Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:43:07

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Buddhistisk studium
| |-+  Tekststudier
| | |-+  Sallekhasutta
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Sallekhasutta  (Læst 402 gange)
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Dato: December 30, 2010, 04:17:11 »

Jeg har nylig lagt ut Sallekhasutta (MN 8 ) : http://dhamma.no/mn8.htm

Dette er en forunderlig tekst. Den begynner med at Buddha nedgraderer jhana-praksis (dypmeditasjon), og gir klar beskjed om at dette ikke er tilstrekkelig. Deretter gir han instrukser i hva som fører til det endelige nibbana (parinibbana). Meditasjon og oppmerksomhetstrening hører selvfølgelig med også her, men mesteparten av instruksjonene går rett og slett ut på å leve et etisk liv, oppdage egne karaktersvakheter og gjøre noe aktivt for å rette på dem.

Chanting og andre ritualer er ikke nevnt.  Grin

Kanskje vi skal forstå teksten dithen at det er når vi reiser oss fra meditasjonsputen og går ut av meditasjonsrommet, at den virkelige treningen begynner?
Logget

Metta,
Kåre
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #1 Dato: December 30, 2010, 06:21:14 »

Nej, selvfølgelig er jhana ikke tilstrækkelig. Det er bare den sidste del af den ottefoldige vej (samma samadhi), som Gotama genoptog da han indså at askese ikke var måden at blive fri for samsara; han spurgte sigselv, "mon det ikke er vejen til frigørelse?" og derefter svarede sigselv "Ja, det er vejen" (se MN 36).

Ja, vejen men ikke enden og fejlen med jhana'erne er at blive i enhver af dem (og det advarede Gotama også i mod).

En anden "vej til enden" findes også i MN119, hvor der gives klar besked at opmærksomhed på kroppen (hvor der inkluderes jhana) er kan også være vejen til fuld frigørelse.

Også noter, at MN8 ender med en anmodning til Cunda:
Citat
Her er det trær dere kan sitte under, og her er det rom dere kan meditere i. Begynn derfor å meditere og ikke vær dovne, så dere ikke skal angre det senere. Det er det rådet jeg vil gi dere.
Det, du oversætter som "begynn å meditere" er jhayati, som har samme rod som jhana og som Thanissaro Bhikhu oversætter nogle gange som "do jhana".

En anden ting ville være at kigge nærmere på, hvad dette "jhana" endelig betyder i stedet for at blive skræmmet hver gang man navner det og ikke en gang kigge på, hvad det er, når man har bestemt, at det er for svært...
Logget

Gassho
David
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: December 30, 2010, 07:27:11 »

Jeg har nylig lagt ut Sallekhasutta (MN 8 ) : http://dhamma.no/mn8.htm

Dette er en forunderlig tekst. Den begynner med at Buddha nedgraderer jhana-praksis (dypmeditasjon), og gir klar beskjed om at dette ikke er tilstrekkelig. Deretter gir han instrukser i hva som fører til det endelige nibbana (parinibbana). Meditasjon og oppmerksomhetstrening hører selvfølgelig med også her, men mesteparten av instruksjonene går rett og slett ut på å leve et etisk liv, oppdage egne karaktersvakheter og gjøre noe aktivt for å rette på dem.

Jeg tror ikke der er nogen der vil påstå at jhanaerne er vejen til frigørelse, eller at de endda er nødvendige skridt på vejen. Til gengæld synes jeg der er ganske overbevisende tegn i suttaerne på, at de kan være en hjælp - og nogen af os kan bruge al den hjælp vi kan få  Wink

Citat

Chanting og andre ritualer er ikke nevnt.  Grin

Jeg har heller ikke hørt nogen (som jeg bedømte som vederhæftige...) påstå at chanting og/eller ritualer er vejen til frigørelse - men igen; de er en hjælp. En dejlig hjælp, synes jeg. Andre oplever det anderledes. Det er helt ok.

Citat

Kanskje vi skal forstå teksten dithen at det er når vi reiser oss fra meditasjonsputen og går ut av meditasjonsrommet, at den virkelige treningen begynner?

Det lyder slet ikke så tosset! og vi har nok alle hørt om folk der er røget ud i ekstremerne med deres praksis, i en grad så de har negligeret livet selv. Den indlysende fare er jo at man så falder i den anden ekstrem: at man KUN fokuserer på 'livet udenfor puden', og glemmer at det er i den formelle træning vi gør os bedre til at leve det virkelige liv. Jeg tror på at middelvejen må være det bedste: grundig formel praksis, så vi virkelig kan yde vores allerbedste i det virkelige liv.
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: