Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:36:11

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Andre praksisformer
| | |-+  Kaihogyo på Caminoen
« forrige næste »
Sider: 1 2 [3] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Kaihogyo på Caminoen  (Læst 1537 gange)
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #30 Dato: Januar 11, 2011, 03:05:55 »

Kokorodo/Kaihogyo: Jeg ved ikke lige hvad forskellen er og hvilken af betegnelserne jeg kan bruge, men jeg vil gerne vide om der er noget til hinder for at benytte en kristen pilgrimsrute til formålet?
Ad åre vil jeg netop gå Caminoen.

Kokorodo er et samlebegreb for udendørs gående meditationer med et element af pilgrimsfærd. Kaihogyo er specifikt de kokorodo der praktiseres på Hiei bjerget i Japan - navnet henviser til deres ruter og deres praksis.

Selvfølgelig kan en kristen pilgrimsrute benyttes. Enhver rute hvor man kan indlægge en form for pilgrimsfærd kan bruges.
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #31 Dato: Januar 11, 2011, 04:12:20 »

Fantastisk - såå noget med "erfar det selv"  Wink

Kunne være fantastisk med en "studietur" til Japan med indbygget Kokorodo! Det må kunne arrangeres  Smiley

Jaaaa!!! happy clapping hands

Det kan sagtens lade sig gøre, og jeg kender lige munken der kan hjælpe os. Gojun går ofte kokorodo med sit tempels lægpraktiserende, og jeg er sikker på at jeg kunne lokke ham til at tage en håndfuld gaijin med  Smiley

Jubiiii !! Smiley (-selvom vi må lide under betegnelsen gaijin) ;-)
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #32 Dato: Januar 25, 2011, 12:51:58 »

Inspireret af denne tråd, pusler jeg stadig med en idé om en længer vandring.

Mit ambitionsniveau er nok at gå en del af hærvejen. Mest fordi primitiv overnatning er sat lidt i system, så man også kan slippe den "udfordring" som løst; muligvis der også ligger nogle shelters på vejen. Uanset hvad, er det en tilpas lang og veletableret rute, hvor man kan springe fra undervejs, hvis man får nok.

Min tanke er at trække alle stik helt ud, og tage det som en ego-tur (joke intended).

Jeg har ingen erfaring med gående meditation endnu, og ved ikke om det er noget man skal tænke så meget over; jeg forestiller mig at daglige etaper af 10..40 km, er nok til at man får fejet ud i tankerne og dermed opnår en "mindfull"/meditativ tilstand. Måske (jvf anden tråd) jeg skulle starte med den lille time det tager at gå til/fra Lotus Sangha fra nærmeste S-tog station (?).

Men som sagt intet endeligt planlagt, og blot tanker jeg lige ville lufte her i denne tråd.

Sidste krølle jeg har overvejet, var at gå helt andre steder, og så besøge danske Stupa'er. Men indtil vider har jeg kun fundet 3 i Danmark, jeg syntes ikke at kunne finde en omfattende/endelig liste... Muligvis der er andre Buddhistiske steder man kan besøge på en vandring ?

Vh
Thomas
« Sidste ændring: Januar 25, 2011, 12:53:35 af Thomas C » Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #33 Dato: Januar 25, 2011, 01:11:47 »

Inspireret af denne tråd, pusler jeg stadig med en idé om en længer vandring.

Mit ambitionsniveau er nok at gå en del af hærvejen. Mest fordi primitiv overnatning er sat lidt i system, så man også kan slippe den "udfordring" som løst; muligvis der også ligger nogle shelters på vejen. Uanset hvad, er det en tilpas lang og veletableret rute, hvor man kan springe fra undervejs, hvis man får nok.

Min tanke er at trække alle stik helt ud, og tage det som en ego-tur (joke intended).

Jeg har ingen erfaring med gående meditation endnu, og ved ikke om det er noget man skal tænke så meget over; jeg forestiller mig at daglige etaper af 10..40 km, er nok til at man får fejet ud i tankerne og dermed opnår en "mindfull"/meditativ tilstand. Måske (jvf anden tråd) jeg skulle starte med den lille time det tager at gå til/fra Lotus Sangha fra nærmeste S-tog station (?).

Men som sagt intet endeligt planlagt, og blot tanker jeg lige ville lufte her i denne tråd.

Sidste krølle jeg har overvejet, var at gå helt andre steder, og så besøge danske Stupa'er. Men indtil vider har jeg kun fundet 3 i Danmark, jeg syntes ikke at kunne finde en omfattende/endelig liste... Muligvis der er andre Buddhistiske steder man kan besøge på en vandring ?

Vh
Thomas

Vi gik engang en kokorodo rundt i Kbh, til de forskellige templer og praksissteder der er derinde. hvis vi havde planlagt det lidt mere omhyggeligt, kunne vi måske endda have besøgt stederne, snarere end bare at 'hilse' dem udefra? Det kunne være sjovt at prøve en gang.

Mht din tur ad Hærvejen, så tror jeg måske det er en god ide at træne lidt gående meditation først. Det er nemt nok - men man kommer vældig nemt til at bilde sig ind at man er fantastisk meditativ, når man i virkeligheden bare går og drømmer (eller er sløv...). Sådan var det i hvert fald for mig i starten, og da var det en stor hjælp at have andre omkring mig som hjalp mig med at holde fokus.
Logget

Sider: 1 2 [3] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: