Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:24:22

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Meditationspraksis
| | |-+  Rohatsu-ugen
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Rohatsu-ugen  (Læst 555 gange)
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Dato: December 02, 2010, 04:27:06 »

Christel stillede dette fine og aktuelle spørgsmål på Facebook:
Citat
Glædelig Rohatsu Smiley Hvordan fejre i denne begivenhed? Jeg er stadig ved at lære om det og troede egentlig "bare" at det var en enkelt dag men kan se der er flere af jer der "er gået i gang". Så del endelig jeres praksis Smiley Inspiration ønskes Smiley

Jeg vil gerne spørge jer om det samme. Det er så inspirerende at høre hvad andre gør!

Jeg selv har 'huset fuld af børn' til daglig. Det er skønt men også en lidt for stor udfordring for at udvide sin meditationspraksis. Derfor gjorde jeg i år noget andet - jeg tog tre dage i sommerhus, på alene-retreat. Da det passede dårligt i selve rohatsu-ugen, blev det i stedet tre dage op til.
Det var skønt - og meget givende, (som jeg altid synes det er når man trækker sig tilbage og fokuserer). Jeg var ved at sne inde, men hvad betyder det, når alt hvad man har brug for er ½-1 meter gulvplads?  Wink Så jeg blev inde det meste af tiden (var dog også lidt ude at gå) og lavede min daglige praksis, plus lidt ekstra 'tema-materiale' jeg lagde oveni. Jeg lavede et par ekstra siddende meditationer, prostrationer morgen og aften, lidt studie, og Nembutsu hver aften lige inden sengetid. Det var super fedt at dedikere mig 100% fra jeg stod op til jeg gik i seng, jeg kunne sagtens være blevet ved hele ugen Smiley
Jeg glæder mig til vores fælles Rohatsu-fejring i Lotus Sanghaen på tirsdag. Der er noget særligt ved at være sammen om det, selv om man sidder hver for sig selv  happy clapping hands
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: December 03, 2010, 09:21:14 »

Jeg kom lige i tanke om, at hvis I gerne vil undersøge mere omkring Rohatsu/ Bodhi Day, så går den også under navnet Shaka-Jōdō-e (Hvilket vist nok er lidt mere 'tendaisk' end Rohatsu, som er lidt mere 'rinzai zensk'). Anyway - så handler det om præcis det samme Wink
Logget

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #2 Dato: December 03, 2010, 01:21:25 »

Hej Yoren.

Tusind tak for dine input! Det lyder vel nok skønt med alene retreat - super ide synes jeg!

Glæder mig til at fejre Rohatsu sammen med dig på tirsdag (hvis biler og vejr vil det Wink)
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: December 03, 2010, 06:46:55 »

Jeg kom lige i tanke om, at hvis I gerne vil undersøge mere omkring Rohatsu/ Bodhi Day, så går den også under navnet Shaka-Jōdō-e (Hvilket vist nok er lidt mere 'tendaisk' end Rohatsu, som er lidt mere 'rinzai zensk'). Anyway - så handler det om præcis det samme Wink

Præcis - og der er endnu en forskel (som jeg først lige har opdaget  Embarrassed): hvor man i Rinzai Zen fejrer ugen op til Rohatsu, fejrer man åbenbart, i Tendai, tiden fra Shaka-jodo-e og en måned frem. Jeg lærer stadig noget nyt hver dag, hvor er det dog dejligt!! Selve fejringen er dog meget det samme: intensiveret praksis, idet man konstant minder sig selv om, at når den unge Gotama kunne nå oplysning, så kan vi også. Der er ingen tid at spilde:

Aldrig må vi glemme livets og dødens betydning.
Tiden flyver, og vores muligheder går tabt.
Alle må vi stræbe efter at vågne.
AT VÅGNE!
Giv agt! Værdsæt hele dit liv.
            (fra vores aftenmeditation)

Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: December 03, 2010, 06:48:12 »

Hej Yoren.

Tusind tak for dine input! Det lyder vel nok skønt med alene retreat - super ide synes jeg!

Glæder mig til at fejre Rohatsu sammen med dig på tirsdag (hvis biler og vejr vil det Wink)

Det var så lidt. Dejligt hvis idéen kan komme andre til gode!
I lige måde m.h.t. tirsdag! Giv mig et kald hvis du får brug for lift fra Allerød - ellers har Junshin også tilbudt kørelejlighed fra Kbh. N. (Du finder det under "arrangementer") Smiley
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: December 03, 2010, 06:55:11 »

Præcis - og der er endnu en forskel (som jeg først lige har opdaget  Embarrassed): hvor man i Rinzai Zen fejrer ugen op til Rohatsu, fejrer man åbenbart, i Tendai, tiden fra Shaka-jodo-e og en måned frem. Jeg lærer stadig noget nyt hver dag, hvor er det dog dejligt!! Selve fejringen er dog meget det samme: intensiveret praksis, idet man konstant minder sig selv om, at når den unge Gotama kunne nå oplysning, så kan vi også. Der er ingen tid at spilde:

Aldrig må vi glemme livets og dødens betydning.
Tiden flyver, og vores muligheder går tabt.
Alle må vi stræbe efter at vågne.
AT VÅGNE!
Giv agt! Værdsæt hele dit liv.
            (fra vores aftenmeditation)

Ej hvor sjovt - jeg har netop tidligere idag skiftet ud oppe i *Nyhedsboksen* (øverste højre hjørne) - og til netop dette vers! Syntes det var så passende at jeg ville bruge det til kontemplation, og videregive det herinde Smiley
Det passer mig glimrende at Tendais jodo-e varer hele måneden - så er det virkelig (buddhistisk) JUL!!  Kiss Jubiiii!
Logget

Chorin
Full Member

Beskeder: 119

Vis profil
« Svar #6 Dato: December 04, 2010, 11:40:36 »

Jeg har lige et spøgsmål - findes der en buddhistisk kalender hvor man kan finde alle de Tendais højtider  Huh?

Vil nemlig rigtig gerne gøre mit liv så buddhistisk som muligt og så vil de være en stor hjælp og have sådan en hængene så det minder en om det.
Logget

Må Diamant Vejen bringe liv og lykke til alle levende væsner

Gashho
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: December 04, 2010, 12:39:40 »

Det gør du ved at praktisere hele tiden (og ikke kun fejre når det står i en kalenderen) :-)

Jeg mener du kan finde alle højtiderne i Shomons bog  og ellers kan du gå ind under 'Program' på Tendai.dk der bliver de vist.

« Sidste ændring: December 04, 2010, 12:41:27 af Senshin » Logget

Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #8 Dato: December 04, 2010, 02:49:22 »

Hej Yoren.

Det var så lidt. Dejligt hvis idéen kan komme andre til gode!
I lige måde m.h.t. tirsdag! Giv mig et kald hvis du får brug for lift fra Allerød - ellers har Junshin også tilbudt kørelejlighed fra Kbh. N. (Du finder det under "arrangementer") Smiley

Tak søde  Kiss Du hører fra mig hvis det bliver nødvendigt.
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: December 04, 2010, 06:39:13 »

Det gør du ved at praktisere hele tiden (og ikke kun fejre når det står i en kalenderen) :-)

I agree-smiley

Bagest i vores ceremonibog er der en oversigt over Tendai/buddhistiske højtider.
Logget

Chorin
Full Member

Beskeder: 119

Vis profil
« Svar #10 Dato: December 05, 2010, 03:05:08 »

Aha ja jeg kan godt huske at jeg har set det i bogen nu i siger det, det havde jeg helt glemt og lidt flovt når man nu har bogen i hænderne  Embarrassed

Logget

Må Diamant Vejen bringe liv og lykke til alle levende væsner

Gashho
Chosei
Jr. Member
**

Beskeder: 54

Vis profil
« Svar #11 Dato: December 06, 2010, 07:32:30 »

Jeg har kigget lidt på nettet og fandt disse to små-ting,
jeg ved ikke rigtigt med det træ (jeg kommer til at forestille mig et amerikansk juletræ der blinker i alle mulige farver Cheesy) og alle de kulørte lamper.
Men et par starinlys i forskellige farver kan jeg nok gå med til.

http://my.opera.com/Azaroth/blog/have-an-enlightened-bodhi-day-buddhist-chants-and-peace-music

http://www.doityourself.com/stry/bodhi-day

Gassho Chosei
Logget
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: December 06, 2010, 11:23:16 »

Jeg har kigget lidt på nettet og fandt disse to små-ting,
jeg ved ikke rigtigt med det træ (jeg kommer til at forestille mig et amerikansk juletræ der blinker i alle mulige farver Cheesy) og alle de kulørte lamper.
Men et par starinlys i forskellige farver kan jeg nok gå med til.

http://my.opera.com/Azaroth/blog/have-an-enlightened-bodhi-day-buddhist-chants-and-peace-music

http://www.doityourself.com/stry/bodhi-day

Gassho Chosei

Tak for links'ne, det var rigtig hyggelig læsning. Total buddhistisk julestemning - yay! Smiley
Vi skal snart ud og anskaffe os årets bodhitræ, af sorten Normann Grin    (Der skal bare lige forsvinde 20 flyttekasser fra stuen først...)
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: