Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:14:39

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Den virtuelle Sangha
| |-+  Hjerteligt velkommen - hvem er du?
| | |-+  En søgende drue
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: En søgende drue  (Læst 653 gange)
druen
Newbie
*

Beskeder: 28

Vis profil
« Dato: November 20, 2010, 11:20:10 »

Tja, hvad kan jeg skrive om mig. Jeg er en søgende buddhist, der i et års tid eller to har forsøgt at finde vej i junglen. Jeg lytter ofte til dhamma/dharma-talks på nettet. Jeg er ved at indrette et meditationsrum i min nye lejlighed og glæder mig meget til at have et sted, med den rette stemning. Selvom meditation kan foregå overalt, så er der nu noget særligt ved at kunne indrette et sted til det.
Jeg har besøgt både theravada (tempel), zen (kloster) og tendai (møde). Jeg har endnu ikke fundet et sted hvor jeg føler mig 100% godt tilpas.
Baggrundsinfo: Jeg er 34 år og arbejder som sygeplejerske om aftenen. Jeg er skilt og har ingen børn.

Det var vist det.
 wondering smiley
Logget
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: November 20, 2010, 12:58:42 »

Tillykke med din nye lejlighed og meditationsrummet. Der er absolut noget godt ved at have et fast sted at praktisere. Så snart jeg går ind i mit rum og tænder stearinlys og finder kesa og røgelse frem så "klargøres" mit sind til det der skal til at ske.

Velkommen i forum.
Logget

daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #2 Dato: November 20, 2010, 04:31:51 »

Hej druen, dejligt at møde dig her!
Logget

Gassho
David
daishin
Full Member

Vis profil
« Svar #3 Dato: November 20, 2010, 04:36:41 »

Har tænkt meget om "din" buddha-skole. Måske er det noget, vi kan snakke om her?
Logget

Gassho
David
druen
Newbie
*

Vis profil
« Svar #4 Dato: November 20, 2010, 11:36:20 »

Har tænkt meget om "din" buddha-skole. Måske er det noget, vi kan snakke om her?

Hej David!

Ja, det kan vi godt snakke lidt om, men tror idéen for mig lidt døde, da der var en der tog idéen og startede en rigtig skole (oven i købet med det eksakte navn Buddhaskolen). Desværre er den skole slet ikke i Buddhaskolens ånd. Sådan kan det gå når man ikke tager patent på sine opfindelser  Embarrassed

Wink
Logget
druen
Newbie
*

Vis profil
« Svar #5 Dato: November 20, 2010, 11:37:28 »

Tak Senshin  Smiley
Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: November 21, 2010, 08:10:43 »

Hej David!

Ja, det kan vi godt snakke lidt om, men tror idéen for mig lidt døde, da der var en der tog idéen og startede en rigtig skole (oven i købet med det eksakte navn Buddhaskolen). Desværre er den skole slet ikke i Buddhaskolens ånd. Sådan kan det gå når man ikke tager patent på sine opfindelser  Embarrassed

Wink

Så får man bare finne på et nytt navn. La meg nå se ... av en drue kan man få vin.
Kanskje Vin-skolen? Nei, det blir ikke helt riktig ....
Men vinaya (munkenes og nonnenes treningsregler) var jo en viktig del av Buddhas lære.
Hvis vi kombinerer disse ideene - vin og vinaya - kan vi finne et nytt ord:
Vinåja (Vin? Å, ja!)
Altså: Vinåja-skolen!
 angel-smiley
Logget

Metta,
Kåre
daishin
Full Member

Vis profil
« Svar #7 Dato: November 21, 2010, 02:55:33 »

Hej David!

Wink

Nå, nå, men det er jo vores gamle Dhammadhasa? Og han har været i dialog her og "der" og kendte sikkert til "din skole". Der kan du se, det var jo ikke din nok, for du har ingen papir på det...

anyway, det var heller ikke navnet, jeg ville diskutere med dig her, du ved det. Jeg tænkte lidt mere på at prøve at finde en måde at praktisere uden at pege hele tiden på, hvad de andre gør "forkert; at erkende, at der er mange forskellige måder at leve buddhisme og at leve med forskellighederne.
Logget

Gassho
David
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: November 21, 2010, 03:48:48 »

Jeg tænkte lidt mere på at prøve at finde en måde at praktisere uden at pege hele tiden på, hvad de andre gør "forkert; at erkende, at der er mange forskellige måder at leve buddhisme og at leve med forskellighederne.

Godt sagt!
Logget

Metta,
Kåre
daishin
Full Member

Vis profil
« Svar #9 Dato: November 21, 2010, 04:28:35 »

Jeg tænkte lidt mere på at prøve at finde en måde at praktisere uden at pege hele tiden på, hvad de andre gør "forkert; at erkende, at der er mange forskellige måder at leve buddhisme og at leve med forskellighederne.

Godt sagt!

Hej Kåre, langt tid siden Smiley

_/\_
Logget

Gassho
David
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: November 21, 2010, 05:51:51 »

welcomming-party Drue
Hej igen - velkommen til!
Det lyder skønt med ny lejlighed, meditationsrum og det hele!  Smiley

Vi er også lige flyttet (i hus) og jeg slæber min zafu rundt fra rum til rum mens jeg undviger stabler af flyttekasser og legetøj Grin. Når jeg bliver træt af at være en 'vandrende munk' sidder jeg bare i sofaen. Det bliver godt en gang at komme på plads!
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: November 21, 2010, 07:02:17 »

Godt sagt!

Hej Kåre, langt tid siden Smiley

_/\_

Hei igjen!

Jeg synes nok jeg kjenner igjen ansiktet, men navnet ditt kjenner jeg ikke igjen. Jeg blir snart gal av denne stadige navnebyttingen i enkelte buddhistmiljøer. Snart husker jeg ikke lenger mitt eget navn, engang ...  Grin
Logget

Metta,
Kåre
druen
Newbie
*

Vis profil
« Svar #12 Dato: November 21, 2010, 11:59:48 »

Nå, nå, men det er jo vores gamle Dhammadhasa? Og han har været i dialog her og "der" og kendte sikkert til "din skole". Der kan du se, det var jo ikke din nok, for du har ingen papir på det...

anyway, det var heller ikke navnet, jeg ville diskutere med dig her, du ved det. Jeg tænkte lidt mere på at prøve at finde en måde at praktisere uden at pege hele tiden på, hvad de andre gør "forkert; at erkende, at der er mange forskellige måder at leve buddhisme og at leve med forskellighederne.

Min skuffelse var faktisk meget stor. Og ja, jeg ved godt det er følelser og dermed ego. Jeg har ikke nogen forhåbninger om at samle folk mere. Det er umuligt og det er i øvrigt også kun MIT ego der har dét behov, det er ikke andres behov har jeg fundet ud af. Så i stedet for er jeg begyndt at kigge på hvorfor mit ego er så optaget af at samle folk, at udglatte misforståelser, at være altomfavnende...
Logget
druen
Newbie
*

Vis profil
« Svar #13 Dato: November 22, 2010, 12:01:25 »

Så får man bare finne på et nytt navn. La meg nå se ... av en drue kan man få vin.
Kanskje Vin-skolen? Nei, det blir ikke helt riktig ....
Men vinaya (munkenes og nonnenes treningsregler) var jo en viktig del av Buddhas lære.
Hvis vi kombinerer disse ideene - vin og vinaya - kan vi finne et nytt ord:
Vinåja (Vin? Å, ja!)
Altså: Vinåja-skolen!
 angel-smiley

Har savnet dig  Kiss
Logget
druen
Newbie
*

Vis profil
« Svar #14 Dato: November 22, 2010, 12:07:04 »

welcomming-party Drue
Hej igen - velkommen til!
Det lyder skønt med ny lejlighed, meditationsrum og det hele!  Smiley

Vi er også lige flyttet (i hus) og jeg slæber min zafu rundt fra rum til rum mens jeg undviger stabler af flyttekasser og legetøj Grin. Når jeg bliver træt af at være en 'vandrende munk' sidder jeg bare i sofaen. Det bliver godt en gang at komme på plads!
Mange tak og jeg kender det du beskriver alt for godt lige nu  I agree-smiley
Logget
Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: