Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:49:46

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  Hvad er 7 Point Mind Training
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Hvad er 7 Point Mind Training  (Læst 838 gange)
asc65
Gæst
« Dato: Januar 09, 2011, 08:45:42 »

Hvad er 7 Point Mind Training ?
Logget
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #1 Dato: Januar 10, 2011, 10:11:00 »

http://www.shamarpa.org/index.php?id=65

1.The Preliminaries to Mind Training (sngon 'gro rten gyi chos sems pa)
2.The Main Practice of Training the Mind in Bodhichitta (dngos gzhi byang chub kyi sems sbyong ba)
3.Transforming Adversity into the Path of Awakening (rkyen ngan byang chub kyi lam du bsgyur ba)
4.Applying the Practice Throughout One's Whole Life (tshe gcig gi nyams len dril nas bstan pa)
5.The Measure or Signs of Proficiency in Mind Training (blo 'byongs pa'i tshad dam rtags)
6.The Commitments of Mind Training (blo sbyong gi dam tshig)
7.The Precepts of Mind Training (blo sbyong gi bslab bya)
« Sidste ændring: Januar 10, 2011, 10:13:52 af RasmusJensen » Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Januar 10, 2011, 11:14:24 »

Hvad er 7 Point Mind Training ?

Det er en tibetansk praksis, som du næppe finder nogen der kan give en udtømmende beskrivelse af i et Tendai forum. Når jeg ser på de enkelte punkter på listen, kan jeg sagtens se at vi har tilsvarende træningsformer i Tendai, men også at mindst et af punkterne har stærke tantriske træk, og dermed ikke bliver videregivet uden forberedelse (i Tendai-sammenhæng).
Logget

asc65
Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 10, 2011, 01:37:04 »

Shomon , det må du da gerne udbygge hvis du må , kan og vil ..
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: Januar 10, 2011, 01:45:27 »

Shomon , det må du da gerne udbygge hvis du må , kan og vil ..

Hvilken del af det? At komme ind på alle syv punkter er vist for omfattende i denne sammenhæng - det kræver flere dage bare at gennemgå dem, for slet ikke at tale om at blive fortrolig med dem! Og at gennemgå forskellene mellem Gelugpa træningsmetoder og Tendai ditto er ligeledes for omfattende - rent bortset fra at jeg kender slet ikke Gelugpa godt nok til at kunne gøre det (jeg kan ikke engang henvise til nogen der kan). Men hvis der er noget særligt du gerne vil have uddybet, vil jeg meget gerne det - spørg endelig løs!
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Januar 10, 2011, 03:18:30 »

Jeg ved ikke præcis hvad asc65 mener, men det kunne være spændende at se på sammenfaldene mellem disse 7 punkter og Tendai træningsmetoder. Det er klart at det kun kan blive overfladisk. Gelugpa er tibetansk og derfor kan du naturligvis ikke kende/ forklare deres metoder, men der hvor du ser at der i Tendai findes tilsvarende 'punkt' kunne du måske nævne hvad det 'er' i Tendai-regi? (Blot sådan som du umiddelbart ser det).
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Januar 10, 2011, 03:50:48 »

Jeg ved ikke præcis hvad asc65 mener, men det kunne være spændende at se på sammenfaldene mellem disse 7 punkter og Tendai træningsmetoder. Det er klart at det kun kan blive overfladisk. Gelugpa er tibetansk og derfor kan du naturligvis ikke kende/ forklare deres metoder, men der hvor du ser at der i Tendai findes tilsvarende 'punkt' kunne du måske nævne hvad det 'er' i Tendai-regi? (Blot sådan som du umiddelbart ser det).

Meget overfladisk, og med absolut forbehold for, at jeg ikke kender nok til Gelugpa til at vide om jeg rammer helt ved siden af:

1.The Preliminaries to Mind Training (sngon 'gro rten gyi chos sems pa)

Her ville vi tale om etik, om grundlæggende belæringer, og om lavpraktiske ting som siddestilling, finde en lærer osv.

2.The Main Practice of Training the Mind in Bodhichitta (dngos gzhi byang chub kyi sems sbyong ba)

Bodhicitta-træning er som oftest baseret på de Fire Uendelige Dyder (metta, medfølelse, deltagende glæde og sindsro) - som i øvrigt også er emnet for næste retreat.

3.Transforming Adversity into the Path of Awakening (rkyen ngan byang chub kyi lam du bsgyur ba)

Her kommer de tantriske elementer, som jeg synes er for store at komme ind på i denne forbindelse - men det er absolut en spændende del.

4.Applying the Practice Throughout One's Whole Life (tshe gcig gi nyams len dril nas bstan pa)

Under dette punkt ville man i Tendai tale sindsnærvær: 'mindfulness', for nu at bruge et fortærsket udtryk.

5.The Measure or Signs of Proficiency in Mind Training (blo 'byongs pa'i tshad dam rtags)

Dette kunne henvise til oplysningsfaktorerne eller dhyanafaktorerne, eller til voksende motivation (bodhicitta, igen),men også til helt hverdagsagtige ting som at blive bedre til at omgås andre, kunne sove om natten, ikke knække under pres osv.

6.The Commitments of Mind Training (blo sbyong gi dam tshig)

Igen ser jeg tantriske elementer, men dette kunne også henvise til bodhisattvaløfterne.

7.The Precepts of Mind Training (blo sbyong gi bslab bya)

Og igen; muligvis tantriske løfter, muligvis 'bare' almindelige forskrifter.
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Januar 10, 2011, 07:43:28 »

Tusind tak for svar

Her kommer de tantriske elementer, som jeg synes er for store at komme ind på i denne forbindelse - men det er absolut en spændende del.

Tænkes der på dét at man anvender den aktuelle modgang i sit eget liv til at forbinde sig med alles lidelse? Det kan både føre til en erkendelse af dukkha, og være et ret godt udgangspunkt for bodhicitta. Pema Chödrön snakker en del om det i bogen "Places that Scare You", men det fremgår ikke at være en tantrisk praksis der, som jeg forstår det.
Eller er det noget helt andet?
Logget

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
asc65
Gæst
« Svar #8 Dato: Januar 10, 2011, 08:15:09 »

Det ser ud til at i er nød til at komme og høre HH DL  Smiley
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: Januar 10, 2011, 08:21:29 »

Tusind tak for svar

Tænkes der på dét at man anvender den aktuelle modgang i sit eget liv til at forbinde sig med alles lidelse? Det kan både føre til en erkendelse af dukkha, og være et ret godt udgangspunkt for bodhicitta. Pema Chödrön snakker en del om det i bogen "Places that Scare You", men det fremgår ikke at være en tantrisk praksis der, som jeg forstår det.

Det kan enten være tolket som Pema Chödrön gør det, eller som et aspekt af den totale ophævelse af dualisme der er den tantriske buddhismens præmis. Begge dele er interessante praksisser, men bestemt ikke noget man lærer ordentligt at kende ved et foredrag!! De kræver begge en stor indsats - som jeg dog klart mener kommer mangefold igen.
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Januar 11, 2011, 12:03:05 »

Tusind tak for svar

Det kan enten være tolket som Pema Chödrön gør det, eller som et aspekt af den totale ophævelse af dualisme der er den tantriske buddhismens præmis. Begge dele er interessante praksisser, men bestemt ikke noget man lærer ordentligt at kende ved et foredrag!! De kræver begge en stor indsats - som jeg dog klart mener kommer mangefold igen.

Det er rigtig spændende, og jeg ville gerne lære mere!
Jeg synes at det som Pema udlægger er en god og effektiv praksis - men også lidt svær at kaste sig ud i, idet man skal tage fat når det gør ondt og bruge de situationer hvor dukkha er forbistret klar i mælet (som regel situationer hvor man hverken har overskud eller overblik), og så skal man også forhindre sig selv i at forfalde til selvynk (ikke altid helt let ;-)).
Jeg tog fat på praksissen i sommers (havde læst bogen i foråret) og syntes den var stort set uhåndtérlig hen over hele sensommeren! (som var lige præcis der den skulle bruges) - og så var den alligevel ikke helt tosset, for efterhånden dukkede mere og mere villighed op til at 'dele' - til ikke at være noget særligt.
Det tager stadigvæk et stykke tid for mig hver gang jeg får muligheden for at bruge denne praksis, at komme ud over historierne om min personlige dukkha - for hvor er de dog rigtige og ikke mindst hamrende interessante! Og det er andres dukkha jo ikke - den er sjovt nok bare dukkha! Wink
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: Januar 15, 2011, 09:24:53 »

Bag i bogen "Start Where You Are" står teksten:

The Root Text of the Seven Points of Mind Training
Chekawa Yeshe Dorje

POINT ONE:
The Preliminaries, Which Are a Basis for Dharma Practice
I prostrate to the Great Compassionate One.
First, train in the preliminaries

POINT TWO:
The Main Practice, Which Is Training in Bodhichitta
Absolute Bodhichitta
Regard all dharmas as dreams.
Examine the nature of unborn awareness.
Self-liberate even the antidote.
Rest in the nature of alaya, the essence.
In postmeditation, be a child of illusion.
Relative Bodhichitta
Sending and taking should be practiced alternately.
These two should ride the breath.
Three objects, three poisons, and three seeds of virtue.
In all activities, train with slogans.
Begin the sequence of sending and taking with yourself.

POINT THREE:
Transformation of Bad Circumstances into the Path of Enlightenment
When the world is filled with evil, transform all misshaps into the path of bodhi.
Drive all blames into one.
Be grateful to everyone.
Seeing confusion as the four kayas is unsurpassable shunyata protection.
Four practices are the best of methods.
Whatever you meet unexpectedly, join with meditation.

POINT FOUR:
Showing the Utilization of Practice in One's Whole Life
Practice the five strengths, the condensed heart instructions.
The mahayana instruction for ejection of consciousness at death is the five strengths: how you conduct yourself is important.

POINT FIVE:
Evaluation of Mind Training
All dharma agrees at one point.
Of the two witnesses, hold the principal one.
Always maintain only a joyful mind.
If you can practice even when distracted, you are well trained.

POINT SIX:
Disciplines of Mind Training
Always abide by the three basic principles.
Change your attitude, but remain neutral.
Don't talk about injured limbs.
Don't ponder others.
Work with the greatest defilements first.
Abandon any hope of fruition.
Abandon poisonous food.
Don't be so predictable.
Don't malign others.
Don't wait in ambush.
Don't bring things to a painful point.
Don't transfer the ox's load to the cow.
Don't try to be the fastest.
Don't act with a twist.
Don't make gods into demons.
Don't seek others pain as the limbs of your own happiness.

POINT SEVEN:
Guidelines of Mind Training
All activities should be done with one intention.
Correct all wrongs with one intention.
Two activities: one at the beginning, one at the end.
Wichever of the two occurs, be patient.
Observe these two, even at the risk of your life.
Train in the three difficulties.
Take on the three principal causes.
Pay heed that the three never wane.
Keep the three inseperable.
Train without bias in all areas. It is crucial always to do this pervasively and wholeheartedly.
Always meditate on whatever provokes resentment.
Don't be swayed by external circumstances.
This time, practice the main points.
Don't misinterpret.
Don't vacillate.
Train wholeheartedly.
Liberate yourself by examining and analyzing.
Don't wallow in self-pity.
Don't be jealous.
Don't be frivolous.
Don't expect applause.

When the five dark ages occur, this is the way to transform them into the path of bodhi.
This is the essence of the amrita of the oral instructions, which were handed down from the tradition of the sage of Suvarnadvipa.
Having awakened the karma of previous training and being urged on by intense dedication, I disregarded misfortune and slander and received oral instruction on taming ego-fixation.
Now, even at death, I will have no regrets.
Logget

Kanji
Newbie
*

Beskeder: 43

Kage = Oplysning = FACT!

Vis profil
« Svar #12 Dato: Januar 15, 2011, 10:07:44 »

Det ser ud til at i er nød til at komme og høre HH DL  Smiley

Jeg tvivler på at man vil få de store åbenbaringer om teksten ved kun at komme til H.H. Dalai Lamas foredrag. Hvis du virkelig vil i dybden med det her, så er det nok smartere at deltage i Lakha Lamas kursus i Phendeling, som løber over en håndfuld weekend dage. Han gennemgår nemlig det hele så man netop kan få mest ud af at høre Dalai Lama tale om praksissen :-)
Logget

More Dharma, Less Drama!
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: Januar 17, 2011, 02:36:38 »

Jeg tvivler på at man vil få de store åbenbaringer om teksten ved kun at komme til H.H. Dalai Lamas foredrag. Hvis du virkelig vil i dybden med det her, så er det nok smartere at deltage i Lakha Lamas kursus i Phendeling, som løber over en håndfuld weekend dage. Han gennemgår nemlig det hele så man netop kan få mest ud af at høre Dalai Lama tale om praksissen :-)
Hej Raz
Jeg kiggede i Phendelings program for jeg synes emnet er spændende og jeg kunne godt tænke mig at høre noget mere. Men hvert Lakha Lama-foredrag koster 250 kr.! (og der er tre stk.). Det er desværre udenfor min rækkevidde at betale så meget :-(  Så jeg må fortsat nøjes med Pema Chödröns udlægning (men den er nu heller ikke helt ueffen).
Håber du vil dele lidt af kursets guldkorn efterhånden som du deltager :-)
Logget

Kanji
Newbie
*

Beskeder: 43

Kage = Oplysning = FACT!

Vis profil
« Svar #14 Dato: Januar 17, 2011, 09:22:11 »

Ja prisen er lidt heftig - men jeg synes generelt at deres arrangementer er gode der inde. Jeg har tilmeldt mig den første dag og hvis det viser sig at være godt så deltager jeg også i resten. Jeg håber dog ikke at alle de 4000 tilmeldte til H.H.D.L også kommer til kurset...så bliver der nok lidt trangt :-D
Logget

More Dharma, Less Drama!
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: