Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:13:24

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Alt den tomhed
« forrige næste »
Sider: 1 2 [3] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Alt den tomhed  (Læst 1324 gange)
asc65
Gæst
« Svar #30 Dato: Februar 26, 2011, 10:24:03 »

<<Tendai er på mange områder en fuldkommen ortodoks buddhistisk skole
<<

Lyder lidt som om Tendai er  hvad indremission er i folkekirken.
Det er vel altid "farligt" at lægge sig meget tæt på så gamle tekster , da meget kan være tabt eller forvasket
under de mange, mange år.

http://indremission.dk/

Noget med at det nemt kan ligne frihed men er det modsatte .. måske ?

Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #31 Dato: Februar 26, 2011, 12:15:37 »

<<

Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg nærmest intet kender til Indre Mission - men umiddelbart, ud fra mit begrænsede kendskab, har jeg nok svært ved at få sammenligningen til at give mening.

Citat

Det er vel altid "farligt" at lægge sig meget tæt på så gamle tekster , da meget kan være tabt eller forvasket

Hvis du oplever Tendai filosofi (eller praksis, men den har du jo endnu mindre erfaring med, end med teorien) som farlig eller uden tilstrækkelig frihed, står det dig helt frit for at undgå skolen. Jegt tror ikke du finder mange i Tendai som har behov for at missionere eller omvende andre - de fleste af os vil rigtig gerne stille os til rådighed (med hvad stor eller lille erfaring vi har), men har ikke noget større behov for at andre skal være enige, endsige 'konvertere' til Tendai.
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #32 Dato: Februar 26, 2011, 12:54:27 »

<<

Nå kjenner jeg ikke dansk indremisjon, men ut fra det lille jeg vet om norsk indremisjon og dansk Tendai synes det meg at denne sammenligningen overhodet ikke holder mål.
Logget

Metta,
Kåre
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #33 Dato: Februar 26, 2011, 01:49:26 »

Jeg stiller mig samme sted som Kåre og Shomon og kan ikke lade være ved at være lidt overrasket overfor sammenligningen, helt ærlig  klø sig i håret
Logget

Gassho
David
asc65
Gæst
« Svar #34 Dato: Februar 26, 2011, 04:48:56 »

Med ordet ortodoks fostår jeg det oprindelige eller så tæt på det oprindelige som muligt og så er det jeg spørger om
Tendai skal forstår som sådan.

Indremission forstår jeg da også som ortodoks med fx jomfru til man bliver gift, mandens er kvindens overhoved etz.
og alt det der og derfor er det jeg spørger.

Men efter at have modtaget min bog i dag og begyndt at læse i den kan jeg godt se at det vist er noget sludder da Pail eller måske
endog før det er det oprindelige med Munke og Nonner.

Logget
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #35 Dato: Februar 28, 2011, 09:56:09 »

Ordet ortodoks, kommer fra græsk (ortho ('ret/rigtig', 'korrekt') og dox ('tro', 'lærdom')), har flere betydninger.. Man kan så diskutere hvilke religioner der er korrekt lærdom/tro

Jeg kender lidt til indremission og kan ikke se sammenligningen, jeg er bestemt ikke dømmende overfor andre religioner, men mener der er nogen som har tabt tråden og glemt hvad religion handler om ! medfølelse, kærlighed og tilgivelse for ALLE! Om du er kristen, muslim eller buddhist har det ikke den store betydning bare du gør det bedste for i det mindste ikke at skabe lidelse for andre ?buddha fandt så også vejen ud af vores egen lidelse. Der er forskel på buddhisme og buddhister og man kan også finder noget som minder om fundamentalisme indenfor buddhisme men sådan er det for alle trosretninger.

Og det der med at være jomfru og manden er overhovede osv gælder ikke i vestlig buddhisme men hvis man læser tekster hvor det står skrevet er teksterne nok fra dengang det var hverdag, Sex er tilladt og ja de fleste i tendai er kvindelige overhoveder Shocked om det har noget at gøre med tålmodighed skal ikke kunne siges  happy clapping hands
gassho

<<

Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
druen
Newbie
*

Beskeder: 28

Vis profil
« Svar #36 Dato: Marts 01, 2011, 01:08:52 »

Med ordet ortodoks fostår jeg det oprindelige eller så tæt på det oprindelige som muligt og så er det jeg spørger om

Ud fra denne formulering er det vel theravada-skolen der er "ortodoks". Mahayana-skolerne (inkl. Tandai) kan vel så nærmere sammenlignes med protestanter.
Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #37 Dato: Marts 01, 2011, 01:29:41 »

Ud fra denne formulering er det vel theravada-skolen der er "ortodoks". Mahayana-skolerne (inkl. Tandai) kan vel så nærmere sammenlignes med protestanter.

Hvis der først skal sammenlignes med kristendommen (noe som egentlig er en nokså tvilsom øvelse), stiller vel heller samtlige mahayana-skoler på linje med mormonerne. Så vidt jeg vet er disse den eneste kristne sekten som har "funnet" (les: diktet opp) helt nye tekster.  Grin
Logget

Metta,
Kåre
Sider: 1 2 [3] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: