Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:15:19

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Industri, udvikling og begær
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Industri, udvikling og begær  (Læst 665 gange)
Claus
Newbie
*

Beskeder: 17

Vis profil
« Dato: Februar 26, 2011, 03:29:36 »

Mennesket vil måske gå til grunde og uddø en dag, af den ene eller anden årsag. Men indtil da, er mennesket nok mest interesseret i, at forsinke den dag på alle tænkelige måder og med alle tænkelige metoder - på godt og ondt.

Men hvordan ser buddhismen (hvordan så Buddha) egentlig på den situation? Fordi, for at forsinke denne dag, er det vel nødvendigt med et begær om "mere" og at "frelse selv'et" så længe som muligt. Og i denne proces opfinder vi næsten dagligt nye og bedre teknologier, der kan løfte os højere og videre. En proces som rummer begær på mange planer, for at komme frem til de drifter, ideer og resultater, der kan fremdrive disse teknologier.

Umiddelbart ser det jo ud til at være et ædelt formål, idet flere mennesker på sigt, kan få længere tid til at studere dharmaen og mediterer og måske opnå oplysning.

Et sted har jeg læst eller hørt, at buddhismen på sin vis opfordre mennesker til at vedligeholde deres kroppe, så de kan praktisere her i livet så længe som muligt - en ide der måske kan gå hånd i hånd med ideen om, at forsinke menneskehedens uddøen???
Logget
asc65
Gæst
« Svar #1 Dato: Februar 26, 2011, 04:54:58 »

Jeg ved ikke ret meget om Buddhisme men har dog læst at livet aldrig er opstået og døden aldrig indtruffet og derfor kan livet
heller ikke ende , ej heller kan menneskeheden forgå.
Liv er en endeløs række af liv afbrudt af noget kaldet død og derfra forsætter til næste liv.
Som perler på en kæde.

Så uddø, nej, det mener jeg ikke set ud fra den vinkel .. Men jeg ved næsten ingenting.
Logget
Claus
Newbie
*

Vis profil
« Svar #2 Dato: Februar 27, 2011, 11:34:39 »

Jeg ved ikke ret meget om Buddhisme men har dog læst at livet aldrig er opstået og døden aldrig indtruffet og derfor kan livet
heller ikke ende , ej heller kan menneskeheden forgå.
Liv er en endeløs række af liv afbrudt af noget kaldet død og derfra forsætter til næste liv.
Som perler på en kæde.

Så uddø, nej, det mener jeg ikke set ud fra den vinkel .. Men jeg ved næsten ingenting.

Det kan jeg så godt følge - tror jeg. Det rejser nogle andre spørgsmål, som fx "når (hvis) jorden en dag bliver knust af solen eller asteroider - hvor bliver mennesker og dyr da genfødt" og "hvis de genfødes på noget der minder om jorden - hvor er det sted så nu" osv.

Men det efterlader stadig mit første spørgsmål "Hvad siger buddhismen om, at mennesket konstant forsøger at forlænge den tid vi er her på jorden, i denne verden, bl.a. ved at mønstre et uophørligt drive mod teknologier der kan forlænge vores liv". Som jeg ser det, er det et voldsomt begær, men ikke desto mindre noget der sandsynligvis vil forlænge vores tid her på jorden som mennesker og dermed vores chancer for at opnå oplysning. Eller tager jeg fejl?
Logget
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Februar 27, 2011, 12:12:01 »

Det kan jeg så godt følge - tror jeg. Det rejser nogle andre spørgsmål, som fx "når (hvis) jorden en dag bliver knust af solen eller asteroider - hvor bliver mennesker og dyr da genfødt" og "hvis de genfødes på noget der minder om jorden - hvor er det sted så nu" osv.

I buddhismen opererer man ikke med lineær historie, men med en cyklisk. Deri indgår muligheden for uendelige genfødsler af både væsner og hele universer, d.v.s. at jorden ikke altid har eksisteret og en dag vil gå til grunde igen er helt naturligt. Man regner både med et uendeligt antal af universer og med deres uendelige opståen og gåen til grunde. En maha-kalpa er f.eks. den cykliske periode hvor verden bygges op, har stabil eksistens, brydes ned igen, og den efterfølgende tomme periode inden det hele starter forfra :-)
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Claus
Newbie
*

Vis profil
« Svar #4 Dato: Februar 27, 2011, 01:05:43 »

I buddhismen opererer man ikke med lineær historie, men med en cyklisk. Deri indgår muligheden for uendelige genfødsler af både væsner og hele universer, d.v.s. at jorden ikke altid har eksisteret og en dag vil gå til grunde igen er helt naturligt. Man regner både med et uendeligt antal af universer og med deres uendelige opståen og gåen til grunde. En maha-kalpa er f.eks. den cykliske periode hvor verden bygges op, har stabil eksistens, brydes ned igen, og den efterfølgende tomme periode inden det hele starter forfra :-)

Set fra det synspunkt tænker jeg, at det på sin vis, tilsyneladende, ikke betyder så meget, om man forsøger at leve længere for at opnå "mere", idet vi får flere muligheder. Det som ønsker at nå videre i denne krop, er egoet og er ikke så vigtigt, som at vi nok når det en dag - hvilket, ud fra denne betragtning, gør teknologisk udvikling og industri til et overflødighedshorn - eller har jeg misforstået?
Logget
Claus
Newbie
*

Vis profil
« Svar #5 Dato: Februar 28, 2011, 04:54:16 »

Det er ikke sådan, at jeg tænker, at man blot skal vende sig om på ryggen og gøre ingenting.

Det jeg søger svar på er, om al den lidelse der opstår i kølvandet på den entusiasme der bliver lagt i arbejdet, for (ultimativt at undgå) at udsætte døden, er noget der, set med en buddhists øjne, er "det værd". Eller, om det blot er spild af værdifuld tid, hvor der i stedet kunne mediteres og dyrke praksis?

Måske er det et dumt spørgsmål, men jeg har nu alligevel brug for at få det vendt  Smiley
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Februar 28, 2011, 05:34:40 »

Det er ikke sådan, at jeg tænker, at man blot skal vende sig om på ryggen og gøre ingenting.

Det jeg søger svar på er, om al den lidelse der opstår i kølvandet på den entusiasme der bliver lagt i arbejdet, for (ultimativt at undgå) at udsætte døden, er noget der, set med en buddhists øjne, er "det værd". Eller, om det blot er spild af værdifuld tid, hvor der i stedet kunne mediteres og dyrke praksis?

Måske er det et dumt spørgsmål, men jeg har nu alligevel brug for at få det vendt  Smiley

Bestemt ikke et dumt spørgsmål, og mit bud på et svar er, at nej; det er ikke umagen værd at forsøge at flygte fra døden. Menneskelig fødsel ses som en strålende mulighed - men det er jo netop fordi vi som mennesker har mulighed for at praktisere Buddhaens lære. Hvis vi i stedet bruger tiden på en jagt som er dømt til at mislykkes, kan man næppe sige at vi har brugt vores enestående mulighed bedst muligt.
Logget

Claus
Newbie
*

Vis profil
« Svar #7 Dato: Marts 02, 2011, 03:24:28 »

Tak for dit bud, Shomon - det giver mening  Grin
Logget
Morck
Jr. Member
**

Beskeder: 63

Vis profil
« Svar #8 Dato: Marts 02, 2011, 09:00:30 »

En reminder er døden i hvert fald og det er at alt forgår. Jo, at forsøge at udsætte døden kan vi godt, og det er jo heller ikke skidt at leve sundt. Bare det ikke bliver for"missionært" til at vi flytter fokus væk fra her og nu i dette åndedrag hvor alt sker. Vi dør når vi ikke længere er til stede i øjeblikket, men immer-altid drømmer os væk i et andet komfortabelt liv.
Logget

"Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved" - Sokrates
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: Marts 02, 2011, 09:58:20 »

Vi dør når vi ikke længere er til stede i øjeblikket, men immer-altid drømmer os væk i et andet komfortabelt liv.

Smiley  I agree-smiley

_/|\_
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Marts 03, 2011, 07:05:19 »

En reminder er døden i hvert fald og det er at alt forgår. Jo, at forsøge at udsætte døden kan vi godt, og det er jo heller ikke skidt at leve sundt. Bare det ikke bliver for"missionært" til at vi flytter fokus væk fra her og nu i dette åndedrag hvor alt sker. Vi dør når vi ikke længere er til stede i øjeblikket, men immer-altid drømmer os væk i et andet komfortabelt liv.

Det er så rigtigt!! Alt for mange i vores kultur er så besatte af 'sundhed' at de faktisk udvikler en spiseforstyrrelse (ortoreksi) på den baggrund. I et hektisk forsøg på at udsætte døden, bruger de hele livet på at prøve at løbe fra den (bogstaveligt talt) - og glemmer i processen at leve. Det er blevet helt almindeligt at passe sin krop - men hvad med sindet? Hvorfor leve 100 år, hvis de ikke indeholder ét øjebliks klarhed?
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: Marts 03, 2011, 09:52:47 »

Det er så rigtigt!! Alt for mange i vores kultur er så besatte af 'sundhed' at de faktisk udvikler en spiseforstyrrelse (ortoreksi) på den baggrund. I et hektisk forsøg på at udsætte døden, bruger de hele livet på at prøve at løbe fra den (bogstaveligt talt) - og glemmer i processen at leve. Det er blevet helt almindeligt at passe sin krop - men hvad med sindet? Hvorfor leve 100 år, hvis de ikke indeholder ét øjebliks klarhed?

Nettopp.

Eller, som det står i Dhammapada:

110.
Du kan leve i hundre år
i ondskap og tankeløshet -
bedre å leve en eneste dag
i godhet og meditasjon.

111.
Du kan leve i hundre år
i dårskap og tankeløshet -
bedre å leve en eneste dag
i visdom og meditasjon.