Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:19:32

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  etik og tomhed
« forrige næste »
Sider: 1 [2] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: etik og tomhed  (Læst 847 gange)
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #15 Dato: November 25, 2010, 05:53:01 »

På Buddhaens tid har man formentlig ikke været i tvivl om at dyr ikke kunne forme intentioner (åh ja, alle de ting vi ved...), og dermed ikke skabe karma.

Nå har jeg ikke studert dette spesielt, men rent umiddelbart er jeg ikke sikker på om dette er riktig. Hva med alle de jataka-fortellingene der Buddha opptrer som dyr og utfører en eller annen god handling? Kan ikke de tyde på at man mente at også dyr kunne forme intensjoner?
Logget

Metta,
Kåre
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #16 Dato: November 25, 2010, 06:23:07 »

På Buddhaens tid har man formentlig ikke været i tvivl om at dyr ikke kunne forme intentioner (åh ja, alle de ting vi ved...), og dermed ikke skabe karma.

Nå har jeg ikke studert dette spesielt, men rent umiddelbart er jeg ikke sikker på om dette er riktig. Hva med alle de jataka-fortellingene der Buddha opptrer som dyr og utfører en eller annen god handling? Kan ikke de tyde på at man mente at også dyr kunne forme intensjoner?

De havde i hvertfald meget fantasi  Grin
Logget

Gassho
David
druen
Newbie
*

Beskeder: 28

Vis profil
« Svar #17 Dato: November 25, 2010, 06:46:58 »

Mhhmmmmhmmmhmhmmmmm wondering smiley
Er vores ønske ikke at holde op med at lave karma og dermed stoppe rundturen i samsara?
Så må det jo være en fordel at blive født som tangloppe?
 Shocked
Logget
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #18 Dato: November 25, 2010, 07:27:45 »

De havde i hvertfald meget fantasi  Grin

Det hadde de. Mange jataka-historier er jo også av en slik karakter at det er grunn til å tvile på at de var seriøst ment. De lå nok i grenselandet mellom moralprekener og ren underholdning.  Grin
Logget

Metta,
Kåre
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #19 Dato: November 25, 2010, 08:24:40 »

Karma vil man vel altid skabe ?? Men hvis et menneske som er født som dyr pga. dårlig karma han/hun har skabt bliver til en tangloppe vil den dårlige karma måske blive "fortyndet" ligeså stille i og med det er begrænset hvor meget dårlig karma en tangloppe kan skabe ?? men det er jo netop det mest hensigtsmæssige at blive født som menneske da man derved har chance for at opnå oplysning ... Dette ville ikke være muligt for en tangloppe da den 'måske' har begrænset hjernekapacitet Smiley

Er vores ønske ikke at holde op med at lave karma og dermed stoppe rundturen i samsara?
 Shocked
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #20 Dato: November 25, 2010, 08:35:43 »

Shocked
Tænker umiddelbart omvendt - det er voldsomt begrænset hvor meget af den trefoldige træning en tangloppe kan praktisere Wink
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #21 Dato: November 25, 2010, 11:34:54 »

Shocked
Tænker umiddelbart omvendt - det er voldsomt begrænset hvor meget af den trefoldige træning en tangloppe kan praktisere Wink

Ja, en tangloppe makter nok ikke noe trefoldig. Den er trolig så enfoldig at den kun kan praktisere ekayana ...  muhahaha!!
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #22 Dato: November 26, 2010, 01:13:37 »

Shocked

Ja, en tangloppe makter nok ikke noe trefoldig. Den er trolig så enfoldig at den kun kan praktisere ekayana ...  muhahaha!!
smiley hitting smiley w. lol  Kåre du er og bliver det rareste tazmanian devil (og du må gerne tage den på norsk også, jeg er jo udmærket klar over at du VED jeg ikke refererede til triyana). Det var meget tendaisiøst gjort.
Logget

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
druen
Newbie
*

Beskeder: 28

Vis profil
« Svar #23 Dato: November 26, 2010, 10:50:46 »

Shocked
Jo, men...synes at kunne erindre mig at have læst at turene i samsara stopper, når vi stopper med at lave karma...så...hmmm...altså jeg mener....ingen karma, ingen genfødsel...ikk? Eller har jeg helt misforstået hele dette indviklede karma-begreb?
Logget
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #24 Dato: November 26, 2010, 11:03:51 »

Shocked
Jo, men...synes at kunne erindre mig at have læst at turene i samsara stopper, når vi stopper med at lave karma...så...hmmm...altså jeg mener....ingen karma, ingen genfødsel...ikk? Eller har jeg helt misforstået hele dette indviklede karma-begreb?

I utgangspunktet er karma enkelt: La oss så det vi ønsker å høste. Men så kan det nok hende at det har utviklet seg til å bli mer og mer innviklet ...  Grin
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #25 Dato: November 27, 2010, 01:49:44 »

Shocked
Tangloppen har jo allerede karma med sig. Men hvis den ikke opnår en anden genfødsel vil den ikke være i stand til at se virkeligheden som den er - og dermed ingen frigørelse.
Logget

Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #26 Dato: November 29, 2010, 07:18:46 »

Først lige en undskyldning omkring indsat citat i Rasmusses indlæg, jeg har altså ikke styr på det, men meningen var altså at reagere på Rasmusses gode indlæg og så citere, men det slap jeg ikke godt fra. Så lidt undervisning ved lejlighed.
Men det som jeg opfatter fra Rasmus er at det er vigtigt at bruge det "gode" i det "små" altså almindelige dagligdags situationer, se dem som de er og lade det overskud som bevidstheden om nuets forgængelighed og ønsket om at gavne alle væsener smitte af og hermed så de små frø,som man så selv får glæde af samtidig med at man i situationen måske skaber en god stemning.
Jeg har selv en tendens til at ville sætte for meget ind i en polirtisk og samfundsmæssig sammenhæng, hvilket i realiteten kan være en flugt for mig selv i forhold til nærværet lige nu.

Omkring min egen praksis så er jeg i trafikken begyndt at tænke om jeg ved at hoolde tilbage på min cykel for biler som skal dreje hjælper med at få det hele til at glide og jeg får ofte et vink og et smil fra bilisten,og det er vel i sig selv et tegn på gode frø uanset banaliteten.
Fejlen ve ddte jeg gør kan så være at andre cyklister bag mig ikke synes disse hensyn er hensigtsmæssige og hermed kan det skabe farlige situationer og en bemærkning om at jeg er et fjols.

Nå mon jeg nu ikke kom ned på jorden.

Gasho Viggo
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #27 Dato: November 30, 2010, 10:53:50 »

Først lige en undskyldning omkring indsat citat i Rasmusses indlæg, jeg har altså ikke styr på det, men meningen var altså at reagere på Rasmusses gode indlæg og så citere, men det slap jeg ikke godt fra. Så lidt undervisning ved lejlighed.

Når du citerer, skal det citerede stå imellem 'quote'-tegnene, med de kantede paranteser. Giver det overhovedet mening? Er ikke så god til at forklare...
Citat

Men det som jeg opfatter fra Rasmus er at det er vigtigt at bruge det "gode" i det "små" altså almindelige dagligdags situationer, se dem som de er og lade det overskud som bevidstheden om nuets forgængelighed og ønsket om at gavne alle væsener smitte af og hermed så de små frø,som man så selv får glæde af samtidig med at man i situationen måske skaber en god stemning.
Jeg har selv en tendens til at ville sætte for meget ind i en polirtisk og samfundsmæssig sammenhæng, hvilket i realiteten kan være en flugt for mig selv i forhold til nærværet lige nu.

Jeg er helt enig med dig i at tendensen til at politisere alt er en flugt. Politik er vigtigt, men bør ikke forveksles med spirituel træning. Ofte vil de to stemme overens, men man kan ikke regne med at noget automatisk er spirituelt værdifuldt, blot fordi det er politisk korrekt.
Citat

Omkring min egen praksis så er jeg i trafikken begyndt at tænke om jeg ved at hoolde tilbage på min cykel for biler som skal dreje hjælper med at få det hele til at glide og jeg får ofte et vink og et smil fra bilisten,og det er vel i sig selv et tegn på gode frø uanset banaliteten.

Det bliver aldrig banalt at tage hensyn til andre! - selvom vi nogen gange kommer til at se det sådan. Selv den mindste ting kan potentielt sprede sig som ringe i vandet, og det gælder både de gode og hensigtsmæssige ting, og de mindre heldige...
Citat

Fejlen ve ddte jeg gør kan så være at andre cyklister bag mig ikke synes disse hensyn er hensigtsmæssige og hermed kan det skabe farlige situationer og en bemærkning om at jeg er et fjols.

Her er det godt at huske på, at enhver skaber sin egen karma. Du bliver ikke et fjols, uanset hvor mange der siger det til dig  Wink
Logget

Sider: 1 [2] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: