Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:31:27

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  Message from Tendai buddhist to Tibet and Japanese buddhists
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Message from Tendai buddhist to Tibet and Japanese buddhists  (Læst 400 gange)
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Dato: December 11, 2010, 07:45:30 »

http://www.dailymotion.com/video/x4yvbs_message-from-tendai-buddhist-to-tib_news

En film på japansk men der er oversættelse fra en som kommentere lige under, men hvordan forholder i jer til det som sker i Tibet ?? Og er det den samme holdning man har i Tendai Danmark  I agree-smiley

Mvh Rasmus - og god December  Kiss

Selvom den er af ældre dato synes jeg ikke jeg har hørt særlig meget fra andre buddhister end lige netop Tibetanske som bliver berørt af dette , derfor jeg ville høre Smiley
« Sidste ændring: December 11, 2010, 07:48:08 af RasmusJensen » Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: December 13, 2010, 09:05:51 »

Vi i Tendai Danmark deler munkens holdning: Tibet bør, lige så vel som alle andre, have religiøs frihed.
Logget

Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: December 13, 2010, 09:19:46 »

Vi i Tendai Danmark deler munkens holdning: Tibet bør, lige så vel som alle andre, have religiøs frihed.
Jeg er enig i den holdning. Men hvem er "vi" i denne sammenhæng ? Og hvordan afgøres det hvilken holdning "vi" har ?

I det her tilfælde er det nok ikke så problematiskt, da en holdning til emnet ligger lige til højrebenet. Men jeg kan sagtens forestille mig andre, mere kontroversielle emner, som der ikke umiddelbart er tilsvarende enighed omkring.

Vh
Thomas
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: December 14, 2010, 11:27:13 »

Jeg er enig i den holdning. Men hvem er "vi" i denne sammenhæng ? Og hvordan afgøres det hvilken holdning "vi" har ?

I det her tilfælde er det nok ikke så problematiskt, da en holdning til emnet ligger lige til højrebenet. Men jeg kan sagtens forestille mig andre, mere kontroversielle emner, som der ikke umiddelbart er tilsvarende enighed omkring.

Vh
Thomas

Tendai er, som nærmest alle andre religiøse organisationer, hierakisk opbygget. Enhver ordineret står til ansvar overfor sin lærer, og mens man naturligvis kan vælge at have sin egen personlige holdning til ting, så er det sådan at man, når man er ude i 'officielt' ærinde (som jeg fornemmer er hvad Rasmus spørger til), er forpligtet at udtrykke den holdning man har lært fra sin lærer. Således kunne jeg sagtens have - og give udtryk for - den holdning at de tibetanere bare skulle tage sig sammen og lade være med deres piveri, men det ville ikke være ok at fremlægge den som den officielle Tendai holdning. Hvis jeg skulle føle således, ville det rigtige være at sige: 'Holdningen i Tendai er abc, men jeg mener xyz'. Det har jeg gjort ved mere end en lejlighed, og det er uproblematisk - men igen: spørges der til 'Tendais holdning', giver man udtryk for den. Er man i tvivl om Tendais holdning, spørger man sin lærer. Det er den regel der gælder for de ordinerede - lægfolk er netop dette; lægfolk, og kan derfor sige og gøre fuldkommen som de lyster (men kan så heller ikke siges at repræsentere Tendai i officiel sammenhæng).

Det er selvfølgelig også dette system der gør, at det nogen gange kan tage lang tid at nå frem til en officiel holdning. Strukturen i organisationen gør, at man må bruge noget tid på at komme frem til en fælles holdning, og få den kommunikeret ud i systemet. Som du nævner er denne sag ikke vanskelig, men det er der andre sager der er. Så bruger vi den tid der skal til for at være sikre på at alle er blevet hørt, enten direkte eller indirekte (via deres lærer), før der træffes en beslutning.

Så - for nu at besvare dit spørgsmål: 'vi' er de ordinerede i Tendai, og vores fælles officielle holdning findes ved at vi, med afsæt i den buddhistiske lære og vores personlige praksis, 'forhandler' os frem til noget flest muligt umiddelbart kan stå inde for, og resten kan acceptere. Giver det mening, eller har jeg forvrøvlet mig?  
Logget

Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: December 14, 2010, 08:48:22 »

Tendai er, som nærmest alle andre religiøse organisationer, hierakisk opbygget. Enhver ordineret står til ansvar overfor sin lærer, og mens man naturligvis kan vælge at have sin egen personlige holdning til ting, så er det sådan at man, når man er ude i 'officielt' ærinde (som jeg fornemmer er hvad Rasmus spørger til), er forpligtet at udtrykke den holdning man har lært fra sin lærer. Således kunne jeg sagtens have - og give udtryk for - den holdning at de tibetanere bare skulle tage sig sammen og lade være med deres piveri, men det ville ikke være ok at fremlægge den som den officielle Tendai holdning. Hvis jeg skulle føle således, ville det rigtige være at sige: 'Holdningen i Tendai er abc, men jeg mener xyz'. Det har jeg gjort ved mere end en lejlighed, og det er uproblematisk - men igen: spørges der til 'Tendais holdning', giver man udtryk for den. Er man i tvivl om Tendais holdning, spørger man sin lærer. Det er den regel der gælder for de ordinerede - lægfolk er netop dette; lægfolk, og kan derfor sige og gøre fuldkommen som de lyster (men kan så heller ikke siges at repræsentere Tendai i officiel sammenhæng).

Det er selvfølgelig også dette system der gør, at det nogen gange kan tage lang tid at nå frem til en officiel holdning. Strukturen i organisationen gør, at man må bruge noget tid på at komme frem til en fælles holdning, og få den kommunikeret ud i systemet. Som du nævner er denne sag ikke vanskelig, men det er der andre sager der er. Så bruger vi den tid der skal til for at være sikre på at alle er blevet hørt, enten direkte eller indirekte (via deres lærer), før der træffes en beslutning.

Så - for nu at besvare dit spørgsmål: 'vi' er de ordinerede i Tendai, og vores fælles officielle holdning findes ved at vi, med afsæt i den buddhistiske lære og vores personlige praksis, 'forhandler' os frem til noget flest muligt umiddelbart kan stå inde for, og resten kan acceptere. Giver det mening, eller har jeg forvrøvlet mig?  

Takker for dit meget fyldestgørende svar.

Men jeg vil komme med en uddybning af hvorfor jeg undrede mig. Jeg læste nemlig Rasmus's indlæg, som et oplæg til en diskussion blandt de aktive skribenter i denne Sangha. Formuleringen ".. Og er det den samme holdning man har i Tendai Danmark" læste jeg som "blandt jer i Tendai Danmark".

Derfor syntes jeg det virkede... påfaldende (i mangel af et bedre ord)... at Tendai Danmark "pludseligt" (sådan kom det til at se ud gennem mine kontaktlinser) udtalte en holdning til emnet.

Efter et par kopper (varm) te, og et par genlæsninger, kan jeg se at det måske er på tide at rense linserne (dem i øjnene, ikke suppen).

Gassho
Thomas
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: