Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:54:36

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Meditationspraksis
| | |-+  Kropsskanning
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Kropsskanning  (Læst 457 gange)
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Dato: September 05, 2010, 10:50:21 »

Efter møde i Randers sangha har jeg fået mod på at prøve en kropsskanning men til sidst skal man "smide" simpelthen kaste energien med urenheder ud af kronechakraen, hvis dette undlades kan spændingerne samles i hovedet og forårsage hovdepineosv .. Er det noget man skal vente med til man kan guides eller er det bare at forestille sig man kaster det op...

Mvh Rasmus
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #1 Dato: September 05, 2010, 02:27:31 »

Hej Rasmus .

Aner det ikke, men jeg ville nu være sikker på at have "opbakning" inden jeg eksperimenterede, husk du e rung endnu så du har vel mere tid end mig, Huh?
Logget
Lobsang Samten
Jr. Member
**

Beskeder: 71

Vis profil
« Svar #2 Dato: September 05, 2010, 04:13:01 »

husk du e rung endnu så du har vel mere tid end mig, Huh?

Hvordan kom du dog frem til den konklusion? Hvad har alder med resterende livslængde at gøre? Der findes kun to ting her i livet der er helt sikre - 1. døden kommer til os alle og 2. dødstidspunktet er ukendt. Der er derfor ingen garanti for at vi alle er i live om 10 minutter, og det behøver absolut ikke have noget med alder at gøre.
I min korte tid inden for social og sundhedsområdet, har jeg set mange dødsfald - men jeg har ikke en eneste gang set er person der døde af alderdom. Sygdom, skader, fald, blodpropper osv. men ikke alderdom. Jeg (og jeg mener ikke jeg er alene i denne betragtning) kan derfor ikke betragte alder som værrende årsag til død, selv om det dog kan være en bidragende faktor Grin
Et ungt menneske kan lige så godt få en blodprop i hjertet, som et ældre. Ved eksempelvis blodpropper er der utroligt mange faktorer der spiller ind, og for mig at se er alder kun en meget lille del af de faktorer.

Kærlig hilsen

Samten
Logget
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #3 Dato: September 05, 2010, 04:32:23 »

Årh hold op Viggo vi har begge masser af tid .... det er kun en meditation  på 10 - 30 min  happy clapping hands det har vi alle Cheesy Men det var bestemt ikke fordi jeg har travlt men Bjarne fortalte det fantastiske man kunne få ud af det og læste så hans bog "lær at meditere" og fik en ustyrlig lyst til at prøve Cheesy ved ikke om du har læst den ?? men man skulle bare smide de det hele ud når man kom op til issen  :/ der stod jeg af Smiley det er ikke noget tibetaner praktisere eller noget du kan svare på Samten ?? Smiley

og tak for de "opmuntrende" ord forresten .... Sad hehe  happy dancing

Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Lobsang Samten
Jr. Member
**

Beskeder: 71

Vis profil
« Svar #4 Dato: September 05, 2010, 05:00:27 »

det er ikke noget tibetaner praktisere eller noget du kan svare på Samten ?? Smiley

og tak for de "opmuntrende" ord forresten .... Sad hehe  happy dancing

Desværre nej. Selv om Tendai og Tibetansk Buddhisme har meget til fælles, ligger det uden for mit kompetence område at udtale mig om Tendai meditation. Ud fra den smule jeg hørte om denne kropsskan i Randers, lyder det som om den er tæt beslægtet med den "indre varme meditation" jeg kender - men den er alligevel så forskellig at jeg ikke umiddelbart kan drage praktiske paralleller imellem de to.
Så du må nok være tålmodig og vente på der er en Tendai ekspert der kan rådgive dig. Skal jeg endeligt give dig et råd, vil jeg råde dig til at lægge den praksis på hylden indtil du har mere "styr" på den.
Samatha og Vispassana er nogle rigtig gode, efterprøvede og enkle teknikker, som altid er værd at bruge mere tid på. En risiko ved de esoteriske skoler, er at vi ofte kommer til at stræbe efter de mere eksotiske praksisformer, og glemmer de enkle og praktiske metoder. Jeg er selv vendt tilbage til samatha, efter i lang tid at have shoppet rundt på det eksotiske marked.
Ikke at der er noget galt med de mere esoteriske praksis former. Men esoterisk praksis virker bedst når den har rod i koncentration og visdom.

Kærlig hilsen

Samten
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: September 08, 2010, 02:09:32 »

Efter møde i Randers sangha har jeg fået mod på at prøve en kropsskanning men til sidst skal man "smide" simpelthen kaste energien med urenheder ud af kronechakraen, hvis dette undlades kan spændingerne samles i hovedet og forårsage hovdepineosv .. Er det noget man skal vente med til man kan guides eller er det bare at forestille sig man kaster det op...

Mvh Rasmus

Så længe det bare er den almindelige kropsscanning, er der ikke så meget der kan gå galt. Det værste der kan ske er at du får en smule hovedpine. Men ellers: du lader din opmærksomhed glide op gennem kroppen, så hurtigt eller langsomt du har lyst til, og på toppen af issen giver du slip. Ingen hokus-pokus der  Smiley
Logget

Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #6 Dato: September 08, 2010, 06:35:15 »

At være tændt.

Jeg ønskede ikke at tage din gejst fra dig Rasmus og som allan skriver har vores søgen og engagement in´tet med den fysiske alder at gøre, for havde det det,var jeg nok ikke begyndt på det her.

Men for mig og de erfaringer jeg har snuset til i en anden skole ville jeg bare råde til lige at få "sjælen" med uanser hvor illosorisk den så er .

Nu fortæller Shomon hvad man kan uden at lægge mere i det end man selv kan magte,og det var vigtigt.

Jeg har det bare sådan at det vil være godt at kunne vende oplevelserne med en anden,hvis det føles dårligt.

Vi ses. Viggo
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: