Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:20:00

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  Dyrs moral og etik
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Dyrs moral og etik  (Læst 462 gange)
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Dato: November 25, 2010, 08:46:32 »

Om dyr kan opnå oplysning er formentlig usandsynligt, men kan dyr opbygge god karma ??

Jeg har vedlagt link til en (af mange flere rundt på nettet)

http://www.information.dk/220760 feks. se historien med de to små museunger

Er vi naive når vi kigger på "huskatten" og tror det blot er alt hvad der er i dyrenes hoveder eller er det lidt som dengang vi troede jorden var flad??

Hvad er DIN mening ?

gassho Rasmus
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Morck
Jr. Member
**

Beskeder: 63

Vis profil
« Svar #1 Dato: November 25, 2010, 11:24:30 »

Hvad betyder det, hvis de ikke "bevidst" udsætter dem selvfor lidelse? Måske dyrene er en inspirationskilde vi kunne lære meget af......
Logget

"Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved" - Sokrates
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #2 Dato: November 26, 2010, 09:23:38 »

Det minder mig om Wúménguān (Mumonkan), kase 1:

En munk spørger Zhaozhou: har en hund Buddhanatur?
Zhaozhou svarer: Wu (無)

Der følger en kraftfuld kommentar, som er værd at læse (eller her, hvis ikke I gider kinesiske karakterer) og slutter med en digte:

The dog, the Buddha Nature,
The pronouncement, perfect and final.
Before you say it has or has not,
You are a dead man on the spot.

Logget

Gassho
David
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: November 26, 2010, 11:06:40 »

Jeg har vendt tanken om karma og dyr, og er omsider blevet enig med mig selv om, at indtil jeg ved hvordan det hænger sammen, vil jeg bruge Ichinen Sanzen som arbejdshypotese. Ichinen Sanzen bygger jo på ophævelse af al dualistisk tænkning, og der er således ikke egentlig forskel på en vandmand eller en nordmand  Wink

I Ichinen Sanzen ses alle de ti faktorer (som jo bl. a. beskrver karmas virke) som aktive i alle de hundrede verdner - så udfra denne teori skaber alle karma, og alle har mulighed for at tage del i oplevelsen af altings sande natur.

Jeg skal nok vende tilbage når jeg endelig ved...
Logget

druen
Newbie
*

Beskeder: 28

Vis profil
« Svar #4 Dato: November 26, 2010, 11:04:55 »

Om dyr kan opnå oplysning er formentlig usandsynligt, men kan dyr opbygge god karma ??
Hvad er DIN mening ?

Hvad er oplysning? Som jeg forstår det er det at se verden som den i virkeligheden ultimativt er...og hvem siger at dyr ikke gør netop det?
Og karma er, som jeg forstår det, hverken god eller dårlig. Karma er bare. Karma er handling og alle væsener handler. Dyr kan endda siges at handle spontant og fri fra snedige bagtanker, begær og egoisme...de handler blot instinktivt...hvilket vel er det vi opfatter som ønskværdigt?...så igen må jeg spørge ....er det mon i virkeligheden "en fordel" at være tangloppe?  wondering smiley
Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: November 26, 2010, 11:20:20 »

Hvad er DIN mening ?

Hvad er oplysning? Som jeg forstår det er det at se verden som den i virkeligheden ultimativt er...og hvem siger at dyr ikke gør netop det?
Og karma er, som jeg forstår det, hverken god eller dårlig. Karma er bare. Karma er handling og alle væsener handler. Dyr kan endda siges at handle spontant og fri fra snedige bagtanker, begær og egoisme...de handler blot instinktivt...hvilket vel er det vi opfatter som ønskværdigt?...så igen må jeg spørge ....er det mon i virkeligheden "en fordel" at være tangloppe?  wondering smiley

Da kan vi bare bestille time til lobotomering ...  green sick smiley
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: November 27, 2010, 01:56:55 »

Hvad er DIN mening ?

Handler dyrs instinkter ikke netop udelukkende om at stille deres begær..?
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
druen
Newbie
*

Beskeder: 28

Vis profil
« Svar #7 Dato: November 27, 2010, 09:58:24 »

Handler dyrs instinkter ikke netop udelukkende om at stille deres begær..?

Jo, måske. Det kommer nok an på hvordan man så definerer begær...? Umiddelbart ser jeg begær og instinkt som 2 forskellige ting. Jeg opfatter begær som værende en menneskelig ting, men det kan selvf. være en forkert opfattelse.
Logget
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #8 Dato: November 27, 2010, 01:44:39 »

Jeg synes, dette er en problematisk definition. For det første, Buddhaen snakkede ikke om "oplysning" men om "opvågning". Det er måske ikke det det største problem, men det at "se virkeligheden". Begrebet (og oplevelsen af det, for den sags skyld) refererer til noget fast, noget man kan få fat i, noget som er bare, noget fikseret og færdigt. Jeg har det altid meget svært med at se, at Buddhaen pegede på en "absolut", men mere på en process, noget, der sker i stedet for noget, der er. De 4 ædle sandheder forklarer en process og hvordan man sætter en ende til denne process. Selv den mahayana "buddha-natur" (som kunne forstås som det, nogle kalder virkelighed) kan også sættes i forbindelse med den 3. ædel sandhed: tørsts (tanha ende/ophør).

Vi burde huske at, Gotama snakkede om lidelse og lidelses ophør, det var hans fokus, ikke at finde eller opleve noget "virkelighed". Historien om manden såret af en pile ilustreret dette meget klart.

Ang. dyr, i Zhaozhous tid, var det også en almindelig debatemne. Han svarede bare wu, og det har givet meget stoff til praksis. At arbejde med dette "stoff", synes jeg,  er meget mere frugtbar end at sidde og tænke om en loppe kan opleve virkeligheden, bl.a. fordi det kan hjælpe os til at forholde os til loppen, hunden og naboen på en helt anden måde, end det, vi er vandt til, uanset om loppen/hunden/naboen er oplyst, har set virkeligheden som den er, har sat en stop til "tørsten" eller ingen af delene.
Logget

Gassho
David
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: