Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 05:00:30

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Begær
« forrige næste »
Sider: [1] 2 3 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Begær  (Læst 1581 gange)
Kaido
Newbie
*

Beskeder: 23

Vis profil
« Dato: Februar 04, 2011, 01:15:37 »

Hører det til her???

Jeg sad og prøvede at finde noget om begær iforb. med buddhisme. Syntes ikke rigtig at jeg kunne finde så meget. Var forbi Tendai.dk (igen igen), og pludselig faldt der noget på plads, Den ottefoldige Vej. Selvom jeg har læst om "de 8" mange gange, var det først nu at det faldt i hak. Dejlig følelse. Det var specielt en sætning der gjorde det: "Det handler simpelthen om at se det, der er, i stedet for at forestille sig det, man godt kunne tænke sig". MEN hvis der nu er nogen der ved hvor jeg kan læse mere om begær, og bekæmpelse af dette, må i gerne sige til.

God weekend,
Mikkel
Logget
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #1 Dato: Februar 04, 2011, 01:40:44 »

Hej Mikkel

Begær er mange ting indenfor buddhisme, plus alt det, vi tilføjer med vores forestillinger og koncepter. Hvis du tænker på tanha (pali), craving (engeksl) så er der en god sted at starte SN56.

Der finder du en definition:
Citat
this, monks, is the noble truth of the origination of stress: the craving that makes for further becoming — accompanied by passion & delight, relishing now here & now there — i.e., craving for sensual pleasure, craving for becoming, craving for non-becoming.

en opgave i forbindelse med dette:
Citat
This noble truth of the origination of stress is to be abandoned

og hvordan, man udfører opgaven:
Citat
this, monks, is the noble truth of the way of practice leading to the cessation of stress: precisely this Noble Eightfold Path — right view, right resolve, right speech, right action, right livelihood, right effort, right mindfulness, right concentration

som i øvrigt, skal udøves:
Citat
This noble truth of the way of practice leading to the cessation of stress is to be developed

Så er der også en del om "sensual desire", "lust", "grådighed"... men går du lad os sige en 20% inde i 4 citater, jeg lige har postet, vil disse koncepter ses klart eller bare droppet.
Logget

Gassho
David
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Februar 04, 2011, 03:04:13 »

Hører det til her???

Hej Mikkel
Jeg har flyttet det til filosofi-afdelingen :-)
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Februar 04, 2011, 03:38:42 »

Et annet relevant ord er chanda. Chanda er lysten til å gjøre noe. Det blir videre spesifisert at den kan opptre i tre forskjellige varianter. Den ene er kàmacchanda, som vi kan oversette som nytelseslyst eller begjær. Dette har en negativ valør og regnes som en hindring for utvikling av sinnet. Den andre er kattukamyatà chanda, som betyr handletrang, eller tiltakslyst (lyst til å gjøre noe). Dette er den vanligste forekomsten av chanda. Handletrang har ingen spesiell etisk valør i seg selv, verken positiv eller negativ. Men alt etter hvilke andre cetasikaer den opptrer sammen med, kan man føle trang til å utføre henholdsvis sunne eller usunne handlinger. Den tredje varianten av chanda er dhammacchanda, som betyr trang til å gjøre det som er rett. Det sies i kommentarene at da Gotama, den vordende Buddha, forlot hus og familie for å søke oppvåkning, var han drevet av dhammacchanda, og at hans søken derfor ikke innebar noe slags negativt begjær.

Det hender av og til at buddhister tar opp spørsmålet om ikke også det å praktisere buddhadhamma er en form for begjær. Da er det greit å kjenne de tre formene for chanda.
Logget

Metta,
Kåre
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #4 Dato: Februar 04, 2011, 07:49:15 »

Se også hvor vigtig "begær" er for vores praksis. (Jeg ved ikke om det er chanda??)
Citat
The Four Right Exertions (sammappadhana)
Generating desire, endeavoring, arousing persistence, upholding & exerting one's intent for the sake of the non-arising of evil, unskillful qualities that have not yet arisen.
Generating desire, endeavoring, arousing persistence, upholding & exerting one's intent for the sake of the abandoning of evil, unskillful qualities that have arisen.
Generating desire, endeavoring, arousing persistence, upholding & exerting one's intent for the sake of the arising of skillful qualities that have not yet arisen.
Generating desire, endeavoring, arousing persistence, upholding & exerting one's intent for the maintenance, non-confusion, increase, plenitude, development, & culmination of skillful qualities that have arisen.

Og her:
Citat
The Four Bases of Power (iddhipada)
Developing the base of power endowed with concentration founded on desire & the fabrications of exertion.
Developing the base of power endowed with concentration founded on persistence & the fabrications of exertion.
Developing the base of power endowed with concentration founded on intent & the fabrications of exertion.
Developing the base of power endowed with concentration founded on discrimination & the fabrications of exertion.

To grupper af de 37 vinge til opvågning. Den første er også en del (nr.5) af den 8foldige vej.
Logget

Gassho
David
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Februar 04, 2011, 08:41:44 »

Se også hvor vigtig "begær" er for vores praksis. (Jeg ved ikke om det er chanda??)
Citat
The Four Right Exertions (sammappadhana)
Generating desire, endeavoring, arousing persistence, upholding & exerting one's intent for the sake of the non-arising of evil, unskillful qualities that have not yet arisen.
Generating desire, endeavoring, arousing persistence, upholding & exerting one's intent for the sake of the abandoning of evil, unskillful qualities that have arisen.
Generating desire, endeavoring, arousing persistence, upholding & exerting one's intent for the sake of the arising of skillful qualities that have not yet arisen.
Generating desire, endeavoring, arousing persistence, upholding & exerting one's intent for the maintenance, non-confusion, increase, plenitude, development, & culmination of skillful qualities that have arisen.

Og her:
Citat
The Four Bases of Power (iddhipada)
Developing the base of power endowed with concentration founded on desire & the fabrications of exertion.
Developing the base of power endowed with concentration founded on persistence & the fabrications of exertion.
Developing the base of power endowed with concentration founded on intent & the fabrications of exertion.
Developing the base of power endowed with concentration founded on discrimination & the fabrications of exertion.

To grupper af de 37 vinge til opvågning. Den første er også en del (nr.5) af den 8foldige vej.

Ja, det er chanda det her er tale om i begge disse tilfellene. Jeg synes "desire" ikke er noen god oversettelse. Jeg har valgt å oversette det som "(målrettet) vilje" i disse to kontekstene du siterer over:

Fire rette bestrebelser: Du bestreber deg på å fremme viljen til at dårlige og usunne tankeinnhold som ennå ikke er oppstått, heller ikke skal oppstå. Dette setter du kreftene inn på, og holder tanken fast rettet mot det. Du bestreber deg på å fremme viljen til å fordrive de dårlige og usunne tankeinnhold som allerede er oppstått. Dette setter du kreftene inn på, og holder tanken fast rettet mot det. Du bestreber deg på å fremme viljen til at sunne tankeinnhold som ennå ikke er oppstått, skal oppstå. Dette setter du kreftene inn på, og holder tanken fast rettet mot det. Du bestreber deg på å fremme viljen til å la de sunne tankeinnhold som allerede er oppstått få feste seg, ikke forsømme dem, men la dem vokse, modnes og utvikle seg til de er fullkomne. Dette setter du kreftene inn på, og holder tanken fast rettet mot det.

Fire kraftige metoder: Du utvikler energisk en konsentrasjon om målrettet vilje, du utvikler energisk en konsentrasjon av sinnet, du utvikler energisk en konsentrasjon om iherdighet og du utvikler energisk en konsentrasjon om utforskning.
Logget

Metta,
Kåre
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #6 Dato: Februar 05, 2011, 09:13:25 »

Lyder fantastisk at det pludselig faldt i hak for dig Mikkel, lidt som en pludselig opvågning (oplysning) Tillykke selvom den er i mindre form indtil videre happy clapping hands

Men er der noget specifikt du gerne vil have ud af din læsning om begær og bekæmpelse ?

Gassho Rasmus

Hører det til her???

Jeg sad og prøvede at finde noget om begær iforb. med buddhisme. Syntes ikke rigtig at jeg kunne finde så meget. Var forbi Tendai.dk (igen igen), og pludselig faldt der noget på plads, Den ottefoldige Vej. Selvom jeg har læst om "de 8" mange gange, var det først nu at det faldt i hak. Dejlig følelse. Det var specielt en sætning der gjorde det: "Det handler simpelthen om at se det, der er, i stedet for at forestille sig det, man godt kunne tænke sig". MEN hvis der nu er nogen der ved hvor jeg kan læse mere om begær, og bekæmpelse af dette, må i gerne sige til.

God weekend,
Mikkel

Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Kaido
Newbie
*

Beskeder: 23

Vis profil
« Svar #7 Dato: Februar 07, 2011, 11:30:39 »

Men er der noget specifikt du gerne vil have ud af din læsning om begær og bekæmpelse ?
Gassho Rasmus

Hej Rasmus,
Det er fordi jeg syntes det er en af de sværeste ting at ændre ved min adfærd/væremåde. Det kræver virkelig konstant omtanke fra min side, for at jeg ikke skal falde i fælden. Derfor vil jeg gerne læse noget mere om bekæmpelse af begær, men er efterhånden blevet klar over at det er meditation der skal til, og at jeg derigennem får den indsigt der gør mig istand til at modstå.

VH
Mikkel
« Sidste ændring: Februar 07, 2011, 11:33:27 af Mikkel » Logget
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #8 Dato: Februar 07, 2011, 01:02:12 »

Puha kender det i den grad Mikkel!

Jeg kæmper også meget med begær - på mad, ting jeg tror jeg må eje, på mere, på oplevelser osv osv. Det er helt klart når jeg "falder i søvn" at det går galt. Eller at mine tanker får for meget "kraft" til at overtale mig. Sindets irrationelle måde at retfærdiggøre - det har jeg da fortjent - bare i dag - bare den ene gang etc Smiley

God fornøjelse med arbejdet og del gerne indsigter  Smiley
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #9 Dato: Februar 07, 2011, 09:33:25 »

Tror det er meget svært at "bekæmpe" begær fuldstændig, men at man er fuldt ud opmærksom på sit begær er en god start. Det er som Seiren siger når man ikke er opmærksom den grumme begær kommer og overmander os.  tazmanian devil Begær kommer af et ukontrolleret sind , og man kunne jo aftale med sig selv at næste gang der kommer et begær at man meditere på det om det er begær eller noget man virkelig har brug for .
Men det lader til du gør det rigtige , du er opmærksom på dit begær selvom du måske engang imellem falder i, men hvem siger det ikke er okay at falde i ind imellem Huh?? Så længe ingen lider under dit/mit begær  Wink

Under alle omstændigheder går det ikke ud på at undertrykke begæret men at kontrollere sindet så man erkender at det blot er begær.  happy clapping hands
Kan anbefale bodhicaryavatara-vejen til det vågne liv, hvis du ikke har den. Synes jeg forstod begær på en helt ny måde efter jeg havde læst den.

Gassho Rasmus
« Sidste ændring: Februar 07, 2011, 09:37:15 af RasmusJensen » Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Februar 08, 2011, 05:15:54 »

Tror det er meget svært at "bekæmpe" begær fuldstændig, men at man er fuldt ud opmærksom på sit begær er en god start. Det er som Seiren siger når man ikke er opmærksom den grumme begær kommer og overmander os.  tazmanian devil Begær kommer af et ukontrolleret sind , og man kunne jo aftale med sig selv at næste gang der kommer et begær at man meditere på det om det er begær eller noget man virkelig har brug for .
Men det lader til du gør det rigtige , du er opmærksom på dit begær selvom du måske engang imellem falder i, men hvem siger det ikke er okay at falde i ind imellem Huh?? Så længe ingen lider under dit/mit begær  Wink

Der vil altid være (mindst) en, der lider under ens begær - nemlig en selv. Begær forårsager lidelse. Længere er den faktisk ikke. Det er helt op til os selv, om vi har lyst til at fylde os med begær (eller vrede, eller uvidenhed); der er ingen der vil bebrejde os det - men det forårsager lidelse. Valget er vores. Nogen gange får vi bare ikke øje på valget...
Logget

Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #11 Dato: Februar 08, 2011, 08:26:23 »

Elsker dine altid klare svar Shomon! Det gir mening - især: "Der vil altid være (mindst) en, der lider under ens begær"
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: Februar 08, 2011, 10:03:18 »

Der vil altid være (mindst) en, der lider under ens begær - nemlig en selv. Begær forårsager lidelse. Længere er den faktisk ikke. Det er helt op til os selv, om vi har lyst til at fylde os med begær (eller vrede, eller uvidenhed); der er ingen der vil bebrejde os det - men det forårsager lidelse. Valget er vores. Nogen gange får vi bare ikke øje på valget...

Nu lider jeg lidt under, at have min viden, primært fra engelske podcasts...

Hvilken form for "begær" er det der snakkes om ?

Når du i parantes skriver "vrede, uvidenhed", gætter jeg på du snakker om lobha (eng: greed), som i de tre gifte kilesas (eng: three poisons).

Uden at vide det præcist, tror jeg Mikkel snakker om kámacchanda (eng: (sensual) desire), fra de "fem hindringer" nivarana.

Findes der en samlet liste over danske oversættelser ? Specifikt, hvad er den gængse oversættelse af lobha hhv. kámacchanda ?

Vh
Thomas
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: Februar 08, 2011, 11:43:12 »

Når du i parantes skriver "vrede, uvidenhed", gætter jeg på du snakker om lobha (eng: greed), som i de tre gifte kilesas (eng: three poisons).

Uden at vide det præcist, tror jeg Mikkel snakker om kámacchanda (eng: (sensual) desire), fra de "fem hindringer" nivarana.

Findes der en samlet liste over danske oversættelser ? Specifikt, hvad er den gængse oversættelse af lobha hhv. kámacchanda ?

Vh
Thomas

Faktisk er det jeg oversætter som 'begær' ordet 'tanha' (undskyld den simplificerede stavemåde). Prøv også at se Yinzhao's post ovenfor - der kommer han lidt ind på de forskellige ord der bruges. Der findes desværre ikke 'autoriserede oversættelser' på hverken dansk eller engelsk (desire, greed, sensual desire, lust, craving og mange flere bruges i flæng).
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #14 Dato: Februar 08, 2011, 12:34:07 »

Vh
Thomas

Faktisk er det jeg oversætter som 'begær' ordet 'tanha' (undskyld den simplificerede stavemåde). Prøv også at se Yinzhao's post ovenfor - der kommer han lidt ind på de forskellige ord der bruges. Der findes desværre ikke 'autoriserede oversættelser' på hverken dansk eller engelsk (desire, greed, sensual desire, lust, craving og mange flere bruges i flæng).

Alle språk har slike synonymer, både engelsk, dansk, norsk og pali. Tanha, lobha, kamachanda ... og sikkert også flere hvis man begynner å lete - de står for mer eller mindre den samme grunnideen. Og når man endelig har oppfattet at to eller flere ord er synonymer, kommer man så over en tekst der det blir differensiert mellom dem ...  Smiley banging head into wall

Det er faktisk nokså vanlig at det ikke finnes noe en-til-en-forhold mellom ord i forskjellige språk. Derfor må vi ikke bare slå opp i ordboken, men like mye forsøke å fatte den generelle mening i kontekst, se på hele avsnittet, hele teksten, hele dhamma ... og deretter forsøke å utlede en formulering så dekkende som mulig. Matematisk presisjon er ofte umulig i oversettelser.
Logget

Metta,
Kåre
Sider: [1] 2 3 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: