Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:03:53

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Ønsker vi i virkeligheden at undgå lidelse...?
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Ønsker vi i virkeligheden at undgå lidelse...?  (Læst 319 gange)
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Dato: Februar 09, 2011, 06:38:41 »

Har de seneste dage gået og reflekteret over om det virkelig er sandt, at mennesker ønsker at undgå lidelse...?

I mit job som coach og underviser møder jeg mange mennesker på tæt hold og støder ofte på eksempelvis:

"Jeg har en kæreste som bare er for sød, det er som om det hele bare er for let, så jeg keder mig og overvejer at gøre det forbi/blive skilt"

"Det der med positiv indstilling til tingene synes jeg er plat, for vi kan jo ikke gå rundt og være glade hele tiden

"Det hele kører bare i øjebliket, så jeg må kaste mig over noget mere udfordrende"

Så hvad er det der gør, at selv når det hele spiller er vi ikke tilfredse, er det tomhed der spiller ind, eller de sultne spøgelsers verden, eller begær eller ønsker vi i virkeligheden ikke at være lykkelige - og sætter vi/nogen mon lighedstegn mellem lykke og stagnation...?
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Februar 09, 2011, 07:01:04 »

Nej, mennesker ønsker ikke at undgå lidelse. I hvert fald ikke det meste af tiden.
Vi skaber den og bliver ved at skabe den fordi vi tror den giver os noget.
Hvis vi i virkeligheden ønskede at slippe lidelse, gav vi slip. Der er ikke noget svært i at give slip. Det er at ønsket om at give slip på lidelse der er svær. For hvad sker der hvis jeg gør det? Hvor forsvinder "jeg" så hen? Vi går jo rundt og bilder os ind at "jeg" er så vigtig at beholde en illusion om.

Det er derfor praksis er vigtigt. Det er der vi husker os selv på hvor vigtigt det er at vi giver slip på ønsket, ikke kun for egen skyld i lige så høj grad for andres!
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Februar 09, 2011, 07:12:43 »

Har de seneste dage gået og reflekteret over om det virkelig er sandt, at mennesker ønsker at undgå lidelse...?

Du gir selv gode eksempler på at mennesker ønsker å unngå lidelse - men det er viktig å være klar over at "lidelse" - dukkha - kan opptre i mange former. Misnøye eller utilfredshet er også dukkha.

Citat
I mit job som coach og underviser møder jeg mange mennesker på tæt hold og støder ofte på eksempelvis:

"Jeg har en kæreste som bare er for sød, det er som om det hele bare er for let, så jeg keder mig og overvejer at gøre det forbi/blive skilt"

Vedkommende kjeder seg. Dette er dukkha, og han/hun ønsker å unngå denne formen for dukkha.

Citat
"Det der med positiv indstilling til tingene synes jeg er plat, for vi kan jo ikke gå rundt og være glade hele tiden

Vedkommende synes at en positiv innstilling hele tiden er plat. Dette er dukkha, og han/hun ønsker å unngå denne formen for dukkha.

Citat
"Det hele kører bare i øjebliket, så jeg må kaste mig over noget mere udfordrende"

Vedkommende kjeder seg. Dette er dukkha, og han/hun ønsker å unngå denne formen for dukkha.

Citat
Så hvad er det der gør, at selv når det hele spiller er vi ikke tilfredse, er det tomhed der spiller ind, eller de sultne spøgelsers verden, eller begær eller ønsker vi i virkeligheden ikke at være lykkelige - og sætter vi/nogen mon lighedstegn mellem lykke og stagnation...?

Det du beskriver, er dukkha. Og hva er årsaken til dukkha?  Grin
Logget

Metta,
Kåre
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Februar 09, 2011, 07:14:32 »

Nej, mennesker ønsker ikke at undgå lidelse. I hvert fald ikke det meste af tiden.
Vi skaber den og bliver ved at skabe den fordi vi tror den giver os noget.
Hvis vi i virkeligheden ønskede at slippe lidelse, gav vi slip. Der er ikke noget svært i at give slip. Det er at ønsket om at give slip på lidelse der er svær. For hvad sker der hvis jeg gør det? Hvor forsvinder "jeg" så hen? Vi går jo rundt og bilder os ind at "jeg" er så vigtig at beholde en illusion om.

Det er derfor praksis er vigtigt. Det er der vi husker os selv på hvor vigtigt det er at vi giver slip på ønsket, ikke kun for egen skyld i lige så høj grad for andres!

Problemet er kanskje at vi ikke griper fatt i årsaken til dukkha. Vi prøver i stedet å behandle symptomet.
Logget

Metta,
Kåre
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: Februar 09, 2011, 07:18:02 »

Problemet er kanskje at vi ikke griper fatt i årsaken til dukkha. Vi prøver i stedet å behandle symptomet.

Ja, hvis der er noget vi er gode til at det at symptombehandle istedet for at fjerne årsagen til lidelsen!
Logget

Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #5 Dato: Februar 09, 2011, 07:53:34 »

Tak begge to - det giver mening.

Sjovt som noget man kan gå og tumle med flere dage i sit hoved, pludselig kan virke så logisk og lige til  Kiss
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: