Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:16:04

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Middelvejen
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Middelvejen  (Læst 497 gange)
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Dato: Februar 26, 2011, 07:08:25 »

En af de første ting jeg hørte om buddhismen var "Middelvejen" og har længe haft en klar overbevisning om hvad det var, men kan nu konstatere at jeg ikke kan finde noget om det. Jeg fandt dette på Shomons hjemmeside: "Middelvejen - den ubrydelige sammenhæng mellem de tomme og de foreløbige fænomener." og kan umiddelbart ikke finde noget om det i "Buddhisme i hverdagen"

Sådan som jeg har forstået Middelvejen var, at Buddhaen gennem, først sit overdådige liv og efterfølgende fastende liv, konkluderede at Middelvejen var vejen. Det vil sige, at finde "midten" i livet mellem de to ekstremer som eksempel. Jeg synes det har givet super god mening i mit liv, da jeg kan have tilbøjelighed til yderligheder - enten eller - alt eller intet.

Så hvad er Middelvejen i virkeligheden? Og hvor kan jeg evt. læse noget mere om det?
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #1 Dato: Februar 26, 2011, 07:20:51 »

Citat
There are these two extremes that are not to be indulged in by one who has gone forth. Which two? That which is devoted to sensual pleasure with reference to sensual objects: base, vulgar, common, ignoble, unprofitable; and that which is devoted to self-affliction: painful, ignoble, unprofitable. Avoiding both of these extremes, the middle way realized by the Tathagata — producing vision, producing knowledge — leads to calm, to direct knowledge, to self-awakening, to Unbinding.

"And what is the middle way realized by the Tathagata that — producing vision, producing knowledge — leads to calm, to direct knowledge, to self-awakening, to Unbinding? Precisely this Noble Eightfold Path: right view, right resolve, right speech, right action, right livelihood, right effort, right mindfulness, right concentration. This is the middle way realized by the Tathagata that — producing vision, producing knowledge — leads to calm, to direct knowledge, to self-awakening, to Unbinding.

Kilde: http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn56/sn56.011.than.html
Logget

Gassho
David
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Februar 26, 2011, 07:26:43 »

Mesteren vendte seg til de fem munkene, og sa:

"Den som har gått ut fra hjemmet, bør unngå de to ytterlighetene, munker. Hvilke to? Den ene er å hengi seg til sansenytelser, som er mindreverdig, simpelt, vulgært, uedelt og unyttig. Den andre er å hengi seg til selvplaging, som er smertefullt, uedelt og unyttig. Den som har kommet fram til sannheten, går ikke til noen av disse ytterlighetene, munker, men har oppdaget en middelvei. Den åpner øynene og gir erkjennelse, og den fører til ro, dyp kunnskap, full oppvåkning og nibbana.

Hva er så dette for en middelvei som den som er kommet fram til sannheten, har oppdaget, munker, som åpner øynene og gir erkjennelse, og som fører til ro, dyp kunnskap, full oppvåkning og lindring? Det er den edle åttedelte vei: rett syn, rett tanke, rett tale, rett handling, rett levevei, rett bestrebelse, rett oppmerksomhet og rett konsentrasjon. Dette er den middelveien som den som er kommet fram til sannheten, har oppdaget, munker, som åpner øynene og gir erkjennelse, og som fører til ro, dyp kunnskap, full oppvåkning og nibbana.
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Februar 26, 2011, 07:28:32 »

En af de første ting jeg hørte om buddhismen var "Middelvejen" og har længe haft en klar overbevisning om hvad det var, men kan nu konstatere at jeg ikke kan finde noget om det. Jeg fandt dette på Shomons hjemmeside: "Middelvejen - den ubrydelige sammenhæng mellem de tomme og de foreløbige fænomener." og kan umiddelbart ikke finde noget om det i "Buddhisme i hverdagen"

Sådan som jeg har forstået Middelvejen var, at Buddhaen gennem, først sit overdådige liv og efterfølgende fastende liv, konkluderede at Middelvejen var vejen. Det vil sige, at finde "midten" i livet mellem de to ekstremer som eksempel. Jeg synes det har givet super god mening i mit liv, da jeg kan have tilbøjelighed til yderligheder - enten eller - alt eller intet.

Så hvad er Middelvejen i virkeligheden? Og hvor kan jeg evt. læse noget mere om det?

Det er et udtryk som først blev brugt til at beskrive Middelvejen mellem de to ekstremer der havde præget Siddhartas liv før oplysningen: luksuslivet i paladset, og den ekstreme askese. Senere kan man se samme udtryk blive brugt om middelvejen mellem andre former for ekstremer, som fx ekstreme synspunkter. Endnu senere blev det brugt af Chih-i i forbindelse med 'De Tre Sandheder': sandheden om det foreløbige, det ultimative, og Middelvejens sandhed - som er sandheden om at disse to ikke kan adskilles, uden at man overser væsentlige aspekter af virkeligheden.

Det er altså et udtryk der bruges forskelligt, alt efter hvor i den buddhistiske kanon du kigger... For eksempler på tidlig brug af udtrykket kan du se i pali kanon, fx i Dhammacakkappavattana Sutta som foreslået af Yinzhao. For Chih-i's brug kan du evt læse i Swanson's bog `Foundations of T'ien-t'ai Philosophy: The Flowering of the Two Truths Theory in Chinese Buddhism`.

Logget

Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #4 Dato: Februar 26, 2011, 07:57:10 »

Hva er så dette for en middelvei som den som er kommet fram til sannheten, har oppdaget, munker, som åpner øynene og gir erkjennelse, og som fører til ro, dyp kunnskap, full oppvåkning og lindring? Det er den edle åttedelte vei: rett syn, rett tanke, rett tale, rett handling, rett levevei, rett bestrebelse, rett oppmerksomhet og rett konsentrasjon. Dette er den middelveien som den som er kommet fram til sannheten, har oppdaget, munker, som åpner øynene og gir erkjennelse, og som fører til ro, dyp kunnskap, full oppvåkning og nibbana.

Fantastisk! Tak! i citatet her, betyder det  så at den 8foldige vej er vejen til middelvejen, en del af middelveje eller middelvejen?
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Februar 26, 2011, 08:35:40 »

Fantastisk! Tak! i citatet her, betyder det  så at den 8foldige vej er vejen til middelvejen, en del af middelveje eller middelvejen?

Ja.  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: