Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 04:08:05

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Meditationspraksis
| | |-+  Metta for den lidende
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Metta for den lidende  (Læst 536 gange)
Morck
Jr. Member
**

Beskeder: 63

Vis profil
« Dato: Oktober 18, 2010, 06:45:32 »

Hej

Såvidt jeg ved kan man udføre metta henvendt på folk der er døende. Men hvorfor egentlig og hvad virkning har det? I kristendommen bedes en bøn således at Gud måske ombestemmer sin såkaldte vilje, men ved metta er det vel egentligt med virkning for den praktiserende?

Mvh Danny
Logget

"Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved" - Sokrates
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #1 Dato: Oktober 19, 2010, 03:59:15 »

Hey dorck , jeg har selv spurgt om næsten det samme , så prøver og svare det bedste jeg kan og så kommer shomon eller senshin nok og giver mig en kærlig rettelse hvis jeg er helt gal på den Wink

Metta er en meditation som ændre vores syn på andre , det er hensides medlidenhed og egoistiske ønsker om at en person skal få det godt . Metta er oprigtig medfølelse og et dybt ønske om at lindre folks lidelse, Det er klart at hvis du er fyldt med metta vil din tilstedeværelse være lindrene da du er oprigtig og dybtfølende, der er ingen trylleri i det det er blot den måde du er på overfor den syge eller døende .

Ved død chanter man i tendai nembutsu  (namo amida butsu)

Når nogen er syge eller har det svært og vi ønsker at chante for dem bruges medicin buddha mantraet (Om biseisei bisesei biseisha,sambori gyatei sowaka)
Vi ved ikke om det hjælper , men det er ikke negativ energi vi udsender så det har ingen skadelig virkning for nogen. Under alle omstændigheder udvikler du medfølelse og forståelse, hvis det er din intention  Wink Nøjagtig som hvis en kristen ber til gud om at hjælpe en lidende , det ved vi heller ikke om det hjælper, men igen skader det ikke overhovedet  Kiss
Håber du kan bruge lidt af det , er sikker på der også er andre som kommer med nogle svar  happy clapping hands

Gassho
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #2 Dato: Oktober 19, 2010, 08:33:14 »

Jeg synes egentlig du giver et meget fint svar her Rasmus, og hvis jeg skal forlænge lidt med det jeg forstår, så er Mtta  den medfølelse og ønske om det bedste for ale medmennesker uanset om vi har det svært med dem elelr ej. Det Dorch mener tror jeg, er at når vi nærmer os den anden side så er det mest os selv vi trøster når vi sender metta afsted.

Men så er der vel hos buddhister som andre troende et håb om at det i os som er sind,sjæl. ånd eller hvordan vi opfatter det, fortsætter i det evige kredsløb mod Nirvana og for kristne og muslimer Paradiset eller Himlen.
Hvis det med karma har noget at sige så vil den mettaønsker jo forstærke de gode handlinger hos både den som sender mettaen og den som modtager,hvis den som er døende er i stand til at opfatte det.

Sådan vil jeg opfatte det og jeg er såmænd også spændt på andre indlæg.

Viggo
Logget
Chorin
Full Member

Beskeder: 119

Vis profil
« Svar #3 Dato: Oktober 20, 2010, 05:56:23 »

I agree-smiley
Logget

Må Diamant Vejen bringe liv og lykke til alle levende væsner

Gashho
Morck
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #4 Dato: Oktober 20, 2010, 08:25:54 »

Hej

Mange tak for svarene, - de er gode.  Det er henvendt på en nærtstående person som og var derfor jeg nemlig spurgte. Vi har udført metta-medtiation nogle gange i Ekayana-sanghaen, nemlig i henseendet om at sprede medfølselse til alle, - også selvom det ikke er nogen jeg´et bryder sig om eller osv.. Og ja det er med til at ændre hvordan vi også ser mennesker, nemlig udover den "fortolkning" vi normalt har af dem. Jeg havde også medicinbuddhaen i tankerne også, og går faktisk i hånd med metta og det om hvilken effekt det har på den praktiserende, samt den det rettes imod. Og ja, om det virker eller ej, ved man ikke. Tror jeg søgte en dybere mening med det, som der nok ikke er i denne her situation, da der ihvertfald ikke er mangel på medfølelse. Det giver mere mening over for de levende væsener som måske ikke står en så nær. Metta især er derimod er god at anvende på den del af verden som lider, det som vi kender fra billeder af fattigdom, sult krig osv. Mange (og jeg vil påstå de fleste) har helt automatiske visirer oppe foran øjnene for den lidelse som eksisterer i verden. De ved godt at den findes, men overkommer ikke at forholde sig til den (og er forståeligt, hvis man gerne vil beskytte sig selv). Metta er nemlig bl.a. at ønske det godt for de som lider, og er nok en af de bedste måder hvorpå man kan forholde sig til realiteterne på,- i stedet for at pakke dem væk. Altså vil jeg sige at metta-medition, og følgelig ren indsigt er et rigtig godt "hul i forhindrings-muren" at se de lidt mere triste ting på, - og ikke pakke dem væk for til sidst at forglemme dem. Vi er jo her ikke kun for os selv men for alles bedste. Sidste, og nok vigtigste effekt er den (hvis man formår at praktisere sin praksis derefter) er den hvor vi fundamentalt ændrer os selv til fremover for altid at ønske det godt for alle levende væsener. (og sikke en verden hvis alle forpligtede sig denne praksis, hva´!) Det er metta sammen med hele den buddhistiske praksis med til at gøre, nemlig at vi ser hvordan verden er, - også når den byder på elendighed, men at vi altid håndterer den med kærlighed og medfølelse. Det er også lidt mere overskueligt. smiley hitting smiley w. lol

- Danny
Logget

Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: Oktober 21, 2010, 05:36:26 »

Når jeg chanter Medicin Buddha mantra for en lidende eller døende eller Nembutsu (Namu Amida Bu') i tiden efter en er død, så gør jeg det fordi jeg mener det gør en forskel.
Når jeg sætter mig på puden (eller bare vælger at lade være at lytte til sindets evige knævren) så ser jeg ingen adskillelse mellem noget eller nogen, jeg ser ingen 'dig' eller 'mig' og jeg oplever at dit åndedrag er mit åndedrag.

Hvordan skulle min handling (her; chanten) for en anden så ikke kunne påvirke noget?

Jeg har ingen beviser for om det helt konkret virker og det behøver jeg ikke. Jeg har tillid til at det gode jeg gør i dette liv (eller det hø jeg laver) vil påvirke al andet. Jeg har tillid til at det jeg skaber med min karma har indvirkning på mere end bare mit liv.
Og skulle jeg tage fejl, så skader jeg i det mindste ingen med det jeg gør. Jeg får oven i købet øvet mig i at lave andet end pille mig i navlen og  tænke på mig mig mig.

« Sidste ændring: Oktober 21, 2010, 05:41:46 af Senshin » Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Oktober 22, 2010, 02:08:45 »

Meget smukt! Kunne ikke have sagt det bedre selv...  happy clapping hands happy clapping hands
Logget

Morck
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #7 Dato: Oktober 24, 2010, 03:36:50 »

Gode ord Senshin. Jeg er også for teoretisk engang imellem.
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: