Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:55:01

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Meditationspraksis
| | |-+  Fra Samatha til Vipassana
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Fra Samatha til Vipassana  (Læst 457 gange)
Morck
Jr. Member
**

Beskeder: 63

Vis profil
« Dato: September 07, 2010, 10:13:21 »

Hej

Jeg har udelukkende koncentreret mig om Samatha-meditation og åndedrætsøvelser, og ved siden af prøvet metta-meditation m.m. et par gange med Chizen og co. i Randers. Jeg er ved at have meget styr på Samatha-meditation og vil høre om der er en "fornuftens regel" eller god overgang til hvornår man bevæger sig over i Vipassana-meditation,- og vil I mene det kræver vejledning?

Og tak for sidst i Randers til jer som var med.

- Danny
Logget

"Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved" - Sokrates
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: September 07, 2010, 10:58:23 »

Hej

Jeg har udelukkende koncentreret mig om Samatha-meditation og åndedrætsøvelser, og ved siden af prøvet metta-meditation m.m. et par gange med Chizen og co. i Randers. Jeg er ved at have meget styr på Samatha-meditation og vil høre om der er en "fornuftens regel" eller god overgang til hvornår man bevæger sig over i Vipassana-meditation,- og vil I mene det kræver vejledning?

- Danny

Man kan finne veiledninger i vipassana i bøker og på nettet. Men det er alltid en fordel å ha en levende veileder som man kan spørre til råds. Så hvis du vet om noen som kan veilede deg, vil det være et klokt valg å benytte seg av dette.
Logget

Metta,
Kåre
Lobsang Samten
Jr. Member
**

Beskeder: 71

Vis profil
« Svar #2 Dato: September 07, 2010, 06:47:19 »

Det minder mig om en historie jeg hørte forleden

Hr. Vipassana og Fru Samatha, drog ud for at nyde en dag på toppen af et bjerg som de holdt meget af.
Hr Vipassana holdt meget af udsigten, hvor imod Fru Samatha tog der op for at nyde stilheden.
Da de nåede op til toppen satte de sig ned, og Hr Vipassana betragtede den fantastiske udsigt, imens Fru Samatha nød roen. Men imens Hr Vipassana nød udsigten, kunne han ikke undgå også at glæde sig over den dejlige ro, Og ligeledes kunne Fru Vipassana ikke undgå at nyde den fantastiske udsigt, imens hun nød roen.

Kærlig hilsen

Allan
« Sidste ændring: September 07, 2010, 08:21:51 af Lobsang Samten » Logget
Gert
Gæst
« Svar #3 Dato: September 07, 2010, 07:08:22 »

Hr. Vipassana og Fru Samatha, drog ud for at nyde en dag på toppen af et bjerg som de holdt meget af.
Hr Vipassana holdt meget af udsigten, hvor imod Fru Samatha tog der op for at nyde stilheden.
Da de nåede op til toppen satte de sig ned, og Hr Vipassana betragtede den fantastiske udsigt, imens Fru Samatha nød roen. Men imens Hr Vipassana nød udsigten, kunne han ikke undgå også at glæde sig over den dejlige ro, Og ligeledes kunne Fru Vipassana ikke undgå at nyde den fantastiske udsigt, imens hun nød roen.

Kærlig hilsen

Allan

Se, det er i sandhed nogle GULDKORN, du der deler ud, Allan!   Wink                    happy clapping hands
Logget
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: September 07, 2010, 08:39:42 »

Kærlig hilsen

Allan

happy clapping hands
Logget

Metta,
Kåre
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: September 08, 2010, 02:13:23 »

Hej

- Danny

Almindeligvis kombinerer vi i Tendai de to former i shikan meditation. Vi starter med at lave en periode samatha for at berolige og samle sindet, og går derefter over til vipassana. Som Kåre siger kan du finde bunker af vipassana vejledninger på nettet og i bøger, men måske skal du hellere bruge nogen af de vipassana meditationer Senshin laver med jer - jeg er sikker på at hun gør det godt! Du kan jo evt skrive og spørge hende til råds, hvis du er i tvivl om hvor du skal begynde.
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: