Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:49:23

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Andre praksisformer
| | |-+  Kan sandheden overhoved læres
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Kan sandheden overhoved læres  (Læst 523 gange)
asc65
Gæst
« Dato: Januar 09, 2011, 05:27:32 »

Kan man overhoved læse sig til "sandheden" eller kan den kun opleves på puden af en selv..

Kan "sandheden" overhoved stå på et stykke papir

Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Januar 09, 2011, 07:03:16 »

Kan man overhoved læse sig til "sandheden" eller kan den kun opleves på puden af en selv..

Sannheten kan oppleves av en selv - ikke bare på puten.

Men andre kan også peke på sannheten - muntlig eller skriftlig på et stykke papir - eller ved direkte handling.

Så svaret kanskje "ja" til alt?  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #2 Dato: Januar 10, 2011, 06:48:54 »

For mig er det at supplere min praksis med at læse bøger, lytte til podcasts etc som at plante små frø der langsomt vokser. Nogen blomstre med det samme, andre først uger eller måske år efter.

Jeg kan læse en tekst som umiddelbart giver mening, når jeg så læser den igen giver den pludselig endnu større eller dybere mening og nogen gange en helt anden mening fordi jeg har læst noget andet.

Det hjælper mig til at fastholde min praksis og følge vejen og inspirerer mig fordi noget som før var lidelsesfuldt holder op med at være det...
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Kanji
Newbie
*

Beskeder: 43

Kage = Oplysning = FACT!

Vis profil
« Svar #3 Dato: Januar 10, 2011, 07:23:04 »

For mig er det at supplere min praksis med at læse bøger, lytte til podcasts etc som at plante små frø der langsomt vokser. Nogen blomstre med det samme, andre først uger eller måske år efter.

Jeg kan læse en tekst som umiddelbart giver mening, når jeg så læser den igen giver den pludselig endnu større eller dybere mening og nogen gange en helt anden mening fordi jeg har læst noget andet.

Jeg er HELT enig med dig! Jeg har det på præcist samme måde  Smiley
Logget

More Dharma, Less Drama!
asc65
Gæst
« Svar #4 Dato: Januar 10, 2011, 07:49:28 »

Hvis du læser Buddhas tanker , arver du en andens tanker og dermed tænker/tror du en andens tanker..
Men tanker skulle jo undgås ?
Logget
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 10, 2011, 08:03:12 »

Hvis du læser Buddhas tanker , arver du en andens tanker og dermed tænker/tror du en andens tanker..
asc65, der findes en meget direkte svar til dine "tanker": på puden! (en stol kan også bruges)
Logget

Gassho
David
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Januar 10, 2011, 08:10:04 »

Det har Shomon allerede svaret dig på!
Tanker skal ikke undgåes? HVorfor skulle man knytte sig til at noget ikke må være, for at se sandheden uden slør? Den udelukker intet. Hvad skulle tanker kunne gøre? DE er lige så tomme som alt andet.
Logget

asc65
Gæst
« Svar #7 Dato: Januar 10, 2011, 08:11:58 »

daishin  Helt enig
Logget
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #8 Dato: Januar 10, 2011, 08:29:47 »

Du spørger om sandheden asc65 og om den kan læres. Som en også ældre og alligevel ny kan jeg kun svare at det ved jeg ikke. Sandheden er for mig en proces og her i buddhismen skal vi selv undersøge,erfare og tage ansvaret herfra.

Gennem vore handlinger og overvejelser sår vi frø som styrker elelr svækker vores karma og hermed sætter de spor som vores ego er så glad og stolt ved eller det tor vi måske.

I min optik kan man ikke læse sig til sandheden og nok heller ikke meditere os til den. Men begge dele kan gøre os hver  især klarere på den sandhed og livssyn vi søger og stræber efter. Men det vigtigste må være at vi er bevidste i vores sind om at den sandhed ændrer sig løbende med de erfaringer  vi gør os gennem studier og meditation samt gennem de menneskelige  handlinger vi uundgåeligt foretager os i samspil med levende væsener, primært mennesker i mit liv.

Men jeg må tilstå at lille gamle jeg i den grad efter at have søgt buddhismen kan stå stille i længer etid og bare iagtage og nyde fuglene i min have og glæde mig over at kunne give dem mad. Nå et lille naivt sidespring.

Du nævner også skoler sekter m.v. i anden tråd, for mig atse er Tendai bred og kalder sig den ene vej og hermed i fuld respekt og anerkendelse af at der er mange veje.
Men ingenting er for sent i dette  liv.
Viggo
Logget
asc65
Gæst
« Svar #9 Dato: Januar 11, 2011, 03:48:57 »

Smukke ord Viggo og jeg er enig langt hen af vejen , men at Tendai er bred ? hummm den skal jeg lige tænke over 
Logget
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #10 Dato: Januar 11, 2011, 09:16:45 »

Buddha har vist os vejen , vi finder ikke sandheden før vi bruger de værktøjer han gav ? Andenhåndsoplysning kan vi ikke bruge til andet end motivaton   happy dancing

Hvis du får fortalt sandheden af en oplyst er det ikke noget du vil kunne blive oplyst af, vi SKAL opleve det selv  wondering smiley
Det kan skabe megen frustration især når man ikke synes der sker noget , men vi lære hver eneste dag .... og oplysning er noget som kan ske hvert øjeblik det skal være . så længe vi IKKE giver op er der håb , lige meget alder køn eller andre ting sindet kan gøre til en hindring.

Om Tendai er bred eller blot fyldt med brede mennesker skal vi ikke ind på  wondering smiley Vi kan jo godt lide kage  happy dancing

mvh-Gassho Rasmus

Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: Januar 12, 2011, 07:35:12 »

Virkelig gode pointer, Rasmus - hele vejen igennem  Wink
Logget