Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:06:52

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Buddhistisk studium
| |-+  Tekststudier
| | |-+  Starwars
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Starwars  (Læst 912 gange)
Kosei
Newbie
*

Beskeder: 33

Vis profil WWW
« Dato: Februar 11, 2011, 10:56:42 »

Hej

Sad og forberedte mig til sanghamøde igår. Vi skulle snakke Metta og jeg sad hjemme i min nye elevationsseng (yes der er gjort klar til hjemmeplejen) med benene oppe og computeren på skøddet. Pludselig fik jeg en åbenbaring!

Hvor mange her har set Starwars? Jeg husker de uendelige dialoger mellem Darth Vader og Lukle Skywalker hvor Lord Vader prøver at få ham over til den mørke side af kraften. Luke skal give slip på sine mørke følelser som vrede og angst og bruge det til at blive stærk. Selv har Darth Vader givet efter og vi ved jo alle, i hvert fald os nørder med alderen til Starwars, hvordan det gik ham. Stort set maskine hele vejen igennem, iskold og uden føleleser. Eller ikke til sidst, men det meste af vejen. Den mørke side af "kraften" er den hurtige vej til styrke. Hvorfor ævler jeg nu løs om det i forbindelse med Metta. Jo modsætningen til Metta er vrede. Og ved forrige sanghamøde var der er en deltager der synes at vrede var en god sund følelser for os mennesker og en god måde at få afløb for frustrationer på. Jeg selv sad og tænkte igår at vrede også er energi. Hvis jeg er træt på job men kan finde en ting at blive vred eller irriteret over, så kører det da for mig! Trætheden er væk bare jeg bliver ved at hælde lidt benzin på mit indre raseri!

Der poppede Starwars op som et billede på hvorfor jeg synes vrede er en skidt ting at køre på energimæssigt og bruge til at blive stærk og handlekraftig. Ingen tvivl om det virker! Men vi bliver altså lidt Darth Vader hvis vi gør det! Man må nødvendigvis blive mere følelseskold for at kunne gøre det og jeg ved efter en dag på "The Dark Side" er jeg helt bombet og irritationen forsvinder ikke af jeg kommer hjem, væk fra det der udløste det. For i bund og grund er det jo noget inde i mig selv der er problemet.

Derfor til alle der ikke vil ende som Darth Vader, stort set robot uden følelser, LAV METTA! Super slogan ik:)
« Sidste ændring: Februar 11, 2011, 10:58:30 af Kosei » Logget

Kaido
Newbie
*

Beskeder: 23

Vis profil
« Svar #1 Dato: Februar 11, 2011, 11:08:30 »

"Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.”

-Yoda
Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Februar 11, 2011, 11:21:12 »

Hej

Sad og forberedte mig til sanghamøde igår. Vi skulle snakke Metta og jeg sad hjemme i min nye elevationsseng (yes der er gjort klar til hjemmeplejen) med benene oppe og computeren på skøddet. Pludselig fik jeg en åbenbaring!

Hvor mange her har set Starwars? Jeg husker de uendelige dialoger mellem Darth Vader og Lukle Skywalker hvor Lord Vader prøver at få ham over til den mørke side af kraften. Luke skal give slip på sine mørke følelser som vrede og angst og bruge det til at blive stærk. Selv har Darth Vader givet efter og vi ved jo alle, i hvert fald os nørder med alderen til Starwars, hvordan det gik ham. Stort set maskine hele vejen igennem, iskold og uden føleleser. Eller ikke til sidst, men det meste af vejen. Den mørke side af "kraften" er den hurtige vej til styrke. Hvorfor ævler jeg nu løs om det i forbindelse med Metta. Jo modsætningen til Metta er vrede. Og ved forrige sanghamøde var der er en deltager der synes at vrede var en god sund følelser for os mennesker og en god måde at få afløb for frustrationer på. Jeg selv sad og tænkte igår at vrede også er energi. Hvis jeg er træt på job men kan finde en ting at blive vred eller irriteret over, så kører det da for mig! Trætheden er væk bare jeg bliver ved at hælde lidt benzin på mit indre raseri!

Der poppede Starwars op som et billede på hvorfor jeg synes vrede er en skidt ting at køre på energimæssigt og bruge til at blive stærk og handlekraftig. Ingen tvivl om det virker! Men vi bliver altså lidt Darth Vader hvis vi gør det! Man må nødvendigvis blive mere følelseskold for at kunne gøre det og jeg ved efter en dag på "The Dark Side" er jeg helt bombet og irritationen forsvinder ikke af jeg kommer hjem, væk fra det der udløste det. For i bund og grund er det jo noget inde i mig selv der er problemet.

Derfor til alle der ikke vil ende som Darth Vader, stort set robot uden følelser, LAV METTA! Super slogan ik:)

Det finnes en bok som tar for seg detaljerte sammenligninger mellom Star Wars og buddhismen. Jeg husker ikke hva den heter, men jeg sto og bladde i den i en bokhandel i Bangkok for noen år siden. Jeg husker det var mange morsomme paralleller.
Logget

Metta,
Kåre
Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Februar 11, 2011, 11:34:32 »

Det finnes en bok som tar for seg detaljerte sammenligninger mellom Star Wars og buddhismen. Jeg husker ikke hva den heter, men jeg sto og bladde i den i en bokhandel i Bangkok for noen år siden. Jeg husker det var mange morsomme paralleller.

Google to the resccue Wink

"The Dharma of Star Wars" ?
Citat
Bortolin, an ordained member of Thich Nhat Hanh's Buddhist community, may be the ideal person to write about the Buddhist themes in Star Wars: ...
http://www.amazon.com/Dharma-Star-Wars-Matthew-Bortolin/dp/0861714970

Vh
Thomas
Logget
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: Februar 11, 2011, 11:38:30 »

Google to the resccue Wink

"The Dharma of Star Wars" ?
Citat
Bortolin, an ordained member of Thich Nhat Hanh's Buddhist community, may be the ideal person to write about the Buddhist themes in Star Wars: ...
http://www.amazon.com/Dharma-Star-Wars-Matthew-Bortolin/dp/0861714970

Vh
Thomas

Ja, den var det antagelig.  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Kosei
Newbie
*

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Februar 11, 2011, 01:06:10 »

Og her troede jeg at jeg var total original Smiley

Fantastisk Yoda-citat forresten!!

Kosei
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Februar 11, 2011, 01:16:14 »

Hej Kosei

Hvis du mangler flere filmeksempler så prøv engang med dette par: The Matrix <=> Buddhisme

Wink
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Februar 11, 2011, 01:25:30 »

Og her troede jeg at jeg var total original Smiley

Og det er du  Grin   Kiss
Logget

Kosei
Newbie
*

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: Februar 11, 2011, 02:49:02 »

Tak Kiss

Det er nu alligevel surt at ikke bare har andre set det, men der er skrevet en bog om emnet! Men hva de har nok ikke elevationsseng glad ruller

Logget

Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: Februar 11, 2011, 02:55:46 »

Tak Kiss

Det er nu alligevel surt at ikke bare har andre set det, men der er skrevet en bog om emnet! Men hva de har nok ikke elevationsseng glad ruller

Sikkert ikke, med mindre de er over 65  laughing my ass off
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Februar 11, 2011, 04:19:56 »

Tak Kiss

Sikkert ikke, med mindre de er over 65  laughing my ass off

Ikke mobb oss oldiser!   smiley hitting smiley w. lol

Jeg har forresten bestilt den boken. Kanskje jeg blir omvendt til Tarakayuddhayana!  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #11 Dato: Februar 11, 2011, 06:57:32 »

Uhh ææælsker Star Wars - fyldt med små guldkorn: “Death is a natural part of life. Rejoice for those around you who transform into the Force. Mourn them do not. Miss them do not. Attachment leads to jealously. The shadow of greed, that is.”
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Chosei
Jr. Member
**

Beskeder: 54

Vis profil
« Svar #12 Dato: Februar 11, 2011, 08:51:05 »

Jeg er vokset op med Starwars og undrede mig for nogen år siden, da jeg jeg blev introduceret for "de store fortællingers død" for hvad så med Starwars! happy dancing
Starwars eksempler fylder forøvrigt meget når der er gang samtalerne med og mellem mine børn om det der med godt og ondt (der ikke er helt så enkelt) og vrede og sindet osv.
Mine yngste havde forøvrigt i lang tid lidt svært ved at skelne mellem Yoda og Buddha; hvilket fik de yngste til at erklære nede i deres skole at deres mor mediterede foran Yodaen og senere på dagen fik de fortalt at deres mor havde en flot Yoda-figur med grønt lyssværd (jep, den fik jeg sidste jul), så man kan ligesom se det for sig  Cheesy

“Do or do not... there is no try.”
Logget
Chorin
Full Member

Beskeder: 119

Vis profil
« Svar #13 Dato: Februar 12, 2011, 09:01:51 »

Og mig som trode at starwars bare var en ubetydelig rum film som kun handlede om krig mellem de fjerne planeter  klø sig i håret
Logget

Må Diamant Vejen bringe liv og lykke til alle levende væsner

Gashho
druen
Newbie
*

Beskeder: 28

Vis profil
« Svar #14 Dato: Februar 13, 2011, 11:08:31 »

Mit yndlings-Yoda-ciatat:
"Train yourself to let go of everything you fear to loose"
Logget