Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:53:34

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Andre praksisformer
| | |-+  At Være gæst
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: At Være gæst  (Læst 919 gange)
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Dato: September 04, 2010, 07:35:18 »

Jeg/vi havde en specel oplevelse i torsdags, hvor vi var inviteret til en sammenkomst i  centeret i Odense (Karma Kady) til en slags afskedsaften for min svigerdatter som starter en uddannelse  i Nykøbing Falster og derfor kun vil være i centeret i weekender. Det var meditationsaften og vi ville umiddelbart bare deltage, men en af medlememrne og delvis en anden mente ikke det var godt at vi deltog når vi nu var fra en anden skole, for det mente Ole.

En mente det var for vores egen skyld. Andre i gruppen følte sig lidt forvirrede over det.

Vi valgte at trække os og vaskede så op for dem, og som vi sagde : med fuld opmærksomhed. Smiley

Jeg har egentlig tænkt mig at tage det op med veedkommende privat på Face- book, da det kan blive et problem for dem med andre som måske søger.

Viggo
Logget
Seicho
Jr. Member
**

Beskeder: 68

Vis profil
« Svar #1 Dato: September 04, 2010, 09:31:48 »

Personligt synes jeg det er en lidt trist regel de har fået sig der. Jeg synes det er spændende at møde folk fra andre skoler og folk, som måske bare går deres egne veje. Rent praktisk bør man måske gøre sig klart at der måske er andre ritualer og tilgange, hvis man møder op hos en anden skole end sin egen, men det er jo altid rart at få udvidet sin horisont. I sidste ende går vi jo alle sammen vej på en måde, så hellere pleje det, der er fælles mellem os buddhister end dyrke det, der deler os.

Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: September 04, 2010, 11:23:22 »

Det gør mig rigtig ondt at høre! - og ærligt talt, så undrer det mig også. Min lærer, Monshin, har med stor fornøjelse deltaget i foredrag og meditation med Ole (i Japan, tror jeg), så det må vist være en ny regel der er indført. Jeg synes ikke det giver mening overhovedet. Jeg tror helt sikkert at de fleste har glæde af at undersøge en skole (ad gangen) til bunds, men det bør da ikke udelukke at man besøger andre grupper - og da slet ikke når der er familie eller venner involveret  klø sig i håret

Håber de snart reviderer den regel, for den er da ikke hensigtsmæssig...
Logget

Taido
Full Member

Vis profil
« Svar #3 Dato: September 04, 2010, 11:47:01 »

Reglen er vist helelr ikke helt gennemtænkt, og jeg håber da også de reviderer den,Bennet som var med ved os,havde det vist helelr ikke lige så smart med det, han syntes jo helelr ikke at han kunne sige han ikke ville være med ved os i lørdags.

Vi "overlever" da også, men selvfølgelig som Eva sagde så kan vi jo kun besøge når der ikke er meditation, for det er underligt at sidde i et rum udenfor mens resten hygger sig med d. 16. Karmapa.

Nå, men tak for reaktionerne og jeg vil diskutere det stille og roligt uden at såre og være fornærmet.

Viggo
Logget
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #4 Dato: September 04, 2010, 06:59:47 »

Så det godt ALLE er velkommen i Tendai  Kiss  De har da troet i ville lokke folk over på den "mørke" side glad ruller

Sad og blev lidt harm over det, men tror vi kan lære af det Smiley så er egentlig glad nu, dog kan jeg ikke se hvordan man kan opføre sig sådan overfor to så skønne mennesker som dig og fruen!

Glæder mig til vi mødes igen de bedste hilsner Smiley
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Lobsang Samten
Jr. Member
**

Beskeder: 71

Vis profil
« Svar #5 Dato: September 04, 2010, 09:23:51 »

Det var godt nok en meget uheldig regel.
Det er heldigvis ikke mit indtryk at andre skoler, inkl. de tibetanske, deler denne regel. Jeg er ret overbevist om at det er en ting der er helt unik for Ole Nydahl grenen, som desværre lader til at blive mere og mere indelukkede og kontrollerende over for indflydelse fra andre.
Det er desværre mit indtryk, at Ole ikke bryder sig om at der bliver stillet for mange spørgsmål, til den praksis og de belæringer han underviser i. Det er en meget meget kedelig udvikling, som jeg desværre ofte synes man ser i "udbryder" grupper som Ole Nydahls.

I skal forresten have stor ros for at tage deres opvask - det er i mine øjne ret stort at gøre, efter man nærmest er blevet smidt ud happy clapping hands. Jeg var nok smuttet ret hurtigt....... hvis jeg da kunne tie stille længe nok, til at komme ud af døren, UDEN at starte en længere debat, om den tydeligvis fejlslåede logik.

Kærlig hilsen

Samten
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: September 05, 2010, 09:07:33 »

Jeg tror Samten har ret i, at de mere traditionelle tibetanske skoler ikke følger en sådan regel. Faktisk er det eneste andet sted jeg er stødt på den, Soka Gakkai (som sjovt nok også er en udbrydergruppe). I Soka Gakkai håndhæves reglen ikke 100 %; jeg har indtryk af at den kun køres i stilling når man vil tvinge nogen til at holde sig fra andre grupper.
Logget

Taido
Full Member

Vis profil
« Svar #7 Dato: September 07, 2010, 06:52:39 »

Hej alle som har været inde over emnet.

Som tidligere skrevet har jeg valgt at sende en hilsen til den person som førte an i situationen som jeg beskrev.

Jeg skrev ikke så meget, men synes selv ordentligt, og jeg har netop fået et svar fra vedkommende og han undskylder meget sin opførsel og fortæller han virkelig har tænt over det.

Slutter med at håbe, vi kan tilgive.

Det vil vi selvfølgelig gøre ,værre er det ikke, det er selve budskabet fra Ole som kan være problematisk, men vi kan da håbe at denne situation kan være en øjenåbner i andre sammenhænge.

Viggo
Logget
Gert
Gæst
« Svar #8 Dato: September 07, 2010, 07:18:24 »

I Soka Gakkai håndhæves reglen ikke 100 %; jeg har indtryk af at den kun køres i stilling når man vil tvinge nogen til at holde sig fra andre grupper.

Det overrasker (og bekymrer) mig, når man læser hele dette indlæg,  samt at man opfører sig sådan inden for buddhismen.  Huh?
Især Shomons indlæg om Soka Gakkai, peger mere hen imod en sekt eller det er værre, synes jeg.   Smiley shouting what

Dejligt at du har fået en undskyldning, Viggo. 
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: September 08, 2010, 02:15:52 »

I Soka Gakkai håndhæves reglen ikke 100 %; jeg har indtryk af at den kun køres i stilling når man vil tvinge nogen til at holde sig fra andre grupper.

Det overrasker (og bekymrer) mig, når man læser hele dette indlæg,  samt at man opfører sig sådan inden for buddhismen.  Huh?
Især Shomons indlæg om Soka Gakkai, peger mere hen imod en sekt eller det er værre, synes jeg.   Smiley shouting what

Du vil også finde rigtig mange der ikke betragter Soka Gakkai som en buddhistisk gruppe, bl.a. fordi de ikke anerkender Shakyamuni Buddha, og fordi de ikke tager den trefoldige tilflugt...
Citat

Dejligt at du har fået en undskyldning, Viggo. 

Ja, det er rigtig skønt! Godt du fik vendt sagen med den ansvarlige, og der er fundet en løsning.
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: