Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:47:17

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Den virtuelle Sangha
| |-+  Retningslinjer for dette forum (Moderatorer: Shomon, daishin)
| | |-+  Repræsentanter for de forskellige retninger
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Repræsentanter for de forskellige retninger  (Læst 2180 gange)
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Dato: Marts 19, 2010, 02:14:17 »

Som de fleste nok er bekendt med, er buddhisme ikke bare én ting - der er mange skoler, og skønt de i bund og grund bygger på overvejende ens materiale, er der dog nogen markante forskelle mellem dem.

Dette forum er startet af Tendai skolen, men det er vores håb at folk med interesse i alle skoler - eller ingen - vil føle sig hjemme her. Vi har allieret os med en lille håndfuld konsulenter eller repræsentanter for andre store skoler, så man altid har mulighed for at få flere forskellige svar, fra forskellige synspunkter.

David, som også er moderator, er vores repræsentant for Zen. Kåre er vores ekspert når det kommer til de tidlige skrifter, og Allan er vores tibetanske rådgiver. Tusind tak til jer tre, fordi I gider være med i et tvær-buddhistisk eksperiment.

Måtte vi få et godt, underholdende og frugtbart samarbejde!  singing w. beer

Logget

daishin
Moderator
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #1 Dato: September 19, 2011, 12:49:43 »

Her i forummet er jeg blev udpeget som zenrepresentant. Der er i Danmark, nogle stemmer der ikke synes godt om dette, for de ikke anarkender min skole eller min stil som zen.

Jeg vil ikke forsøge at forsvare min stilling. Det er klart for mig, at zen er et begreb som ikke ejes af nogen, og som representeret noget, som har stået i konstant forandring siden ca. d.6.århundrede.

Faktisk tager jeg afstand fra meget af det vi i dag kendetegner som zen, som jeg synes er en frosne billede af sig selv. Når nogle spørger om min praksis, siger jeg bare at jeg mediterer og/eller at jeg er buddhist og ved en længere samtale, forklarer jeg altid, at det er ikke en religion for mig.

Mit forbindelse med zen kommer fordi jeg blev ordineret i Order of the Boundless Way i oktober 2010. OBW er Boundless Mind Zen (BMZ) skoles orden, som er en udspring af Hsu Yun Orden.

En af grundene at jeg blev ordineret er den store grad uafhængighed, medlemmerne har. Jeg kan derfor ikke sige -og heller ikke vil- fortælle om hvordan man gør i ordenen, da jeg ikke kender de fleste af medlemmerne.

Jeg er blevet spurgt også mange gange, om jeg er zenlærer eller hvad.

Sjov nok, zen anses for at være en praksis, der gør os til at se verden udenfor konceptuelle "kasser" og til at frigøre os af det, vi tror/tænker vi er. Sjov nok, er det zenbuddhister, som er mest interesseret i min skole og min titel.

Jeg vil fortælle nu, hvorfor jeg blev interesseret i BMZ:
   .Den har rodder i både kinesiske og japanske skoler med fokus på meditation.
   .Den gør op med den traditionelle opfattelse af transmission (overførelse), lineage (dharmalinje) og læren
   .Den gav mig håb i at en buddhisme som ikke er kontroleret af en stiv organisation/hierarki er muligt
   .Praksisen er "teaching-centered" ikke "teacher-centered", altså, den gør opgør med den traditionelle zen-synspunkt om at læreren er et eller andet sted "deroppe" og at han/hun ikke kan undgås
   .En general intern betegnelse for medlemmerne er dojin (jap) som betyder mere eller mindre "mennesket på vejen" eller "vejens menneske"
   .Jeg fandt en god ven, som jeg kunne fri diskutere om dharmaen og meditation og som senere blev min lærer. Min lærer har altid være min ven. Vi kalder hinanden "dharmabrother".

Nu sidder jeg her i Danmark og fortsætter min praksis, som i generelle træk kan rammes inden for dette "dojin" koncept. Det er ikke min interesse at overføre en tro kopi af BMZ fra USA til Danmark eller noget andet sted, men at fortsætte som før i denne evige vandring om og mod frigørelse; at praktisere meditation i sine mange former, uddybbe denne praksis og komme helt ned til bunden.

Disse ting, gør jeg ikke:
   .Vielser, ritualer og andre ceremonier, eller noget, der kunne forbindes med præste arbejde eller religion.
   .Grupper, hvor jeg kan fungere som lærer/leder. Det er ikke fordi jeg har noget imod grupper og jeg har ikke noget imod at være med i en.
   .Counseling/coaching/terapi-agtig arbejde.
   .Redegøre for hvad de andre BMZ medlemmer laver og hvordan.
   .Sige til nogen, hvad han/hun skal gøre.
...uanset om de bliver lavet andre steder forbundet med BMZ eller ej.

Disse ting, gør jeg gerne og med glade:
   .Dialog: hvad enten det er mundlig eller skriftlig, ansigt til ansigt eller pr mail, er jeg villig til at diskutere praksis relaterede emner.
   .At skifte fokus fra læreren til vennen og fra vennen til venskabet. Der er en betegnelse inden for buddhisme "kalyanamitta", som kan oversættes som "den gode ven" og som passer meget bedre end lærer i min opfattelse og praksis af buddhismen. Men det er ud af en dialog i venskab (frem for alt, at lyyte) hvor "mesteren" stammer fra.
   .At overføre (give "transmission") til dem, som synes denne vej er værd at følge og dele med andre. Bemærk at det er ikke "buddha-sindet" eller lign. jeg snakker om -det kan ikke nogen som helst overføre!- men mere det at tilhøre BMZ og praktisere indenfor disse rammer (hvor "boundless" Wink disse er).

Logget

Gassho
David
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: September 19, 2011, 01:26:35 »

Tak for din grundige præsentation, Daishin, og spændende at læse om din vej og dine tanker!
 happy clapping hands
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: