Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:18:56

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Nærdød
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Nærdød  (Læst 720 gange)
asc65
Gæst
« Dato: Februar 26, 2011, 09:41:51 »

Gennem lang tid har der været studier , videnskabelige studier og nu også i søndag i TV om nærdød og nærdødsoplevelser.
Disse oplevelser som opleves af ca 20% er de ikke i videnskabelig modstrid med Tomhed ? Ideen om et ikke Selv.
I mange år hævdet videnskabsfolk at det var fordi hjerne ikke var helt "slukket" men det er også blevet modbevist
af mange af de undersøgelser , de havde en helt død hjerne aktivitet.
Tomhed tanken om ikke-selv siger der er intet der går videre at nogen form for selv men hvad er det så der hænger der og
ser sig selv / sin krop ved ved disse nærdødsoplevelser ? Giver Buddhismen noget svar på det ? Eller der der nogle af de forskellige skoler
der har et bare nogenlunde svar på det ?
Logget
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Februar 27, 2011, 12:32:17 »

Buddhismen giver hovedsagelig svar på enden på lidelse, som Shomon har påpeget. Det er ikke en religion en række færdige svar på alverdens spørgsmål

Og uanset hvilke svar du vil få, vil de være andres svar. De kan være mere til hindring end til hjælp.
Jeg vil opfordre dig til at sætte dig på puden og finde dem selv. Jeg ville starte med at dykke ned i De Fire Sandheder.
Virkelig arbejde grundigt med dem i ugevis og se hvad det ændre for dig. Det vil give dig dine egne svar, som du kan have tilid til.
Tro på noget andre siger, uden at have undersøgt det selv, er blind tro. Sådan får man ikke tillid til at en religion er noget for en.

Lige nu virker det til at din tillid er lig nul og uanset hvilke svar du vil få, vil du forblive utilfreds, indtil du selv undersøger dem!
Tøm din kop så der bliver plads.

Gennem lang tid har der været studier , videnskabelige studier og nu også i søndag i TV om nærdød og nærdødsoplevelser.
Disse oplevelser som opleves af ca 20% er de ikke i videnskabelig modstrid med Tomhed ? Ideen om et ikke Selv.
I mange år hævdet videnskabsfolk at det var fordi hjerne ikke var helt "slukket" men det er også blevet modbevist
af mange af de undersøgelser , de havde en helt død hjerne aktivitet.
Tomhed tanken om ikke-selv siger der er intet der går videre at nogen form for selv men hvad er det så der hænger der og
ser sig selv / sin krop ved ved disse nærdødsoplevelser ? Giver Buddhismen noget svar på det ? Eller der der nogle af de forskellige skoler
der har et bare nogenlunde svar på det ?
« Sidste ændring: Februar 27, 2011, 12:43:08 af Senshin » Logget

daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #2 Dato: Februar 27, 2011, 03:35:01 »

Citat
Tøm din kop så der bliver plads

Gassho
_/\_
Logget

Gassho
David
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Februar 28, 2011, 07:05:03 »

Citat

Gassho
_/\_

Ja, det er vist det bedste råd der er givet nogensinde!
Logget

Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #4 Dato: Februar 28, 2011, 09:33:45 »

Meget klogt, men også nemmere sagt en gjort??  Kiss Men hvis det er en frygt for døden som gør man gerne vil have svar så burde der måske arbejdes med det ? Synes når vi kommer til at snakke om noget der har med døden at gøre bunder det som regel i den uvished man går rundt med.
Og så er det måske det man skulle tage fat om i sine meditationer ?? Eller hvad  wondering smiley

Gassho Rasmus 

Citat

Gassho
_/\_

Ja, det er vist det bedste råd der er givet nogensinde!
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
asc65
Gæst
« Svar #5 Dato: Februar 28, 2011, 11:02:51 »

Så lidt som jeg forstår er det således at i Gelug mener man at i døden skilles sind og krop ad.
Sindes liver videre i de næste reinkarnationer. Det er så det faste punkt som man leder efter i tendai.
Sindet indeholder blandt andet ved den lejlighed også bevidstheden eller noget i den retning.
Jeg ved at det her er en tandai side men det er skrevet under Buddhistisk filosofi.   

Logget
asc65
Gæst
« Svar #6 Dato: Februar 28, 2011, 11:04:10 »

Så Gelug passer fint med de videnskabelige gennem mange år testede og gentestede resultater ..
Logget
Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Februar 28, 2011, 11:05:45 »

Meget klogt, men også nemmere sagt en gjort??  Kiss Men hvis det er en frygt for døden som gør man gerne vil have svar så burde der måske arbejdes med det ? Synes når vi kommer til at snakke om noget der har med døden at gøre bunder det som regel i den uvished man går rundt med.
Og så er det måske det man skulle tage fat om i sine meditationer ?? Eller hvad  wondering smiley

Gassho Rasmus  

Ikke nemmere sagt en gjort. Det er en beslutning, når først den er taget tager det mindre en et sekund at tømme koppen

Som sagt er det en god ide at undersøge om de Fire Sandheder er sande for en, hvis de er og man finder at begær er roden til dukkha, så vil man finde svaret for sig selv. Andres kan man ikke bruge til meget.

Ultimativt kan vi ikke vide hvad der sker når vi dør, og Buddaen sagde da også at det var noget vi skulle lade ligge og bruge kræfterne på noget vi kan gøre noget ved i dette liv;
Enden på lidelse.
« Sidste ændring: Februar 28, 2011, 11:28:47 af Senshin » Logget

Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: Februar 28, 2011, 11:12:10 »

Så lidt som jeg forstår er det således at i Gelug mener man at i døden skilles sind og krop ad.
Sindes liver videre i de næste reinkarnationer. Det er så det faste punkt som man leder efter i tendai.
Sindet indeholder blandt andet ved den lejlighed også bevidstheden eller noget i den retning.
Jeg ved at det her er en tandai side men det er skrevet under Buddhistisk filosofi.    

Jeg er Tendai buddhist og  ved ikke hvad du mener med et fast punkt man leder efter i Tendai ??

Og reinkarnation? Hvor kommer det ind i buddhismen? Vi taler om genfødsel, og det er ikke det samme.

Hvis du vil tænke/læse dig til sandheden og enden på lidelse så tror jeg du kigger på den forkerte religion.
Det kunne lyde som om (og ret mig hvis jeg tager fejl) at du leder efter noget som passer med de overbevisninger du allerede har.
Jeg gentager mig selv; gør dig selv den tjeneste at tømme din kop! Ellers vil du aldrig finde nogen svar du kan have tillid til.
« Sidste ændring: Februar 28, 2011, 11:16:29 af Senshin » Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: Februar 28, 2011, 11:27:45 »

.....

Så Gelug passer fint med de videnskabelige gennem mange år testede og gentestede resultater ..

Beklager å måtte si det såpass direkte, men dette er rent nonsens. Det finnes ingen vitenskapelige tester som bekrefter dette, og det har ikke noe med gentesting å gjøre.

Om det egentlig har noe med buddhismen å gjøre, er også et åpent spørsmål.
Logget

Metta,
Kåre
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Februar 28, 2011, 11:29:41 »

Meget klogt, men også nemmere sagt en gjort??  Kiss Men hvis det er en frygt for døden som gør man gerne vil have svar så burde der måske arbejdes med det ? Synes når vi kommer til at snakke om noget der har med døden at gøre bunder det som regel i den uvished man går rundt med.
Og så er det måske det man skulle tage fat om i sine meditationer ?? Eller hvad  wondering smiley

Gassho Rasmus  

Ikke nemmere sagt en gjort. Det er en beslutning, når først den er taget tager det mindre en et sekund at tømme koppen

Som sagt er det en god ide at undersøge om de Fire Sandheder er sande for en, hvis de er og man finder at begær er roden til dukkha, så vil man finde svaret for sig selv. Andres kan man ikke bruge til meget.

Ultimativt kan vi ikke vide hvad der sker når vi dør, og Buddaen sagde da også at det var noget vi skulle lade ligge og bruge kræfterne på noget vi kan gøre noget ved i dette liv;
Enden på lidelse.

I agree-smiley
Logget

Metta,
Kåre
asc65
Gæst
« Svar #11 Dato: Februar 28, 2011, 01:16:17 »

Død & reinkarnation

Ifølge den buddhistiske filosofi, genfødes alle levende væsener liv efter liv.

"Legemet er som perlerne på en bedekrans. Når man har passeret en perle, kommer man til den næste.
Den røde tråd, der gennemtrænger alle perlernes kerne, er vores bevidsthed, der fortsætter fra tilværelse til tilværelse."

Lakha Lama

http://www.lakha.dk/Doed-&-reinkarnation.html

Logget
asc65
Gæst
« Svar #12 Dato: Februar 28, 2011, 01:21:33 »

Livet er kortvarigt som en vandboble. Vi vil gerne leve længe, men hvad er formålet med det?
Vores menneskelige liv er meget dyrebart, men ofte lader vi de destruktive følelser styre det. Vi kan også bruge vores liv til at vise medfølelse og omsorg. Hvis man lader de forstyrrende følelser dominere sit sind, hvilket resultat oplever man så? Harmoni eller disharmoni?
Hvis ikke vi forsøger at opnå harmoni, spilder vi vores kostbare menneskeliv.

Døden er uvis. Vi ved ikke, hvornår vi skal dø, og vi udskyder tit at praktisere: Det kan jeg gøre senere, der er tid nok, jeg lever sikkert, til jeg bliver firs.

Når døden så kommer, hjælper de materielle ting os ikke. Tværtimod, de forårsager en masse forstyrrende følelser. Hvis man for eksempel har sparet en masse penge op, vil man måske ærgre sig og tænke på, hvorfor man ikke kan tage de penge med sig, når man dør.

Den rigdom vi kan tage med os til det næste liv, er alle vores gavnlige handlinger, der ligger som karma i bevidstheden.

Der er nogle, der tror, at man skal isolere sig og sidde og meditere hele dagen for at kunne praktisere dharma. Det kan man også godt gøre, hvis man kan kontrollere sit sind.
Men det er ikke at sidde pænt og meditere, hvis ens sind er gået ned på Bodegaen! Det man virkelig mediterer på, det er Bodegaen. Selv hvis man arbejder på en bar, kan man samtidig godt praktisere generøsitet og medfølelse. Kroppen er travlt optaget, men sindet er konstruktivt. Det er ens sind, der er afgørende for, hvilke muligheder man har.

Sanserne kan også virke forstyrrende, fordi man ser ting uden at forstå dem i dybden. Man kan ikke se en persons kvaliteter med det fysiske øje. Buddha siger ikke, at vi ikke skal nyde livet. Men prøv at nyd det på en dybere måde! I morges var det dejligt solskin, men nu er det regnvejr og hvad så?! Livet er foranderligt.
Hvis noget tøj er snavset, må man vaske det for at se, hvad der gemmer sig under snavset. På samme måde kan man også undersøge, hvilken form for snavs, der dækker vores sind. Man kan ikke fjerne alt med det samme, det er umuligt, selv om man meget gerne vil. Det er en illusion. Man må tage et skridt ad gangen. På den måde kan man udvikle sig.

Udviklingen støtter èn til at tage flere skridt.
Her har man brug for tålmodighed. På tibetansk hedder det ZOPA. Det betyder, at man er i stand til at tage det. Evnen til at tage det skal forbindes med noget andet: Det tager tid, og det kan jeg godt tage. Det er en hård proces, og jeg er i stand til at tage det. Hvis man er i stand til at tage det som er hårdt, er man lykkelig.
Det er ikke vanskelighederne, der er problemet, men at man ikke er i stand til at tage dem. Hvis nogen siger grove ord til én, så er det i virkeligheden ikke dem, der er problemet, men ens egen mangel på tålmodighed.
Tålmodighed er ikke det samme som passivitet.

Tålmodighed kan forbinde sig med noget gavnligt og med noget skadeligt. Hvis man forbinder sin grundlæggende tålmodighed med noget disharmonisk, giver det et disharmonisk resultat og omvendt. Så må man spørge sig selv, hvad man virkelig gerne vil. Det er ikke Buddha, der giver én svaret her, det gør man selv.
Man kan også være meget tålmodig med at holde fast i fortiden. Er det en god form for tålmodighed? Det kan vi vist alle svare på!
Når folk taler om deres barndomstraumer, handler det ikke om noget fysisk, men om noget mentalt. Selv hvis man bliver firs år, kan oplevelsen forstyrre én, så længe man tillader den at gøre det. Hvorfor skulle det så ikke kunne fortsætte til næste liv? Forestil jer, at man bliver genfødt og stadigvæk snakker om sin forfærdelige barndom …
Hvad får man ud af det? Når man forstår, at det ikke fører til noget godt, har man nået et vist niveau af visdom. Er man først nået hertil, har man det godt.
For at kunne være til gavn for os selv og andre må vi arbejde med vores sind og virkelig gøre en indsats for at forkorte perioderne med disharmoniske tanker i stedet for at følge dem. Hvis vi ser ind i sindet, erkender vi, at de forstyrrende tanker forstyrrer vores fred og optager al for meget af vores tid.

I døden adskilles krop og sind, og vores bevidsthed bærer karma med sig til næste liv.
Den dominerende karma vil være afgørende for arten af vores næste liv.
Hvis vi øver os i at udvikle kærlighed og medfølelse og dør med fred i sindet, vil den hvide karma dominere.
Had, uvidenhed og jalousi skaber sort karma.
Svaghed er derimod ikke noget negativt, heller ikke bekymringer, men det er på den anden side heller ikke særlig gavnligt.

Skadelige handlinger udspringer af en skadelig motivation såsom f.eks. stærk aggression eller tilknytning. Men hvorfor holder vi egentlig så fast? Vi ved jo godt, at tingene er forgængelige af natur, og at vi ikke kan holde på dem. Alligevel ignorerer vi af gammel vane den viden, fordi vi ikke er i kontakt med vores egen erkendelse.

Hvis vi vil udvikle mere spirituel visdom i dette liv, kan vi begynde med at lade være med at fylde sindet op med faktorer, der er baseret på tung negativitet.
Dette gælder også i relationerne mellem mennesker.

Du kan prøve at visualisere Buddha, næste gang du er vred.

Det reducerer vreden.
Hav medfølelse og ønsk noget godt for den, du er vred på.
Slå ikke dig selv ned med din vrede men brug dit kostbare menneskeliv til at udvikle dine iboende gode egenskaber.

http://www.phendeling.dk/

Lakha Lama

Logget
Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: Februar 28, 2011, 01:26:52 »

Igen (og det er ikke for at være uhøflig jeg gentager mig selv, men du giver ingen respons, så jeg er ikke klar over om du læser svarene til dig eller om ikke forstår dem?)
Hvis du vil tænke/læse dig til sandheden og enden på lidelse så tror jeg du kigger på den forkerte religion.
Det kunne lyde som om (og ret mig hvis jeg tager fejl) at du leder efter noget som passer med de overbevisninger du allerede har? Er det sandt?

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med dine indlæg?
Prøver du at overbevise dig selv eller vi andre om noget?

Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #14 Dato: Februar 28, 2011, 01:41:08 »

Død & reinkarnation

Ifølge den buddhistiske filosofi, genfødes alle levende væsener liv efter liv.

"Legemet er som perlerne på en bedekrans. Når man har passeret en perle, kommer man til den næste.
Den røde tråd, der gennemtrænger alle perlernes kerne, er vores bevidsthed, der fortsætter fra tilværelse til tilværelse."

Lakha Lama

http://www.lakha.dk/Doed-&-reinkarnation.html

Lakha Lama må få mene hva han vil. Men skal vi snakke om buddhisme, bør vi referere til Buddha, og ikke til en eller annen lama.

Du kan finne suttareferanser i Nyanatilokas artikkel om bevissthet - viññana - her:

http://what-buddha-said.net/library/Buddhist.Dictionary/dic3_v.htm

Legg særlig merke til dette: Just like the other groups of existence, consciousness is a flux viññāna-sotā, stream of c.' and does not constitute an abiding mind-substance; nor is it a transmigrating entity or soul.

Bevisstheten er en av de fem khandhaene (groups of existence) som et menneske består av, og ingen av disse er varige (abiding), og ingen av dem reinkarneres (transmigrating).
Logget

Metta,
Kåre
Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: