Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:14:09

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Meditationspraksis
| | |-+  Åbne øjne
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Åbne øjne  (Læst 756 gange)
asc65
Gæst
« Dato: Februar 24, 2011, 04:49:30 »

Jeg har nogle gange forsøgt at have let åbne øjne mens jeg mediterer, men det er svært.
Jeg bliver forstyrret selv om der egentligt ikke er nogen grund til det.
(?)
Har nogle en fed fidus til hvordan jeg kan lære at mediterer med let åbne øjne ?
Logget
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Februar 24, 2011, 05:10:58 »

Jeg har nogle gange forsøgt at have let åbne øjne mens jeg mediterer, men det er svært.
Jeg bliver forstyrret selv om der egentligt ikke er nogen grund til det.
(?)
Har nogle en fed fidus til hvordan jeg kan lære at mediterer med let åbne øjne ?

Hvis du har det fint med at meditere med lukkede øjne, ser jeg ingen grund til at du ikke skulle blive ved med det?
Det kan dog hjælpe at sidde lidt med åbne øjne hvis du skulle gå hen og blive døsig.

Men tilsyneladende at blive forstyrret er jo en del af meditationen.  Det giver en fin mulighed for at se på hvorfor man føler sig forstyrret.
Sid med halvåbne øjne. Lad dit blik være blødt og fokuser på en enkelt punkt foran dig ½-1 meter fremad.
Og gør dig selv den tjeneste at slippe ideen om at din meditation skal være uforstyrret eller noget som helst andet.

« Sidste ændring: Februar 24, 2011, 05:14:18 af Senshin » Logget

Morck
Jr. Member
**

Beskeder: 63

Vis profil
« Svar #2 Dato: Februar 24, 2011, 07:03:13 »

Man lærer efter noget tid hvad der er ens bedste praksis. I starten kører man galt når man skal lære at køre på cyklen, ik! Jeg synes det var dødsvært at meditere med lukkede øjne, fordi jeg netop blev døsig. Jeg gør det derfor i dag udelukkende med åbne øjne,- og så hilser jeg eventuelle visuelle, som lydmæssige forstyrrelser velkomne. Find også den bedste stilling du bedst sidder i, og mærk først når du så er klar.
Logget

"Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved" - Sokrates
Chorin
Full Member

Beskeder: 119

Vis profil
« Svar #3 Dato: Februar 24, 2011, 08:44:32 »

Jeg meditere mest med lukkede øjne og hvis det sker jeg føler at jeg er ved at falde hen åbner jeg dem en lille smugle og lukker dem igen og det fungere fint for mig  Grin
Logget

Må Diamant Vejen bringe liv og lykke til alle levende væsner

Gashho
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: Februar 24, 2011, 09:05:32 »

Jeg lukker vanligvis øynene når jeg sitter og mediterer. Men når  jeg praktiserer gående meditasjon, foretrekker jeg å ha øynene åpne ...  Grin

De fleste finner etter hvert frem til en metode som passer for nettopp dem.
Logget

Metta,
Kåre
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Februar 24, 2011, 09:07:48 »

Men tilsyneladende at blive forstyrret er jo en del af meditationen.  Det giver en fin mulighed for at se på hvorfor man føler sig forstyrret.

Jeg trenger ikke å ha øynene åpne for å bli "forstyrret". Det er en jobb som sinnet klarer aldeles utmerket helt selv Smiley.
Logget

Metta,
Kåre
nemo.P
Gæst
« Svar #6 Dato: Juni 12, 2011, 02:59:15 »

Det at du finder det "svært" er godt, det betyder at der er rum til forbedring.
At opnå en tilstand hvor man ikke er bevidst om verden omkring en, men kun en selv, bliver selvfølgelig mere vanskeligt hvis man har åbne øjne, da vi ikke kan stoppe vores synsindtryk.
Det at være i stand til at lukke verden ude, uanset hvor meget den påvirker en (igennem sanserne), er en stor kunst indenfor meditationen. Det er meget svært at opnå, og nogle er slet ikke interesserede i det, men ingen kan komme og påstå det er let.
Jeg har fundet at måden jeg kan opnå det på og "glemme hvad jeg ser" er ved at være "ligeglad med hvad jeg ser".
Ligesom mange ikke ligger mærke til ting i deres hverdag som de syntes er uden betydning, farven på brostenene de går på, nuancerne af grøn i et blad på vejen, så ser jeg bort fra "hvad jeg ser" når jeg mediterer fordi det i den sammenhæng er uden betydning og ligegyldigt. Jeg ser det, men det passerer ikke gennem mine tanker.
Vælg ikke at vægte hvad du ser og hjælp dig selv på vej ved at blokere den smule der kan være tilbage ved at koncentrere dig om andre tanker. Og evt. forsøg at lære dig selv at frigøre dig fra disse tanker og sanser og bare "være".
Hvis det lykkedes dig, på den ene eller anden måde, vil du opleve meget gennem meditationen som ikke kan puttes i ord.
Jeg ønsker dig held og lykke, og vid at det kan tage mange mange år at opnå, og dem der siger "bare gør..." enten har misforstået noget eller er blandt de få der er heldige nok at det for dem kommer naturligt.
- Nemo P
Logget
Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Juni 12, 2011, 07:56:42 »

Det at du finder det "svært" er godt, det betyder at der er rum til forbedring.
At opnå en tilstand hvor man ikke er bevidst om verden omkring en, men kun en selv, bliver selvfølgelig mere vanskeligt hvis man har åbne øjne, da vi ikke kan stoppe vores synsindtryk.
Det at være i stand til at lukke verden ude, uanset hvor meget den påvirker en (igennem sanserne), er en stor kunst indenfor meditationen. Det er meget svært at opnå, og nogle er slet ikke interesserede i det, men ingen kan komme og påstå det er let.

For mig handler det ikke om at lukke verdenen ude, eller ignorere det omkring mig. Det handler om at acceptere de input der er, men lade dem glide forbi, uden fordybelse; eller få "monkey-mind", der springer rundt imellem de associationer man hele tiden får. Det er muligt du mener det samme. Men umiddelbart får jeg associationer til høreværn og sovemaske, når man snakker om at lukke verdenen ude.

Jeg har ofte hørt, at hvis man lader sig distrahere af lyde/indtryk omkring sig, når man mediterer, så koncentrerer man sig ikke godt nok om at meditere Wink Hvis ikke man kan meditere, når vaskemaskinen kører, så vil der nok være noget andet der forstyrrer, hvis man slukker vaskemaskinen inden man sætter sig på puden. Sagt på en anden måde, det at blive distraheret af vaskemaskinen er et symptom på et problem, ikke problemet.

Omkring det med åbne/lukkede øjne, så kan det være en fordel at have let åbne øjne, hvis man er meget træt. Det at få noget mere lys ind, er med til at modvirke trangen til at falde i søvn.

Vh
Thomas
Logget
Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: Juni 15, 2011, 03:04:36 »

Jeg kom til at tænke på denne tråd, da jeg så denne her video, eller var det omvendt ?

http://www.urbandharma.org/dtube/dtube1/fly.html

Vh
Thomas
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: