det er ikke noget tibetaner praktisere eller noget du kan svare på Samten ??

og tak for de "opmuntrende" ord forresten ....

hehe
Desværre nej. Selv om Tendai og Tibetansk Buddhisme har meget til fælles, ligger det uden for mit kompetence område at udtale mig om Tendai meditation. Ud fra den smule jeg hørte om denne kropsskan i Randers, lyder det som om den er tæt beslægtet med den "indre varme meditation" jeg kender - men den er alligevel så forskellig at jeg ikke umiddelbart kan drage praktiske paralleller imellem de to.
Så du må nok være tålmodig og vente på der er en Tendai ekspert der kan rådgive dig. Skal jeg endeligt give dig et råd, vil jeg råde dig til at lægge den praksis på hylden indtil du har mere "styr" på den.
Samatha og Vispassana er nogle rigtig gode, efterprøvede og enkle teknikker, som altid er værd at bruge mere tid på. En risiko ved de esoteriske skoler, er at vi ofte kommer til at stræbe efter de mere eksotiske praksisformer, og glemmer de enkle og praktiske metoder. Jeg er selv vendt tilbage til samatha, efter i lang tid at have shoppet rundt på det eksotiske marked.
Ikke at der er noget galt med de mere esoteriske praksis former. Men esoterisk praksis virker bedst når den har rod i koncentration og visdom.
Kærlig hilsen
Samten