Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:54:57

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Den virtuelle Sangha
| |-+  Hjerteligt velkommen - hvem er du?
| | |-+  Mikkel
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Mikkel  (Læst 528 gange)
Kaido
Newbie
*

Beskeder: 23

Vis profil
« Dato: Januar 20, 2011, 08:45:57 »

Hermed en lille præsentation af mig:

Den korte:
Mikkel, mand, 43 år, gift, 2 børn, aktiv.

Den lidt længere:
Jeg har altid interesseret mig for japansk kultur, og har i en årrække dyrket japansk kampsport, hvor der også er indgået buddhistiske elementer, bla. meditation. Dette har været
begyndelsen til den rejse jeg nu har begivet mig ud på. Jeg har aldrig rigtig haft et forhold til kristendommen, og kommer kun i kirke ved bryllup og barnedåb etc.
Jeg har en naturvidenskablig uddannelse, og har måske derfor haft svært ved kristendommens skabelsesberetning.
Jeg har tidligere læst om buddhisme, men sidste år gik det op for mig, at jeg faktisk allerede delvist levede efter forskrifterne. Efter at have læst 'Introduktion til buddhisme'
af Shoken Pia Trans var jeg overbevist. Derfor besluttede jeg at jeg i det nye år ville tage springet og efterprøve buddhismens filosofi (hvis man kan kalde den det?). Jeg deltog
i mødet hos Tendai København i søndags, og blev igen bekræftet i min beslutning. Jeg vil gerne tage tilflugt, da jeg tror det vil give mig en følelse af at nu er jeg på vej,
men ved ikke hvornår det er passende. Det var lidt om mig selv, og jeg glæder mig til at skrive sammen med jer herinde.
Logget
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Januar 20, 2011, 09:30:21 »

VELKOMMEN Mikkel ! happy clapping hands

Spændende at høre om din begyndelse på vejen!
Har du tænkt dig at komme ud til dharmacenteret i Slagslunde en dag, eller er det for langt væk? Ved jo ikke hvor du bor, men hvis du kan bruge kørelejlighed fra Allerød, må du bare sige til.
Vil glæde mig til din tilflugtsceremoni !  Smiley

[den korte om mig: Yoren/Tine, 35 år, gift, 3 børn, 1 undulat, pt kun aktiv if.m. praksis Grin]
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kaido
Newbie
*

Vis profil
« Svar #2 Dato: Januar 20, 2011, 09:41:00 »

Hej Yoren, jeg regner da med at komme til Slagslunde på et tidspunkt i den nærmeste fremtid. Bor i Greve, men arbejder i Kbh.
Logget
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Januar 20, 2011, 10:01:51 »

Velkommen til forum og til Tendai!

Jeg har skrevet et indlæg om tilflugt her: http://senshin.dk/2010/10/tilflugt-i-buddha-dharma-og-sangha/

Jeg håber du vil blive glad for forum.
Det bliver spændende at følge dig på din vej

Gassho,
Senshin

Hermed en lille præsentation af mig:

Den korte:
Mikkel, mand, 43 år, gift, 2 børn, aktiv.

Den lidt længere:
Jeg har altid interesseret mig for japansk kultur, og har i en årrække dyrket japansk kampsport, hvor der også er indgået buddhistiske elementer, bla. meditation. Dette har været
begyndelsen til den rejse jeg nu har begivet mig ud på. Jeg har aldrig rigtig haft et forhold til kristendommen, og kommer kun i kirke ved bryllup og barnedåb etc.
Jeg har en naturvidenskablig uddannelse, og har måske derfor haft svært ved kristendommens skabelsesberetning.
Jeg har tidligere læst om buddhisme, men sidste år gik det op for mig, at jeg faktisk allerede delvist levede efter forskrifterne. Efter at have læst 'Introduktion til buddhisme'
af Shoken Pia Trans var jeg overbevist. Derfor besluttede jeg at jeg i det nye år ville tage springet og efterprøve buddhismens filosofi (hvis man kan kalde den det?). Jeg deltog
i mødet hos Tendai København i søndags, og blev igen bekræftet i min beslutning. Jeg vil gerne tage tilflugt, da jeg tror det vil give mig en følelse af at nu er jeg på vej,
men ved ikke hvornår det er passende. Det var lidt om mig selv, og jeg glæder mig til at skrive sammen med jer herinde.
« Sidste ændring: Januar 20, 2011, 10:03:30 af Senshin » Logget

Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #4 Dato: Januar 20, 2011, 10:06:55 »

Velkommen til  Smiley
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Kaido
Newbie
*

Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 20, 2011, 10:09:18 »

Tak for link Senshin. Havde allerede læst det Smiley Har dog lige et spørgsmål: Hvordan får jeg en lærer?
Logget
Kanji
Newbie
*

Beskeder: 43

Kage = Oplysning = FACT!

Vis profil
« Svar #6 Dato: Januar 20, 2011, 12:43:44 »

Hej Mikkel,

Velkommen til!  Grin

Måden jeg fandt en lærer var ved at besøge flere forskellige, og så simpelthen finde ud af hvilken jeg foretrak. Derefter er det bare at spørge om de vil være din lærer. Det var det lette svar - jeg er sikker på at der kommer et lidt større fra en af de andre ;-)
Logget

More Dharma, Less Drama!
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Januar 20, 2011, 12:57:12 »

Hej Mikkel, og velkommen.

Dejligt at du har haft fornøjelse af bogen, og af mødet i Kbh!

Med hensyn til at finde en lærer, så er det nok, som Jangsem skriver, en god ide at opsøge forskellige buddhistiske lærere. Tal med dem, skriv med dem, spørg om alt hvad du undrer dig over. Når du kommer på besøg rundt omkring, så fornem stemningen, igen; stil spørgsmål. Lige pludselig er den der  Wink

Der er nogen steder hvor tilflugt gives ret hurtigt, og andre hvor man først skal arbejde lidt sammen med læreren. Jeg vil helst vente, til jeg kender folk lidt, både fordi jeg ikke vil risikere at de fortryder tilflugten, og fordi jeg gerne vil give dharmanavne som jeg synes er meningsfulde. Omvendt er det jo ikke en eksamen i buddhisme, man skal til - hvis man har besluttet sig for, at buddhismen anviser en interessant vej, og man har lyst til at afprøve den for alvor, så synes jeg det er helt fint at tage tilflugt. Det er, efter min mening, ikke en beslutning man kan planlægge - man kan ikke sige at 'jeg vil tage tilflugt om et halvt år'. Hvordan skulle man kunne vide, om man i løbet af seks måneder har fået lyst til at teste buddhismen? Der er som sagt mange forskellige måder at afgøre en elevs parathed, men ultimativt er det op til en selv.
Logget

daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #8 Dato: Januar 20, 2011, 12:58:23 »

Tak for link Senshin. Havde allerede læst det Smiley Har dog lige et spørgsmål: Hvordan får jeg en lærer?
Hej Mikkel og velkommen.

Se, her er der et svar fra Mesteren selv Wink
Citat
It may be, Ananda, that to some among you the thought will come: 'Ended is the word of the Master; we have a Master no longer.' But it should not, Ananda, be so considered. For that which I have proclaimed and made known as the Dhamma and the Discipline, that shall be your Master when I am gone.
Gotama Buddha, DN 16
Logget

Gassho
David
Kaido
Newbie
*

Vis profil
« Svar #9 Dato: Januar 20, 2011, 01:04:48 »

Tak for alle svarene. Et opfølgnings spørgsmål: Hvordan bliver man lærer? Skal man være ordineret, eller kan lægpersoner også være lærere?
Logget
Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Januar 20, 2011, 01:34:46 »

Velkommen til.

Tak for alle svarene. Et opfølgnings spørgsmål: Hvordan bliver man lærer? Skal man være ordineret, eller kan lægpersoner også være lærere?

Hvad er en lærer ? Jeg har de sidste måneder haft Internet/podcasts/bøger som "lærer".

Som jeg ser det, behøver man strengt taget ikke en lærer. Jeg har sammenlagt lyttet over 50 timer podcasts, men holder en pause, efter at der blev sagt, at man burde meditere lige så meget som man læste om buddhisme; den er jeg i tænketank med lige for tiden.

Men jeg tror du måske spørger til hvordan man bliver "autoriseret" til at tage imod tilflugten (hedder det det ?) ? I så fald er der en spændende artikle i sidste nyhedsbrev "Den ordinerende Sangha": http://tendai.dk/emptiness/Tendai-Danmark-nyhedsbrev-13.pdf

Vh
Thomas
« Sidste ændring: Januar 20, 2011, 01:36:53 af Thomas C » Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: Januar 20, 2011, 01:35:12 »

Hej Mikkel og velkommen.

Se, her er der et svar fra Mesteren selv Wink
Citat
It may be, Ananda, that to some among you the thought will come: 'Ended is the word of the Master; we have a Master no longer.' But it should not, Ananda, be so considered. For that which I have proclaimed and made known as the Dhamma and the Discipline, that shall be your Master when I am gone.
Gotama Buddha, DN 16

Godt og viktig poeng. En levende lærer kan naturligvis være til god hjelp. Men den viktigste læreren - og den eneste læreren Buddha selv utnevnte - er selve den lære Buddha etterlot seg.
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: Januar 20, 2011, 01:37:20 »

Nu kan jeg jo kun svare uddybende for Tendai; de andre skoler kender jeg ganske enkelt ikke godt nok til at kunne give andet end et teoretisk (og formentlig forældet) svar. I Tendai kan man møde flere forskellige typer, eller niveauer om man vil, af lærere. Der er

Ajari - som er den 'højeste' ordination, og en egentlig 'mester' som kan give esoteriske indvielser. Dem findes der indtil videre kun en enkelt af udenfor Japan (Monshin Naamon i USA).
Soryo - præst, ville man nok kalde det i Danmark; en person som har gennemgået en del års træning og uddannelse, og kan undervise og varetage forskellige 'præste'-opgaver (vielse, begravelse, tilflugt mm). Jeg er selv soryo.
Doshu - egentlig tempelassistent, men særligt i Danmark kan doshu varetage ganske mange af en soryos pligter, dog under stadig vejledning og opsyn. Doshu har minimum tre års grundig træning bag sig (udover adskillige års 'uformel' træning). Chizen, som du har mødt i Kbh, er et eksempel på en doshu med rigtig mange års erfaring.
Kozo - en lægperson der deltager i ordinationstræningsprogrammet. Igen; situationen i DK er anderledes end andre steder i verden, da vi kun er ganske få ordinerede - så vores kozo, Senshin, varetager mange doshu-opgaver, og bliver nok også pisket lidt hårdere rundt i manegen end kozo i andre lande. Hun kan tage det  Grin - og hun er dygtig.
Lægleder - lægpraktiserende som har valgt at gennemgå vores særlige sangha-leder uddannelse, og dermed kan stå for den daglige drift af mindre meditationsgrupper, som regel af lidt mere uformelt tilsnit. Som lægleder vil du altid have din helt egen soryo eller doshu, som støtter og hjælper undervejs hvor det måtte være nødvendigt.

Som du kan se, er der både ordinerede og ikke-ordinerede lærere. Den store forskel på ordinerede og ikke-ordinerede er først og fremmest den forpligtelse de har påtaget sig. Desværre har vi (endnu) ikke opfundet en ordinationsform som straks fylder ordinanden med 'den hellige visdoms ild', så indtil videre er det eneste du med sikkerhed kan uddrage af ordinationspapirerne noget om vedkommendes motivation og teoretisk/praktiske uddannelse. Lærernes egentlige formåen må du selv finde frem til - og der er slet ikke tvivl om, at der er lægpraktiserende der er (mindst!!) ligeså formående som de ordinerede lærere!

Logget

Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: Januar 20, 2011, 01:53:07 »

Som de andre skrev er det en god ide at møde forskellige lærere. Men på den anden side; hvis du er glad for gruppen i Kbh eller Slagslund og har intention om at komme der fremover ja så kan du jo benytte lærene der: Chizen og Shomon.

Er en lære nødvendig? Ja! er min mening
Vi har brugt rigtig mange år af mit liv på at skabe uhensigtsmæssige vaner og mønstre. På at skabe kaos ved lytte til 'mig' 'mig' 'mig' og 'mine behov'.
Hvordan holder vi op med det, hvis ikke vi har en som hjælper os til at se tingene i rette lys? Hvis vi selv kunne, havde vi jo gjort det for længe siden.

Hvis jeg ikke havde en til at holde spejlet op for mig, hvordan kan jeg så vide at jeg ikke føre mig selv bag lyset, som jeg har gjort det meste af mit liv? Hvordan kan jeg vide hvornår det er ego der regerer? Det ego der har brugt så lang tid på at styre og pakke det ind i pæne undskyldninger, forklaringer og vaner som jeg er fuldstændig blind for?

Nogle gange orker jeg ikke selv at slæbe når jeg indser omfanget af opgaven, og så er det virkelig en kæmpe hjælp på vejen at have en der orker, en der inspirerer, skubber igang, ser klart når jeg ikke selv gør.

Hvis jeg selv kunne se klart havde jeg ikke brug for Buddhaens vej. Så var jeg allerede fri fra lidelse. Og så er det jo oven i købet også en vidunderlig praksis i sig selv at turde give slip på ideen om fuldstændig kontrol, ideen om at 'jeg ved bedst' og at turde tro på at en anden, lige på det her område i hvert fald, ved bedre end en selv.

Buddhaen sagde at alle skulle have en spirituel ven på vejen. Det har jeg altid i Shomon, som giver mig den kæmpe gave det er at vide at der altid er en der vil følge dig hele vejen og vil sætte dit bedste fremfor sit eget. En der ønsker at jeg skal vågne, når jeg ikke selv gør.
« Sidste ændring: Januar 20, 2011, 02:09:29 af Senshin » Logget

Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #14 Dato: Januar 20, 2011, 02:01:13 »

Måske du kan have glæde af at læse lederen som Shomon (tidligere Shoken) skrev i vores sidste nyhedsbrev om lærere i Tendai:

http://tendai.dk/emptiness/Tendai-Danmark-nyhedsbrev-12.pdf
Logget

Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: