Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:14:15

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Meditationspraksis
| | |-+  Døsighed
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Døsighed  (Læst 698 gange)
Kanji
Newbie
*

Beskeder: 43

Kage = Oplysning = FACT!

Vis profil
« Dato: November 09, 2010, 07:46:25 »

Min meditation her til aften endte på den underligste måde. Jeg tror bedst jeg kan vise det med en lille video der nærmest demonstrerer præcist hvordan meditationen forløb:

http://www.youtube.com/watch?v=bh__g-ZZ6WA

Men det der skete var altså at jeg endte med at falde i søvn, vågnede brat og besluttede mig for at DET skulle ikke ske igen, og faldt så straks i søvn igen. Det er aldrig sket for mig før. Der er selvfølgeligt mange forklaringer, f.eks. at jeg ikke har sovet ret meget de sidste par dage. Men jeg tænkte at jeg ville høre om det egentligt er et generelt problem når man begynder at meditere over længere omgange - men endnu vigtigere, så tænkte jeg at der måske var nogen som havde gode råd til hvordan man undgå at ende som Mr.Bean på gulvet?  Smiley
Logget

More Dharma, Less Drama!
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: November 10, 2010, 08:20:18 »

Du er ganske enkelt stødt på en af de fem klassiske forhindringer - sløvhed, plejer vi at kalde det. Den møder alle vist på et tidspunkt, og den kan være ret svær at overvinde. For at overvinde den fuldstændigt, må man først og fremmest arbejde med en anden forhindring: tvivl. Hvis du var fuldkommen, helt sikkert, og uden den mindste tøven - bevidst eller ubevidst - overbevist om at dette her, det er vejen til at udslette al lidelse, så ville du ikke længere falde hen. Men der er ting du kan gøre indtil du når dertil (for det kan tage tid - det ved jeg af smertelig erfaring!). Du kan starte med at indse at 'så, nu er der sløvhed i mit sind', uden at forklare eller undskylde det. Hvis det ikke er nok - og det er det sjældent i starten - kan du åbne øjnene (hvis du altså sidder med dem lukket) og hæve blikket. Du kan visualisere klart lys i og omkring dig, og trække vejret opad, op i hovedet, snarere end ned i maven. Hvis det heller ikke hjælper, kan du lave stående eller gående meditation i stedet. Jeg har faktisk set folk falde i søvn stående, men aldrig gående...

Jeg tror det handler om, at vi disciplinerer sindet i meditation, og sindet protesterer mod opgaven. Det må jo siges at være en ganske effektiv måde at protestere på: man føler sig ret hjælpeløs når man bare går ud som et lys! Omvendt synes jeg faktisk det hjælper at minde sig selv om, hvad det er der sker; at det er alle vores tillærte forsvarsmekanismer der sætter ind. Så føler jeg mig i hvert fald bedre rustet til at gøre noget ved det!
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: November 10, 2010, 01:58:08 »

Det er nogle gode råd Shomon har givet (tror jeg har prøvet de fleste!). Jeg vil især tilslutte mig rådet omkring ikke at meditere med lukkede øjne - særligt hvis du er klar over at du er meget træt allerede inden du når til puden. Ud over at du får lys ind ad øjnene - og det hjælper i sig selv - så har du også et 'forvarsel' idet du bliver alarmeret når øjenlågene falder i  Wink (Med mindre du bare falder i søvn med åbne øjne - det kan man SAGTENS!).
Hvis du er så træt at du ikke ville kunne holde dig vågen til den bedste film/ bog/ spil/ samtale - så sov før du mediterer! Måske bare et power nap på 20 min. Eller skift din siddende meditation ud med en gående dén dag.
Jeg har med tiden opdaget at der optræder flere forvarsler inden jeg falder helt i søvn, og hvis jeg er opmærksom på dem kan jeg nå at stoppe processen ind i søvnen. Måske gør der også det for dig? Hos mig sker der bl.a. det at jeg begynder at få flere og flere tanker ind over meditationen (tanker/ visualiseringer bliver til tankerækker/ små historier). Lidt længere henne i indsovningen begynder 'filmen' så at sige at rulle og jeg er ikke længere i stand til at gå tilbage til meditationen uden videre, men skal gøre det forholdsvis 'hårdhændet'. D.v.s. at jeg bryder tankerækken meget højt og tydeligt ved ordret at fortælle mig selv at jeg skal stoppe filmen øjeblikkeligt og fortsætte den (navngivne) meditation jeg havde gang i.
Hvis jeg ikke når at bryde indsovningen dér, er løbet kørt, og jeg må ændre strategi så snart jeg mærker hagen ramme brystet Grin
Hvis intet virker og jeg VIL gennemføre den meditation jeg havde planlagt, så laver jeg den stående, eller gående meeeeget langsomt i en lille cirkel.
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kanji
Newbie
*

Kage = Oplysning = FACT!

Vis profil
« Svar #3 Dato: November 12, 2010, 09:43:27 »

Tak for de gode råd.

Jeg mediterer som regel med halvåbne øjne, så det blev også ret overrasket da jeg pludseligt tippede fordi jeg var faldet i søvn  Undecided

Men nu er jeg opmærksom på at den slags altså også vil ske for mig.
Logget

More Dharma, Less Drama!
Kanji
Newbie
*

Kage = Oplysning = FACT!

Vis profil
« Svar #4 Dato: Januar 08, 2011, 10:13:10 »

Så rendte jeg ind i nogle fysiske problemer under meditation - måske i kan hjælpe  Wink

Jeg kan mærke at jeg under mine daglige meditationer nu er begyndt at komme dybere og dybere ind i en meditativ tilstand (eller hvad man nu kalder det). Jeg mediterer ikke længere tid end jeg har gjort de sidste par måneder (ca. 40 minutter af gangem), og jeg sidder på præcist samme måde... men pludseligt så er mit højre ben begyndt at falde i søvn hver eneste gang jeg sætter mig på puden!

Det er simpelthen så fjollet!

Så snart jeg stopper meditationen - jeg behøver ikke engang strække mine ben ud - så sover mit ben ikke mere.

What to do?!  Undecided

Jeg vil nødigt sidde på en stol og meditere. Sidder så godt på min nye zafu  Smiley
Logget

More Dharma, Less Drama!
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Januar 09, 2011, 12:01:27 »

Lad det sove. Bliv siddende på din gode zafu :-)
Måske holder det op igen, eller også begynder det andet ben også at sove ;-) Det betyder ikke noget.
(Nu gætter jeg på at du allerede har prøvet at skifte benstilling og du ikke har tykke bukser/jeans på der folder og lukker for blodet).
« Sidste ændring: Januar 09, 2011, 12:09:03 af Yoren » Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Januar 09, 2011, 08:11:08 »

Lad det sove. Bliv siddende på din gode zafu :-)
Måske holder det op igen, eller også begynder det andet ben også at sove ;-) Det betyder ikke noget.
(Nu gætter jeg på at du allerede har prøvet at skifte benstilling og du ikke har tykke bukser/jeans på der folder og lukker for blodet).

Ja, jeg vil sige det samme. Hvis du har sikret dig at du sidder korrekt, så lad benet sove. Det sker der ikke noget ved - i perioder sover mine ben nærmest i det øjeblik jeg sætter mig, andre gange sker det først efter lang tid. Det betyder ikke noget.
Logget

Kanji
Newbie
*

Kage = Oplysning = FACT!

Vis profil
« Svar #7 Dato: Januar 09, 2011, 08:34:34 »

Mange tak for svarene. Jeg har også prøvet at ignorere det - men må nok øve mig lidt mere i det  Smiley
Logget

More Dharma, Less Drama!
Doshin
Jr. Member
**

Beskeder: 80

Vis profil WWW
« Svar #8 Dato: Januar 09, 2011, 09:06:33 »

Mange tak for svarene. Jeg har også prøvet at ignorere det - men må nok øve mig lidt mere i det  Smiley
Jeg snakkede med en yoga-instruktør forleden, som på samme spørgsmål, svarede at man skulle se om man fik lavet et lille vrid eller bøj (sidevers) i anklen. Hendes forklaring er at hvis ikke man holder anklen lige, vil det lille bøj/vrid, få nogle sener til strække sig, og lukke lidt for blodet... sovende fod.

Jeg syntes det lød logisk.

Selv ignorerer jeg, når/hvis foden sover. Men er begyndt at være lidt opmærksom på hvordan jeg får sat mig, inden jeg hører klokken.

Vh
Thomas
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: