Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:59:36

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  Karma
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Karma  (Læst 451 gange)
Kosei
Newbie
*

Beskeder: 33

Vis profil WWW
« Dato: September 22, 2010, 06:44:02 »

Hej

Jeg har et forståelsesproblem. Og jeg er ikke den første er jeg sikker på. Jeg har læste flere forklaringer på problemstillingen men jeg forstår det simpelthen ikke.........

Hvis der ikke er noget "selv" eller Jeg, hvad/hvem følger karma da ved genfødsel? Hvem genfødes?

Måske er det fordi jeg forstår teorien om ikke-selv interlektuelt men ikke føler det endnu? Prøver jeg at presse noget fra en måde at opfatte verdenen på ind i mit vestlige verdensbillede ubevidst? Eller er det bare uforståeligt?

Rasmus
Logget

daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #1 Dato: September 22, 2010, 08:09:14 »

Du har ret, du er ikke den eneste. Jeg synes problemet begynder skævt fra starten: der er ikke et selv. Og så går vi ned af bakke og spilder tid og neuroner i at finde ud af, hvad alt det der betyder. Da vi ikke kan finde ud af det, går vi og spørger dem, der ved, dem som allerede har fundet en forklaring. Da vi stadigvæk ikke kan forstår, går vi så og tror, at når vi forstår det, så er alle vores problemer løst og ja, endda at det er oplysning. (i linjen med: når jeg får det (hus/kone/mand/job/penge/en lærer/fortsæt bare... vil jeg være lykkelig)

Men måske kunne vi i stedet for stoppe lidt. Måske endda kunne vi tage et skridt tilbage. Der er ikke frigørelse ved at "vide" at der er ingen selv. Det er nærmest at tvinge sig selv til at forstå det på den måde. Uden at lade være ved at studere og reflektere om anatta, burde vi koncentrere os i de ting, vi KAN gøre. Det kan være, at der er ikke en selv, at det var, hvad Buddhaen mente med anatta; det kan være, at der ikke er sådan. Men buddhisme handler ikke så meget om hvad er, eller ikke er, men om hvad vi gør og ikke gør. Med eller uden selv er der alderdom, sygdom og død, der er sorg og tab og frygt. Med eller uden en selv, er der tørst, en trang for at være, for at ikke være (...en selv? he he) og for at tilfredstille vores sanser. Kan vi være enig om det? Er det noget, vi kan mærke, føle, se og høre? Med eller uden selv, er der en ende for denne tørst og med eller uden selv er der en masse ting, vi kan lave for at opleve tørstens ende.

Kigger man omkring, vil man nogle gange kunne se karmas funktion, enten i os selv eller i andres handlinger. Andre gange vil man ikke kunne se det. Det sker med eller uden selv.

For at vide hvad/hvem der genfødes, det bedste måde er at dø. Men måske skal man træne for at have en meget klart sind, når tiden kommer. Problemet er, at man ikke kan komme tilbage og fortælle om det.
Logget

Gassho
David
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: September 22, 2010, 09:56:41 »

Hej

Jeg har et forståelsesproblem. Og jeg er ikke den første er jeg sikker på. Jeg har læste flere forklaringer på problemstillingen men jeg forstår det simpelthen ikke.........

Hvis der ikke er noget "selv" eller Jeg, hvad/hvem følger karma da ved genfødsel? Hvem genfødes?

Hvorfor tænker du at karma skal følge nogen? Er du sikker på at der er nogen der genfødes? Jeg tror måske det er mere frugtbart at spørge 'hvordan' end 'hvem'

Citat

Måske er det fordi jeg forstår teorien om ikke-selv interlektuelt men ikke føler det endnu? Prøver jeg at presse noget fra en måde at opfatte verdenen på ind i mit vestlige verdensbillede ubevidst? Eller er det bare uforståeligt?

Rasmus

Ja, ja og ja  Wink
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: