Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:43:31

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Buddhistisk studium
| |-+  Tekststudier
| | |-+  Majjhima Nikaya
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Majjhima Nikaya  (Læst 1133 gange)
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Dato: Januar 04, 2011, 04:59:34 »

Jeg har tatt fatt på å oversette Majjhima Nikaya, eller "De mellomlange tekstene" . Jeg har oversatt noen bruddstykker derfra tidligere, men nå har jeg begynt forfra og arbeider meg systematisk utover. De ti første suttaene er nå lagt ut i Dhamma-biblioteket: http://dhamma.no/mn1-10.htm

Jeg har tidligere oversatt hele Digha Nikaya. Jeg har lagt ut noen få av disse tekstene også i Dhamma-biblioteket. Men jeg skal nå ta fatt på en grundig gjennomgang og revisjon av disse oversettelsene (noen av dem er gamle og trenger justering), så derfor venter jeg med å legge ut flere av disse tekstene til denne reviderte versjonen er klar. Så disse kommer senere en gang. Og når denne revideringen er gjennomført, skal jeg gå videre i Majjhima Nikaya. Hvis jeg lever og har helsen, burde hele Majjhima Nikaya være oversatt i løpet av 2-3 år eller så. Det er i alle fall målet.
Logget

Metta,
Kåre
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #1 Dato: Januar 04, 2011, 06:20:21 »

Godt arbjedslyst Smiley
og tak
_/\_
Logget

Gassho
David
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Januar 05, 2011, 07:39:49 »

Også tak herfra! - og så må jeg hellere til at chante 'langt-livs-mantraet' for dig, så vi også kan få Samyutta Nikaya  Smiley
Logget

Morck
Jr. Member
**

Beskeder: 63

Vis profil
« Svar #3 Dato: Januar 05, 2011, 08:42:41 »

Det er altid en fornøjelse at læse dit arbejde Kåre, så jeg venter gerne. Smiley

- Danny
Logget

"Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved" - Sokrates
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: Januar 05, 2011, 10:26:18 »

Også tak herfra! - og så må jeg hellere til at chante 'langt-livs-mantraet' for dig, så vi også kan få Samyutta Nikaya  Smiley

Har du vitenskapelig dokumentasjon for at at mantraet har livsforlengende effekt?   tazmanian devil   muhahaha!!
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Januar 05, 2011, 01:24:35 »

Har du vitenskapelig dokumentasjon for at at mantraet har livsforlengende effekt?   tazmanian devil   muhahaha!!

Ikke endnu - men jeg tænkte at du måske ville være mit forsøgsdyr?!?
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Januar 05, 2011, 01:50:21 »

Ikke endnu - men jeg tænkte at du måske ville være mit forsøgsdyr?!?

Det er OK, bare sett i gang. Hvis jeg dør i morgen, må du heller se til å forbedre uttalen av mantraet ...  Grin
Logget

Metta,
Kåre
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Juni 06, 2011, 11:34:05 »

Arbeidet med å oversette Majjhima Nikaya går framover - riktignok i litt ujevnt tempo - men det går i alle fall framover. Nå er de to første vaggaene, dvs. sutta 1 - 20, klare og lagt ut på Dhamma-biblioteket:

http://dhamma.no/majj.htm

Der ligger det også diverse utdrag og tekster fra mange av de øvrige suttaene i Majjhima Nikaya, men de 20 første er nå i alle fall komplette.

Det er mye interessant i disse tekstene, så en gjennomlesing kan anbefales. Og så får jeg jobbe videre ... hvis det ikke blir altfor fristende å plaske i bassenget i sommervarmen ...
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: Juni 06, 2011, 05:35:46 »

Tak Kåre!
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: Januar 24, 2012, 10:46:09 »

Så er de første 50 tekstene (første bind) oversatt i sin helhet:

http://dhamma.no/majj.htm

Jobber meg videre utover ...
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: Januar 25, 2012, 12:39:26 »

Whau! Sikke en præstation. Tillykke med det! Smiley
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: Januar 25, 2012, 11:18:40 »

Fordelen med å sitte og oversette er naturligvis at på den måten får jeg lest tekstene grundig. Det er selvfølgelig ikke alle tekstene som er like interessante. Noen tekster maser litt for mye om mytologiske motiver, etter min smak. Og noen tekster er omtrent bare en repetisjon av en foregående tekst. Så det finnes kjedelige tekster innimellom. Men så til gjengjeld hender det ofte at den teksten jeg arbeider med for øyeblikket, kan gi meg en virkelig inspirasjon og 'Aha!'-opplevelse!

Nå er jo menneskene forskjellige, med forskjellig smak og interesser. Derfor kan det godt tenkes at den teksten som den ene finner litt kjedelig, kan gi den andre en Aha-opplevelse. Så jeg vil anbefale disse tekstene til gjennomlesing. De fleste vil sannsyligvis finne litt kjedsommelighet og mye inspirasjon i dem.  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: Januar 25, 2012, 01:59:10 »

Jeg glæder mig til at læse dem. Tak for dit store arbejde!!
Logget

Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: Januar 25, 2012, 03:24:29 »

Jeg glæder mig til at læse dem. Tak for dit store arbejde!!

Vel ... store og store ... til nå er jeg bare ferdig med 1/3 av Majjhima Nikaya. Ett bind er ferdig - to gjenstår. Og når jeg kaster blikket opp mot bokhyllen og ser hele Palikanonen grine mot meg i 45 bind, vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Men vi får ta litt om gangen, så lenge det går.  Smiley
« Sidste ændring: Januar 25, 2012, 03:26:23 af Kåre » Logget

Metta,
Kåre
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #14 Dato: Januar 25, 2012, 07:46:30 »

Tak for dit arbejde, Kåre!
Logget

Sider: [1] 2 Gå op Udskriv