Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:20:54

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Andre praksisformer
| | |-+  Prostrationer
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Prostrationer  (Læst 636 gange)
Chosei
Jr. Member
**

Beskeder: 54

Vis profil
« Dato: December 02, 2010, 07:30:32 »

Hej, prostrationer er en yndet praksis for nogen - der i blandt mig selv (så længe det ikke er "midt om natten" ),
På Senshins hjemmeside faldt jeg over det til prostrationer tilhørende  mantra brugt af de der på retreat har været oppe til at lave prostrationer sammen,
og så kommer spørgsmålet: der er fire linjer, hvor i prostrationen deler de sig? Og er der nogen, der kan fortælle hvad "betydningen" er?
Gassho Chosei
Logget
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: December 02, 2010, 11:49:03 »

Hej, prostrationer er en yndet praksis for nogen - der i blandt mig selv (så længe det ikke er "midt om natten" ),
På Senshins hjemmeside faldt jeg over det til prostrationer tilhørende  mantra brugt af de der på retreat har været oppe til at lave prostrationer sammen,
og så kommer spørgsmålet: der er fire linjer, hvor i prostrationen deler de sig? Og er der nogen, der kan fortælle hvad "betydningen" er?
Gassho Chosei
Hej Chosei
Det foregår således:

Du chanter "Om bora ro" imens du ligger på gulvet og løfter håndfladerne mod loftet
"Sha sva ka" imens du rejser dig op til stående.
"Butsodo" imens du bukker (gassho) for buddhaen
"Go shin gon" imens du går ned igen og lægger panden mod gulvet.

Jeg har desværre ikke nogen oversættelse af det.
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Chosei
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #2 Dato: December 02, 2010, 06:40:18 »

Tak Smiley Så ved jeg hvad jeg skal lave i aften.
Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: December 02, 2010, 06:56:58 »

Gassho Chosei
Hej Chosei
Det foregår således:

Du chanter "Om bora ro" imens du ligger på gulvet og løfter håndfladerne mod loftet

wondering smiley klø sig i håret
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: December 03, 2010, 06:48:13 »

Gassho Chosei
Hej Chosei
Det foregår således:

Det er japansk, men jeg har lykkeligt glemt hvad det betyder. Derfor kan jeg heller ikke lave flere prostrationer  Cry
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: December 03, 2010, 07:03:49 »

Tak Smiley Så ved jeg hvad jeg skal lave i aften.

God fornøjelse med det Chosei Smiley
Logget

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: December 03, 2010, 11:07:24 »

Gassho Chosei
Hej Chosei
Det foregår således:

Det er japansk, men jeg har lykkeligt glemt hvad det betyder. Derfor kan jeg heller ikke lave flere prostrationer  Cry

Hvorfor ikke finne noen ord på dansk?
Logget

Metta,
Kåre
Chorin
Full Member

Beskeder: 119

Vis profil
« Svar #7 Dato: December 04, 2010, 11:28:47 »

Jeg vil rigtig gerne vide hvad det betyder - så kan jeg også komme igen med at lave prostationer.

Dog ikke efter aftensmad Cheesy 
Logget

Må Diamant Vejen bringe liv og lykke til alle levende væsner

Gashho
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: December 04, 2010, 12:35:47 »

Jeg vil rigtig gerne vide hvad det betyder - så kan jeg også komme igen med at lave prostationer.

Du behøver ikke vide hvad det betyder. Jeg har lavet uendelig mange uden at vide det
 Det er en hengivenhedspraksis og den ændre sig ikke af at kende den præcise betydningen af ordene  ;-)
Det er bare at gå igang  Smiley

God fornøjelse

« Sidste ændring: December 04, 2010, 12:59:13 af Senshin » Logget

Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #9 Dato: December 04, 2010, 02:54:13 »

Dog er et rigtig godt fif ikke at være overmodig og starte med 108!! Jeg kunne ikke gå i 3 dage efter retreaten Wink
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: December 04, 2010, 05:54:21 »

Dog er et rigtig godt fif ikke at være overmodig og starte med 108!! Jeg kunne ikke gå i 3 dage efter retreaten Wink

Ork nej, man sagtens starte med mindre! Grin
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: December 04, 2010, 06:50:00 »

Hvorfor ikke finne noen ord på dansk?

Arj, det var nu nærmest ment som en (dårlig) joke - en (dårlig) undskyldning for ikke at orke flere prostrationer. I sommer, under min Sanzen Butsu-do (tretusinde Buddhaer-praksis; tre dage med ettusinde prostrationer pr. dag) lovede jeg højtideligt mig selv at NU var det slut med prostrationer. De har ellers været en fast del af min praksis i gennem en del år efterhånden, men nu nyder jeg andre former for hengivenhedspraksis. Jeg lavede dem først og fremmest for at modvirke min tendens til intellektualisering og arrogance, og stødte på mange morsomme oplevelser undervejs - fx da jeg pludselig blev helt bidt af hvor mange jeg mon kunne lave, hvor hurtigt jeg kunne lave dem, og hvor højt jeg kunne chante imens  Grin

I øvrigt - temmelig OT, men alligevel: mine nye hengivenhedspraksisser er chant af dharanier og af Vajrasattva's 100 stavelsers mantra. Nogen der har erfaringer med disse?
Logget

Chosei
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #12 Dato: December 05, 2010, 09:15:36 »

Det er slet ikke noget problem for mig ikke at starte med 108
 - for det ville slet ikke kunne lade sig gøre for mig  tazmanian devil

Jeg har det ganske fint med 12
- men forsøgte lige en lille test her til aften for at se hvad jeg burde kunne
 og måtte pænt indrømme at der ikke var spor luft til chant da jeg nåede 25.

Shomon havde du forøvrigt ikke en mp3 fil eller sådan noget liggende, der kunne tælle?

Gassho Chosei
Logget
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: December 05, 2010, 09:28:48 »

Det er slet ikke noget problem for mig ikke at starte med 108
 - for det ville slet ikke kunne lade sig gøre for mig  tazmanian devil

Jeg har det ganske fint med 12
- men forsøgte lige en lille test her til aften for at se hvad jeg burde kunne
 og måtte pænt indrømme at der ikke var spor luft til chant da jeg nåede 25.

Shomon havde du forøvrigt ikke en mp3 fil eller sådan noget liggende, der kunne tælle?

Gassho Chosei

Sejt du er begyndt!

Jeg plejer at dividere sådan at det antal jeg tager går op med 108. Og jeg lægger gerne ud med 27 eller 36.
Du kan bruge pastaskruer til at tælle med som jeg gjorde da jeg startede :-) Lægge dem i en bunke og smide en fra hver gang du går ned. Eller du kan bruge din håndleds juzu som du skal rundt 4 gange.
Logget

Chosei
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #14 Dato: December 05, 2010, 10:22:52 »

Normalt er jeg med på den med at dividere ( og 9 og 12 går også op i 108  happy clapping hands) - dette her med 25 var bare en prøve
 - og det var min mand der talte (det er bedre end pasta  happy dancing)  men 25 er jo meget lidt fra 27, så ... jeg burde vel kunne tage 27.
Gassho Chosei
Logget
Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: