Kommer til at tænke på en gammel overvejelse, jeg har gjort mig:
Hvis man vælger at tage forskrifterne og så bryder dem, skaber man jo både uhensigtsmæssig karma ved den aktuelle handling, OG ved at løbe fra sit løfte. Så hvad er 'bedst': at undlade at tage en forskrift man ikke kan holde, eller at tage forskriften (fordi man faktisk gerne vil holde den), men fejle? Det siges at på Mt. Hiei når de nye munke skal tage forskrifter, lyder der rungende 'Yoku tamutsu' (=jeg tager denne forskrift) ved de fleste forskrifter, men koret bliver temmelig svagt og uldent når man kommer til den femte.
He He, disse japaner
De tre anvisninger er simpelthen GENIALE, og det er oftest dem jeg husker (og ikke forskrift nr. X eller Y).
Det er de, men, som det siges i historien, de er svært at leve op til. Derfor synes jeg, at beholde de andre i sinde (keep them in mind = sati) kan vi fordybe os i etisk handling og dyrke/følge vejen på samme tid. Så har man noget konkret at forholde sig til.
Hvis vi nu tager "Not lying" og sætter det sammen med ret tale, kan vi faktisk bruge til at komme rigtig langt i vores vej/praksis.
And what is right speech? Abstaining from lying, abstaining from divisive speech, abstaining from abusive speech, abstaining from idle chatter: This, monks, is called right speech
Vi kan lære det uden ad og styrke vores
sati (husk sati som "keeping something in mind") og tage den med i alle vores aktiviteter, bruge det som en spejl til enhver lille ting, vi siger og tænker. Vi kan sidde med et, bruge det som meditationsemne. Vi kan have tillid i at vi kan blive gode til at udføre det (selv-tillid er en af jhana-faktorene) og i Buddha-Dhamma-Sangha (dermed tage KONKRET tilflugt gennem handling her & nu). Eftersom vi kommer sikker til at fejle, kan vi stræbe os for at blive bedre og dermed praktisere "right effort".
Vi kan øve vores indsigt, lær at se hvordan "right view" virker i forhod til "ret tale": hvad kommer ud af at lyve? hvad kommer ud af at ikke lyve?; blive ved med at meditere, at stræbe os...
ah, jeg kunne blive ved; men bare se, hvordan vi kan træne hele den ottefoldige vej, men en noget så konkret (og svært!) som at prøve at "snakke rigtigt"