barnlig måde, hvilket
gør os egoistisk og selvhævdene, frem for at være åbne og kærlige.
Hvis man er blevet såret er, der noget som skal hævnes.
Det har jeg lov til, for du har såret mig og så kan konflikten blive ved, at køre.
Den eneste måde, at komme videre på er, at anderkende folks ret til, at føle det de føler.
Så vil deres vrede efterhånden forsvinde - Jeg har set det ske flere gange. Det er meget smukt, at opleve.
Hvis man lærte mennesker i en tidlig alder, at blive selvbevidste omkring deres følelser og andres følelser
ville vi være noget langt. Det kræve nogle forældre, der er følelsesmæssigt intelligent.
Som min kæreste engang sagde til en dreng.:
"Prøv at se på hende. Hun bliver jo ked af det når du slår hende".
Straks erkendte drengen sit ansvar og trøstede pigen.
Jeg kan anbefale bogen følelsernes intelligens af Daniel Goleman, samt Girafsprog af Marshall Rosenberg.
Daniel giver en god indføring i følelsernes univers, men Marshall kun er koncentreret om konflikter og hvad,
man kan gøre ved dem.
Hvis mennesker bliver følelsesmæssigt afklaret gennem deres livsførelse, får vi nogle mennesker, som har overskud
til, at være positive og det smitter af på andre, men det noget, som kræver man vil arbejde med sig selv.
Her har buddhismen nogle gode redskaber, som kan være til hjælp.
Logget

Lars Echardt Petersen

Følelsers barnlige natur er årsag til lidelse. Når følelserne anderkendes forsvinder lidelsen
- Lars Echardt Petersen
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 06, 2011, 03:57:46 »

Kære Gokai.

Tak for reaktion på min prøveballon omkring emnet og helt forventet e rde rikke så mange reaktioner. Et af problerne omkring det at praktisere ikke-vold er netop det store spænd som e rmellem de nære daglige forbindelser mellem mennesker i dagligdagen og familien og den stærke tilladte strukturellle vold,hvor det at udøve hævn,gengæld e rsukret ind i forsvar ud fra forestillingen om at andre folkeslag er dårliger mennesker end os selv. Dernæst er det så lykkedes magthavere m.v. at få det til at ligne naturlige reaktioner mennnesker imellem.

For hvis vi hver især nåede til at tro på at medmennensket aldrig ville ønske at skade mig fordi vi hver især selvfølgelig aldrig villle ønske at skade andre så er vi langt.
I mine øjne vil da altid være sværere at slå eller skade et andet menneske hvis man selv ikke er udsat for trusler.

Så derfor er meditation på vrede og kontemplation på havd det gør ved os selv og hermed andre( Metta)  bare en af de små ting vi kan gøre nu og her.

I pædagogikken burde de buddhistiske tanker være langt mere fremherskende, og et af mine mål gennem alle de år jeg var pædagog var i konfliktsituationer at få de to elelr flere som havde været oppe at slås til at lege videre. Og jo det lykkedes ret så tit.

Gassho Viggo
Logget
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #3 Dato: April 06, 2011, 12:30:32 »

Et meget interessant emne , men efter min opfattelse er det frygt som får folk til at anskaffe sig våben. Det er underordnet om det er et enkelt individ eller en hel nation , den uhensigtsmæssige følelse er den samme . Et land som har oprustet meget bliver automatisk mere modige og nøjagtig som bøllen er børnehaven som er større end de andre og har flere muskler kan det være at de udnytter deres magt for egen vinding . Så ja man kan sige at det er barnligt men voksne er jo som regel blot store børn  happy dancing
og vi har kristne præster som tager med i krig og velsigner soldaterne så de får en ide om at "jeg slår ihjel for min gud og fæderland" så det er ok, men når de så kommer hjem kan de mærke "afgrøderne" af deres karma og taber som regel i sidste ende .

Så længe der er frygt vil der være vold, så længe der er vold vil der være frygt ...... komisk eller forfærdelig er op til den enkelte ....

Som Gandhi sagde hvis vi vil have ændre verden så start med børnene , og det er jo i princippet en god ide. Men så længe det er en selvfølge at foilk får børn ligemeget om de har viljen og styrken til at opdrage et kærlig og elskende menneske vil der skabes fremtidige "voldsmænd" vi kan ikke komme udenom at folk som desværre ikke magter at have børn stadig får et par unger, måske fordi det er noget man bare skal have idag eller i troen om at tingene bliver bedre. Og mange børn bliver tabt på gulvet og risikere at ende som et uhensigtsmæssigt menneske??

Gassho Rasmus
« Sidste ændring: April 06, 2011, 12:34:39 af RasmusJensen » Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: