Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:25:56

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  Buddhisme - Bryllup og ægteskab
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Buddhisme - Bryllup og ægteskab  (Læst 1090 gange)
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Dato: December 07, 2010, 09:08:48 »

Sad og spekulerede over hvad Bryllup og ægteskab egentlig betyder i forhold til Tendai traditionen? Bliver man gift eller...? Hvorfor? Hvordan? Tror man på "I medgang og modgang til døden os skiller" som i Kristendommen eller hvordan forholder buddhismen sig til parforhold og ægteskab?

Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: December 07, 2010, 10:09:46 »

Vi har et smukt - og meget åbent - vielsesritual i Tendai. Når jeg skriver meget åbent, mener jeg at der i høj grad er plads til at parret kan tilrette det efter deres ønsker. Det bygger på japanske traditioner, hvor man bl.a. udveksler sake af små skåle (så her er en forbindelse til den anden aktuelle tråd, om alkohol!).

Vi VED at ethvert forhold vil indeholde medgang og modgang (dukkha), men ser ikke nødvendigvis døden (eller noget andet) som enden - det er ikke tidsbegrænset. Det er måske 'til vi skiller os ad'?

Det er noget meget nyt at buddhismen overhovedet forholder sig til ægteskab - der ligger intet i den oprindelige buddhisme der minder om et vielsesritual. Der er nogen anvisninger på hvordan man bør behandle hinanden, men buddhismen retter sig jo i første række mod vejen til frihed fra lidelse.

Jeg sakser lige fra vores bog 'Introduktion til buddhisme':

Man kan godt få foretaget en buddhistisk vielse, endda med retslig virkning, såfremt den udføres af en vielsesbemyndiget person fra et af de godkendte trossamfund. Vielsesritualet er ikke et specifikt buddhistisk ritual, men noget der er tilføjet den buddhistiske tradition senere. Den tidlige buddhisme beskæftigede sig ikke meget med samlivet mellem to personer, og derfor var det i mange lande almindeligt at vielser blev overladt til de lokale religioner. Med tiden har flere og flere buddhister dog ønsket sig et buddhistisk ritual, og i Danmark har man slet ikke noget valg – her kan man tilhøre en, og kun én, religiøs gruppe, så hvis en buddhist vil giftes, må det nødvendigvis være ved et buddhistisk ritual, med mindre naturligvis at en anden religiøs gruppe vil vie vedkommende efter deres egne ritualer.
De moderne vielsesritualer varierer fra skole til skole, men er typisk opbygget omkring parrets forpligtelse til den buddhistiske vej, snarere end deres forpligtelse til hinanden. Som regel gentager de løfterne fra deres tilflugt i fællesskab. Disse løfter brydes ikke bare fordi ægteskabet måske på et tidspunkt brydes, så de anses som mere tungtvejende (og mere lykkeskabende) end løfter om at hengive sig til hinanden. Selv den reneste kærlighed mellem to mennesker er jo, til syvende og sidst, tom; den er skabt af de rette årsager og omstændigheder, og har ingen eksistens i sig selv. Den vil ændres, når årsagerne og omstændighederne ændres. Måske vil den fordybes, måske vil forsvinde – det er ikke til at vide. Almindeligvis er der, i en buddhistisk vielsesceremoni, mere fokus på hvor fantastisk det er at to mennesker deler de samme værdier og den samme vej, end hvor fantastisk det er at de har fundet sammen. Ofte vil der være mere vægt på at minde parret om at leve lykkeligt her og nu, end at leve lykkeligt til deres dages ende, dels fordi man i buddhismen ser ”til deres dages ende” som et begrænset mål, dels fordi man ved at der ikke kan findes varig lykke i forgængelige ting, som et parforhold jo er.

Logget

Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #2 Dato: December 07, 2010, 11:18:56 »

Tak for dit svar Shomon  (:  Det giver rigtig god mening synes jeg.

Du skriver "Som regel gentager de løfterne fra deres tilflugt i fællesskab. Disse løfter brydes ikke bare fordi ægteskabet måske på et tidspunkt brydes, så de anses som mere tungtvejende (og mere lykkeskabende) end løfter om at hengive sig til hinanden."

Hvad så hvis det kun er den ene der er buddhist?
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: December 07, 2010, 09:40:14 »

Tak for dit svar Shomon  (:  Det giver rigtig god mening synes jeg.

Du skriver "Som regel gentager de løfterne fra deres tilflugt i fællesskab. Disse løfter brydes ikke bare fordi ægteskabet måske på et tidspunkt brydes, så de anses som mere tungtvejende (og mere lykkeskabende) end løfter om at hengive sig til hinanden."

Hvad så hvis det kun er den ene der er buddhist?

Hm - det var da et godt spørgsmål!! I den situation ville jeg nok udelade hele den del, for det ville da vist blive lidt akavet at have den ene til at gentage sin tilflugt, mens den anden bare hang til tørre... De eksempler på vielsesritualer jeg har set, har været brugt ved vielser mellem to som begge havde taget tilflugt - men det er jo ikke nødvendigvis altid sådan.
Logget

Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #4 Dato: December 08, 2010, 10:47:32 »

Nej lige præcis. Kasper er eksempelvis ikke buddhist og er heller ikke medlem af folkekirken og tænker umiddelbart der må være flere der står i samme situation.

Vi blev viet af Ole Nydahl for 4 år siden i deres tempel på Svanemøllen og det var en noget mystisk oplevelse for os begge. Folkekirken var udelukket og rådhus synes jeg heller ikke lige var sagen. Kasper kan sagtens forholde sig til buddhismen og tror på mange at ideerne og tankerne omkring det, men har intet ønske om praksis eller tilflugt. Så i disse multikulturelle og multireligiøse tider synes jeg det er udfordrende at finde et smukt ritual som tilgodeser begge parter.
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: December 08, 2010, 11:27:06 »

Nej lige præcis. Kasper er eksempelvis ikke buddhist og er heller ikke medlem af folkekirken og tænker umiddelbart der må være flere der står i samme situation.

Vi blev viet af Ole Nydahl for 4 år siden i deres tempel på Svanemøllen og det var en noget mystisk oplevelse for os begge. Folkekirken var udelukket og rådhus synes jeg heller ikke lige var sagen. Kasper kan sagtens forholde sig til buddhismen og tror på mange at ideerne og tankerne omkring det, men har intet ønske om praksis eller tilflugt. Så i disse multikulturelle og multireligiøse tider synes jeg det er udfordrende at finde et smukt ritual som tilgodeser begge parter.

Helt enig. Det er en stor glæde for mig at vielsesritualet ikke ligger fast. Det betyder netop at man kan tilpasse ritualet til det aktuelle par, så de får en vielse de begge kan stå inde for!

Jeg har hørt om vielser hvor der både var en buddhistisk og en kristen præst til stede. Hvis man kan finde kristne præster der vil være med til det, synes jeg da det er en oplagt ide.
Logget

Seiren
Full Member

Vis profil
« Svar #6 Dato: December 08, 2010, 12:27:56 »

Jeps - er personligt stor tilhænger af fleksibilitet  Wink
Logget

Chorin
Full Member

Beskeder: 119

Vis profil
« Svar #7 Dato: December 08, 2010, 05:45:14 »

I agree-smiley

Jeg følger lige med - for jeg har nemlig selv tænkt på samme spørgsmål - jeg er sikker på at jeg gerne vil vies i et tempel/sanga men der er jo ikke nogen garentier for at manden jeg engang finder har samme ide.
Logget

Må Diamant Vejen bringe liv og lykke til alle levende væsner

Gashho
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: