Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:56:57

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Meditationspraksis
| | |-+  Klare lys
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Klare lys  (Læst 364 gange)
asc65
Gæst
« Dato: Januar 31, 2011, 05:31:08 »

Hvad er Sindets klare lys ? jeg ved lidt om hvad det er i Buddhistisk sammenhæng men hvad er det i virkeligheden ? er det blodtrykket man ser i hjernen ? fx
Logget
asc65
Gæst
« Svar #1 Dato: Januar 31, 2011, 05:32:02 »

Jeg tænker selvfølgelig her på at det er i en meditation man ser det, nogle gange ..
Logget
Kanji
Newbie
*

Beskeder: 43

Kage = Oplysning = FACT!

Vis profil
« Svar #2 Dato: Januar 31, 2011, 08:06:14 »

Jeg tror at der er forskel på det der ofte beskrives som "Sindets klare lys", og de lys vi nogengange kan se under meditation. Jeg tror i hvert fald ikke at de fleste af de lys jeg oplever ind imellem er fordi jeg har  trængt igennem til mit klare sind.

I de fleste tilfælde ser jeg dem blot som opstående fænomener, og derfor er de blot forgængelige fænomener ligesom alt muligt andet.

Rent fysiologisk er det, så vidt jeg husker, fordi at nogle af cellerne i dine øjne er "indstillet" til altid at fyre signaler af til din hjerne. Så ind imellem så  er de lige nødt til at affyre sig selv = oplevelsen af lys.
Logget

More Dharma, Less Drama!
asc65
Gæst
« Svar #3 Dato: Februar 02, 2011, 02:06:23 »

<<
Rent fysiologisk er det, så vidt jeg husker, fordi at nogle af cellerne i dine øjne er "indstillet" til altid at fyre signaler af til din hjerne. Så ind imellem så  er de lige nødt til at affyre sig selv = oplevelsen af lys.
<<<

Mange tak for forklaring også den anden  Wink
Logget
Gokai
Newbie
*

Beskeder: 22

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: April 21, 2012, 11:31:04 »

Alle jeres svar er begrundet i noget fysisk. Kunne der være andre ikke fysiske forklaringer?  wondering smiley
I vesten er vores verden meget fysik. Så måske fokusere vi for meget på det fysiske. Vi vil gerne have logisk og rationel tankegang.
Jeg har selv engang under meget dyb meditation oplevet, at jeg sad i et meget behageligt lys.
Der var en utrolig ro og masser af kærlighed. Der var kun mig til stede, selv om jeg mediterede med 10 andre mennesker.
Jeg viste ikke hvem jeg var. Hvad jeg hedder og alt det man normalt er bevist om. Huh?
Da jeg var kommet ud af meditationen havde jeg fået en masse energi.
Jeg har andre gange under meditation set lyset men ikke været i det.
Det har nærmest været, som om lyset kom fra en forkert vinkel.  klø sig i håret

Logget

Lars Echardt Petersen

Følelsers barnlige natur er årsag til lidelse. Når følelserne anderkendes forsvinder lidelsen
- Lars Echardt Petersen
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: