Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:19:57

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Nærdød
« forrige næste »
Sider: 1 [2] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Nærdød  (Læst 720 gange)
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #15 Dato: Februar 28, 2011, 02:32:28 »

Allan, jeg bliver altså nødt til at bede dig overveje hvad sigtet er med dine poster. Hvis du har spørgsmål til buddhismen generelt, eller til Tendai specifikt, så er du det rette sted. Hvis du ønsker at lære om Gelug eller anden tibetansk buddhisme, bør du forsøge dig i fora hvor der er nogen der praktiserer tibetansk buddhisme. Japansk buddhisme er (mindst) ligeså japansk, som den er buddhisme (Kåre vil give mig ret her  Grin), og det samme gælder tibetansk buddhisme: den er mindst ligeså tibetansk, som den er buddhisme. Jeg har personligt ikke lyst til at kommentere på hvad tibetanske mestre (som er mestre i tibetansk buddhisme!!) har udtalt - det ville nemt komme til at virke respektløst, og jeg synes i øvrigt også det ville være forkert at holde en 'debat', hvor kun den ene debattør fik lejlighed til at deltage aktivt.

Jeg er sikker på at du ikke ønsker at lyde nedladende, men flere af dine poster virker lidt missionerende - som om du insisterer på at ville overbevise folk herinde om et syn på 'sjæl' og genfødsel/reinkarnation, som er temmelig uortodokst fra et traditionelt buddhistisk perspektiv - og får dermed nemt en lidt nedladende tone. Bare i løbet af de sidste par dage har du fået rigtig mange, virkelig gode svar fra folk herinde. En masse mennesker står parat til at hjælpe dig med dine spørgsmål, men vi har altså erfaring med andre grene af buddhismen end den tibetanske (der, som nævnt, på mange måder er noget for sig selv).

Jeg sætter stor pris på din lyst til at undersøge ting, og det er dejligt at du kommer med en masse oplæg til debat, men vil du ikke nok prøve at være lidt mere bevidst om at bruge de svar du får; for eksempel teste dem, overveje dem, eller læse videre i henvisningerne du får - og så spørge videre ind til svarene, hvis der er noget der er uklart. Hvis du bare poster et uddrag af en artikel som 'svar', kommer det alt for nemt til at se ud som om du er ligeglad med folks indsats - og det tror jeg ikke du er.
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #16 Dato: Februar 28, 2011, 03:21:02 »

(Kåre vil give mig ret her  Grin)

Jamen, jeg gir deg da alltid rett!   angel-smiley
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #17 Dato: Februar 28, 2011, 03:27:48 »

(Kåre vil give mig ret her  Grin)

Jamen, jeg gir deg da alltid rett!   angel-smiley

Ja da - ALTID, når det passer dig    smiley hitting smiley w. lol
« Sidste ændring: Februar 28, 2011, 03:35:24 af Shomon » Logget

Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #18 Dato: Februar 28, 2011, 04:36:37 »

ASC.

Det er et spændende emne du tager op, men du forvirrer mig også og det er vel så også meningen eller Huh?

Jeg læste så dit meget lange indlæg og var imponeret over din sikre indsigt,indtil at jeg kunne se det var et citat af Lakma Lama.

Nu er buddhisme mange ting og lad os slå fast at ingen har ret til at nedgøre andre skoler uanset,men skoler har så traditioner og som jeg opfatter det vil du kunne være velkommen i Tendai uanset om du har "ideer" eller tro som bygger på Gelug, men det må så gælde atdet ikke gælder om at modbevise Tendais elelr de enkelte personer i Tendais meninger/opfattelser,som vel kan være i helt forskelllige værdisæt, da ingen kan svare for hver enkelts opfattelse elelr sige sådan er det, apropos Senshins meget stærke indlæg tidligere.

Jeg er i tendai fordi jeg kan undersøge min vej i buddhismen uden at blive dikteret en bestemt praksis eller tro.

Omkring selve emnet får du sikkert et svar en dag eller måske ikke, men vi mennesker har generelt svært ved at acceptere at det er slut en dag og derforvælger man så også"drømmen i nogle religioner om et evigt liv med en opstandelse. Tanker er der jo så også i buddhismen på forskellige stadier og det vil da være rigtigt godt hvis vi hver især bestræber os på at udsende så megen god kharma at vi hver især er med til at mindske lidelsenMen skal vi gøre det for egen håb eller sikkerhed eller gøre det for andres lykke? eller fravær af lidelse.
Se det kan være rigtig svært og så skal der vist gøres op med motiver.I karma Kady og vel også i Gelug? forestller man sig jo så at en bestemt person dukker op i ny skikkelsedet betyder så at jeg her ikke kan være med.

Viggo

Logget
Sider: 1 [2] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: