Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:43:53

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Buddhistisk studium
| |-+  Tekststudier
| | |-+  Majjhima Nikaya
« forrige næste »
Sider: 1 [2] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Majjhima Nikaya  (Læst 1133 gange)
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #15 Dato: Januar 25, 2012, 07:58:46 »

Det er selvsagt hyggelig med takk, men det jeg egentlig kunne trenge, er noen spark bak i form av saftige og kritiske tilbakemeldinger.

Hvorfor er det ikke noen som har skrevet f.eks. dette:

"Dine oversettelser stinker, Kåre! Hvor i palitekstene står det egentlig at Buddha talte til fjeldabene i Norge? Og hvor står det egentlig at Buddha sier at Tendai er Maras verk? Skjerp deg!"  angry grrrrrr
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #16 Dato: Januar 25, 2012, 11:10:41 »

Ja, når nu du siger det... - Hvor står der egentlig at Tendai er Maras værk?
 angel-smiley
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #17 Dato: Januar 25, 2012, 11:53:54 »

Ja, når nu du siger det... - Hvor står der egentlig at Tendai er Maras værk?
 angel-smiley

Ingen steder. Det var bare oversetteren som misforsto setningen: "Og så sa han god natt og gikk ut av forumet." (Mahaforumsutta)  Grin
Logget

Metta,
Kåre
Villum
Newbie
*

Beskeder: 20

Vis profil
« Svar #18 Dato: Januar 27, 2012, 04:53:37 »

Det ser ikke ud til at du er nået til den endnu, men den sidste måned har jeg selv været meget fascineret af MN 106 Anañjasappayasutta. Først fordi den ser ud til at være en alternativ model af oplysningsprocessen ved siden af de ti lænker (eller hva vi kalder dem). Og for det andet fordi det er mit indtryk, udfra diskussioner med nogle af mine dharma-venner, at den vej den viser faktisk er ganske mulig og praktisk. Nu ved jeg godt at det er tilfældet for store dele af suttaerne, men for tiden er det tilfældet for mig at netop denne sutta virker væsentlig.

Jeg har dog set fortolkninger af den, hvor de tilstande den beskriver forstås som midlertidige meditative tilstande. Specifikt forstod jeg Bhante Vimalamris (www.dhammasukha.org - forøvrigt anbefalet!) udlægning på denne måde. Tager jeg fejl i at forstå de tilstande der beskrives i denne sutta som noget der opnås permanent?

Metta, på forhånd tak
Villum
Logget
Villum
Newbie
*

Beskeder: 20

Vis profil
« Svar #19 Dato: Januar 27, 2012, 05:35:32 »

Ups. Her er suttaen på Access To Insight: http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.106.than.html

Noget andet jeg lige kom i tanke om:  Smiley

Jeg har også været vældig glad for den meditation der er i min fortolkning af MN 121 - Cula-sunnata sutta.
I min fortolkning er det ikke en jhana i nogen traditionel forstand der beskrives, men en måde at finde et aspekt af (særligt de formløse) jhanaer i vor almindelige måde at betragte verden på, ved at man trinvist eliminerer sindets optagethed af og tagen-hensyn-til forskellige dele af verden. Når man på denne måde ikke længere giver mening og substans til de ting der får verden til at virke begrænset, ser man hvad jeg vil kalde et aspekt af den femte jhana - endeløst rum. Når man ikke længere giver mening og substans til "rum" ser man et aspekt af den sjette jhana, endeløs bevidsthed. Og så videre. Denne meditation klarer sindet ganske meget, særligt ved gentagelser. Deter også mit indtryk at det er en stærk meditation at se disse formløse aspekter ved verden så ofte som muligt i hverdagen.
Logget
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #20 Dato: Januar 27, 2012, 09:14:54 »

Jeg leste gjennom hele MN en gang på 1970-tallet.  Grin

Senere har det blitt en sutta her og en sutta der. Nå arbeider jeg meg imidlertid systematisk gjennom samtlige suttaer i MN i rekkefølge. Bortsett fra noen spredte suttaer lenger ut i samlingen, er jeg nå kommet til nr. 53. Så det tar nok noe tid før jeg er på nr. 106.  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Sider: 1 [2] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: