Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:49:07

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Buddhistisk studium
| |-+  Tekststudier
| | |-+  En sutta-tekst eller koan til hver dag...
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: En sutta-tekst eller koan til hver dag...  (Læst 787 gange)
Morck
Jr. Member
**

Beskeder: 63

Vis profil
« Dato: August 26, 2010, 10:47:19 »

Hej

Jeg er ved at lave et såkaldt dagligdags-manifest for mig selv over hvad min dag skal bestå af, for ellers hænger jeg ikke rigtig sammen. Jeg har sagt til mig selv at jeg også skal bruge min hjerne til at tænke, og observere og ikke kun slavisk forholde mig til det fakta mit faglitteratur dikterer. Efter at morgenens meditation og praktiske ting er ordnet, vil jeg meget gerne have en kort tekst som jeg kan fundere over resten af dagen. Jeg ved ikke om dette skulle være en sutta-tekst eller koan, men gerne noget der er komplekst, udfordrende og alligevel så enkelt. Oftest er det jo teksten der er enkel, men way of life som man lever det, der er blevet gjort for komplekst, vil jeg mene. blahblahblah Er der nogen der kan hjælpe med at henvise til noget?

Mvh Danny
Logget

"Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved" - Sokrates
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #1 Dato: August 26, 2010, 11:19:22 »

Hej

Jeg er ved at lave et såkaldt dagligdags-manifest for mig selv over hvad min dag skal bestå af, for ellers hænger jeg ikke rigtig sammen. Jeg har sagt til mig selv at jeg også skal bruge min hjerne til at tænke, og observere og ikke kun slavisk forholde mig til det fakta mit faglitteratur dikterer. Efter at morgenens meditation og praktiske ting er ordnet, vil jeg meget gerne have en kort tekst som jeg kan fundere over resten af dagen. Jeg ved ikke om dette skulle være en sutta-tekst eller koan, men gerne noget der er komplekst, udfordrende og alligevel så enkelt. Oftest er det jo teksten der er enkel, men way of life som man lever det, der er blevet gjort for komplekst, vil jeg mene. blahblahblah Er der nogen der kan hjælpe med at henvise til noget?

Mvh Danny

I den linje, kan jeg godt lide Dosho Ports studie-metode. De arbejder med en tekst (da jeg var med ham, havde vi Shobogenzo), læser et stykke om ugen og skriver til ham med refleksioner om teksten og begivenheder i den uge. Så skal man også komme med en "capping-phrase", noget man har hørt-læst som giver os en vis shock i forbindelse med vores liv og teksten vi er i gang med.

Jeg tænkte lige nu, om du vil have en ny tekst-koan hver dag? og alligevel skal det være komplekst, udfordrende. Hvis du nu tager Mumonkan og tager en koan om dagen, vil du gennemgå den om 42 dage. Diamond Sangha og Sanbo Kyodan skolen bruger ca. 10 år på dem, lige så langt som jeg har arbejdet med "Whatever you do, will not do, what do you do?" for ikke at snakke om breath in-breath out evige tekst eller "cast off body and mind - casting off cast off"

Jeg siger ikke, det er nytteløst at have sådan tekster at arbejde med. Jeg spørger bare, hvorfor en om dag, eller hvorfor noget bestemt? Det kan være, du sidder og læser en sutta og en bestemt linje chokerer dig, hvorfor ikke udnytte den indtil den ingen smager har mere? en dag, et liv...

Og til sidst, tænker jeg på, hvor vigtigt det har været for mig at kaste op alle de indtryk, jeg har proppet mig med. Det er lidt af en udfordring at skrive ned (eller at synge, tegne, hoppe) de indsigts man kan have i forbindelse med at arbejde med en tekst. Som Katagiri Roshi sagde: "You have to say something"

Håber på det giver mening og du kan bruge det til noget.
Logget

Gassho
David
Seicho
Jr. Member
**

Beskeder: 68

Vis profil
« Svar #2 Dato: August 26, 2010, 01:38:01 »

Der har faktisk lige just været et indlæg på Great River Ekayana Sanghas blog om sutrastudier.
Jeg smider lige et link til indlægget, som jeg selv synes er ret godt. På det sidste er jeg også selv begyndt
at rode med sutralæsning/skrivning, og er blevet meget glad for det, så det er fedt at få nogle idéer til,
hvordan man kan arbejde ordentligt med det.

http://dctendai.blogspot.com/2010/08/ideas-on-how-to-work-with-sutras.html
Logget
Morck
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #3 Dato: August 26, 2010, 01:56:37 »

Tak for det hurtige svar David.
Du har helt ret i pointen, ,- hvorfor en dag?! Med andre ord, hvorfor er jeg sikker på at jeg har behandlet teksten til "ende" i løbet af en dag, og så derefter skubbe den til side dagen efter!
Jeg forstår ik´det der med Mumonkan og hvis jeg tager en koan om dagen, så vij jeg  gennemgå den om 42 dage. Hvad menes der med det? Synes det lyder ret interessant med den Dosho Port-ting, og så har den fået premien top buddhism-blog award winner 2010. Fedt!

Jeg søger ihvertfald et hint til en tekst, og ja det kan jo være alt som helst som pludselig fanger min opmærksomhed. Men jeg tror også jeg søger nogle tekster som enten gør op med eller udfordrer mit jeg på det forvrængede, og "moderne" menneskesyn, hvor man ikke ser som tingene nu er engang. Eksempelvis har jeg læst en del af Kaares oversættelser som eks. Mahasatipatthanasutta - Den store teksten om oppmerksomhetens hovedområder. Den kan jeg li´, men det måtte gerne være endnu mere komprimeret som eksempelvis den her fra "Tekster fra Theravadatraditionen", eller var det også fra Kaares oversættelser?:

"det at føle er følge af kontakt
af at føle opstår tørsten
af tørsten, det at gribe efter noget
af at gribe opstår tings tilblivelse
af tilblivelsen opstår fødsel
med fødsel opstår død"

Den kan man virkelig arbejde med....Måske skal jeg bare finde mig en tekst som jeg kan arbejde med igennem længere tid?

Og hey, tak pelikanol, det vil jeg lige kigge på...

Mvh Danny

- D
Logget

daishin
Full Member

Vis profil
« Svar #4 Dato: August 26, 2010, 02:50:54 »

Dork,

Mumonkan er en klassisk koan samling. Der er i alt 48 (jeg troede, der var 42) koan med kommentar og det bliver brugt både i Diamond Sangha og Sanbo Kyodan Zen skoler. Jeg mente, at hvis du tog bogen fra start til ende og læste en koan om dagen, det ville tage dig 48 dag(jeg sagde 42 fordi jeg troede, der var 42 koan) at gå i gennem den, mod de ca. 10 år (eller...) andre bruger til den samme bog.

Dosho Port er en af de få lære, som bruger internet til at undervise: blog, skype, mails, net-meetings... da jeg var med ham, var det mod donation, i dag skal man betale, tror jeg. Men han er i hvert fald nemt at få fat i. Han er soto zen lærer.

Jeg kunne godt finde på nogle tekster, jeg kunne anbefale, men jeg ved slet ikke hvor i den buddhistiske verden, du bevæger dig? Hvis det er suttaer, du går efter, hvorfor ikke Access to insight (http://www.accesstoinsight.org)? Dhammapada kunne også være en "meditations-tekst". Hvis du har læst Kåres Mahasatipatthana, vil jeg anbefale Bhikkhu Sujatos A history of mindfulness og mere, så du kan få en anden version af theravada. Der er en list her: http://sites.google.com/site/santipada/bhantesujato'swork

Personligt elsker jeg at læse Gotama's sogen og frigørelse, som den findes i nogle tekster fra Majjhima Nikaya. Hongzhis silent illumination er også smuk og inspirerende... men igen, tilbuddet er stort og tiden, knap.
Logget

Gassho
David
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: August 26, 2010, 04:50:48 »

med fødsel opstår død"

Den kan man virkelig arbejde med....Måske skal jeg bare finde mig en tekst som jeg kan arbejde med igennem længere tid?

Mvh Danny

- D

Hej Danny

Det du næsten siger du allerede tænker over (citatet ovenfor) er den 12-ledede kæde - en grundsten i buddhistisk forståelse af årsagssammenhæng.
Hvis det var mig ville jeg simpelthen tage fat i den (kæden), ét led ad gangen, og arbejde med hvert led så længe jeg orker. Du kan sidde med den på puden og du kan også have den med i løbet af din dag. Det er ikke jorden længste tekststykke, men der er masser af kød på.

God fornøjelse med projektet :-)
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
daishin
Full Member

Vis profil
« Svar #6 Dato: August 26, 2010, 05:32:13 »

med fødsel opstår død"

Mvh Danny

- D

Hej Danny

Det du næsten siger du allerede tænker over (citatet ovenfor) er den 12-ledede kæde - en grundsten i buddhistisk forståelse af årsagssammenhæng.
Hvis det var mig ville jeg simpelthen tage fat i den (kæden), ét led ad gangen, og arbejde med hvert led så længe jeg orker. Du kan sidde med den på puden og du kan også have den med i løbet af din dag. Det er ikke jorden længste tekststykke, men der er masser af kød på.

God fornøjelse med projektet :-)

Sjovt, jeg sagde faktisk ikke noget om den 12-ledede kæde fordi jeg syntes, det er noget af det mest kompliceret i hele dharmaen. Ikke kun at den kan fortolkes på forskellige måder (f.eks. mahayana vs. theravada) men fordi det er en af de lære, som kraver mest overbevisning, ("konvertering", at tvunge sig selv til at tro på det?). Men det er jo kun min mening...

Hvis det var mig ville jeg så tage dukkha (for at starte med, den klassiske definition, den vi finder in den Pali kanon). Der har vi jo ingen teori, blot en beskrivelse af en process (eller mange processer) som vi kan observere i direkte forbindelse med vores egene oplevelser; eller de første 4 trin i anapanasati, og se om man kan komme bag kulisserne, lige der, hvor der ikke høres vismænds kommentarene...

oh! Se der, Dork, vil du have noget til at lave hver dag? så tag en anapanasati trin hver dag, og se, hvad der sker. Når du kommer til den sidste, begyndt forfra, og se, hvordan det opleves at komme igen gennem de samme trin... at begynde forfra, det er også noget vi buddhister kommer til at lave meget i løbet af vores praksis

Men igen, det er kun hvis det var mig...
Logget

Gassho
David
Morck
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #7 Dato: August 27, 2010, 10:45:30 »

Hej igen

Syntes også at jeg kunne læse mig frem til at der var 48 i Mumonkan. Derfor jeg blev forvirret da du sagde 42 ja. Jeg har ikke rigtig noget ståsted endnu, hvad det angår buddhistisk retning. Jeg har mødtes med Senshin og Co. flere gange nu i Randers, og det har jeg syntes rigtig meget om. Samtidigt kigger jeg også alle andre steder, mere tekster uden videre at tænke over hvilke en skole det drejer sig om. Jeg synes dog at eksempelvis Theravada-skolen virker tiltalende, fordi den er det ældste og ikke synes at bevæge sig for meget ud i metaforiske og overnaturlige elementer, men er mere kontant i sprog og virkelighed-  men modsat er efterkommende mahayana-skoler blevet lærd på deres måde ved at udvide yderligere ud og prøvet godt af. Jeg skal stadigvæk smage til meget før jeg spiser det helt, og det er en fed oplevelse allerede nu. Jeg har også tænkt mig at ville ringe ud til Wat-Pa-centret i Dragør bare lige for at opleve det, men ved ikke rigtig hvordan det er med at må kigge forbi - kunne dog forstå i en tråd herinde at det skulle være ok. Såvidt jeg forstår så er det også Theravada-skolen de kører efter.

Om det er suttaer, eller koan´er må jeg finde ud af. Jeg vil prøve at kigge på de tekster du nævner der David, særligt anapanasati.

Men jeg opdager egentligt noget ved mig selv her nuher med indlægget, og det er at jeg har fanget mig selv i at søge tekster som virkelig rykker i mig, som om jeg jeg regner med at finde TEKSTEN, der når jeg har læst den, ændrer mig radikalt. Sådan er det jo ikke. Problemet er at jeg ikke er nok tilstede, og netop som du siger Yoren, hvorfor ikke bare eksempelvis kigge på den 12-ledede kæde omkring årsagssammenhæng, eller nogen af de allerede nævnte her! Jeg tror jeg skal konfrontere mig selv og sige at herom skal der reflekteres, i stedet for at jeg suser igennem en masse tekster. Det skal jeg have lavet om på hos mig selv, kan jeg se. Det har været nogle gode tilbagesvar jeg fik der. Tak.

- Danny
Logget

daishin
Full Member

Vis profil
« Svar #8 Dato: August 30, 2010, 08:49:47 »

hvorfor ikke bare eksempelvis kigge på den 12-ledede kæde omkring årsagssammenhæng...

Helt ok med hvad du siger, Dorck. Jeg vil bare insistere (efter min ubetydningsful mening) at, lige præcis den 12-ledede kæde (og i øvrigt, anatta-doktrinen) ikke er gode nok lære til at kaste sig selv i og reflekte. For det første: de er avanceret lære og skal ses i sammenhæng med resten af dha(r)mmaen (hvilket forudsiger en vis kendskab til det); for den anden, det er meget sandsynligt, at det vil kaste dig i et forsøg på at forstå buddhismen og du vil have det svært med at huske, hvorfor du først blev interesseret i den.

Dharmaen er blevet sammelignet med en tømmerflåde (ikke med en båd, stor eller lille) men med en tømmerflåde man selv bygger ved at samle træ, grene, reb, osv. Af alle disse materialer, de fire sandheder er de mest basale, bare fordi de kan sættes til prøve hele tiden og kan (og skal) referere til ens liv og handlinger. Af de fire, den nemeste at gribe er den 4. Nummer 1er personlig, (du ved selv, hvor meget det kniber og trykker og hvor meget du vil være fri for den knibe og tryk), nummer 2 er et spørgsmål om fodybelse; nummer 3 kommer nok hende af vejen (må vi håbe), fordi det er vores mål og grunden for at vi overhovedet gider at praktisere; nummer 4 er der, hvor vi kan blive beskidt i hænder, hvor vi kan lave noget, teste og undersøge. Desuden har det intet at gøre med at være "buddhist", "tendai", "zen" eller "theravadin". Hvem eller hvad er man, når man er opmærksom på sin egen (og andres) krop, når man stræber for at ikke lyve eller sladre, når man sidder i stilhed?

Hav en god dag
Logget

Gassho
David
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: August 30, 2010, 05:05:06 »

Sjovt, jeg sagde faktisk ikke noget om den 12-ledede kæde fordi jeg syntes, det er noget af det mest kompliceret i hele dharmaen. Ikke kun at den kan fortolkes på forskellige måder (f.eks. mahayana vs. theravada) men fordi det er en af de lære, som kraver mest overbevisning, ("konvertering", at tvunge sig selv til at tro på det?). Men det er jo kun min mening...

Hvis det var mig ville jeg så tage dukkha (for at starte med, den klassiske definition, den vi finder in den Pali kanon). Der har vi jo ingen teori, blot en beskrivelse af en process (eller mange processer) som vi kan observere i direkte forbindelse med vores egene oplevelser; eller de første 4 trin i anapanasati, og se om man kan komme bag kulisserne, lige der, hvor der ikke høres vismænds kommentarene...

oh! Se der, Dork, vil du have noget til at lave hver dag? så tag en anapanasati trin hver dag, og se, hvad der sker. Når du kommer til den sidste, begyndt forfra, og se, hvordan det opleves at komme igen gennem de samme trin... at begynde forfra, det er også noget vi buddhister kommer til at lave meget i løbet af vores praksis

Men igen, det er kun hvis det var mig...

Spændende, David! Jeg synes også at Kæden hopper af enkelte steder for mig, men det er ikke noget jeg skal overbevises om, (eller konverteres til at tro på), men snarere noget hvor jeg tænker at det ved jeg ikke, eller kan ikke umiddelbart følge, så det lader jeg bare ligge  Wink Det synes jeg ikke gør noget. Princippet kan jeg følge og de store træk virker rigtige når jeg kigger på dem.
Jeg synes at Kæden er spændende at  kigge på, fordi den - ligesom Anapanasati Sutta - giver udgangspunkt til meget mere - og dermed maaange timers undersøgelser. Jeg har vist en forkærlighed for tekster der rækker ud over sig selv - hvilket alle gode tekster heldigvis gør  Wink
Jeg kan godt forstå du anbefaler Anapanasati - den er en rigtig guldgrube!

Danny: Jeg kan varmt anbefale Kåres bog "Buddhas Budskap", hvis du savner en skattekiste af buddhistiske grundtekster!  Kiss Den består af et stort udvalg (bogen er på ca. 300 sider) af tekster fra Tipitaka som Kåre har oversat til norsk. (Inklusiv Anapanasati og Kæden). Det 'ekstra fede' ved den, er at den emneopdelt, og meget nem at gå til på trods af at det er de originale pali-tekster.
Logget

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: August 30, 2010, 05:29:07 »

Hej igen

Syntes også at jeg kunne læse mig frem til at der var 48 i Mumonkan. Derfor jeg blev forvirret da du sagde 42 ja. Jeg har ikke rigtig noget ståsted endnu, hvad det angår buddhistisk retning. Jeg har mødtes med Senshin og Co. flere gange nu i Randers, og det har jeg syntes rigtig meget om. Samtidigt kigger jeg også alle andre steder, mere tekster uden videre at tænke over hvilke en skole det drejer sig om. Jeg synes dog at eksempelvis Theravada-skolen virker tiltalende, fordi den er det ældste og ikke synes at bevæge sig for meget ud i metaforiske og overnaturlige elementer, men er mere kontant i sprog og virkelighed-  men modsat er efterkommende mahayana-skoler blevet lærd på deres måde ved at udvide yderligere ud og prøvet godt af. Jeg skal stadigvæk smage til meget før jeg spiser det helt, og det er en fed oplevelse allerede nu. Jeg har også tænkt mig at ville ringe ud til Wat-Pa-centret i Dragør bare lige for at opleve det, men ved ikke rigtig hvordan det er med at må kigge forbi - kunne dog forstå i en tråd herinde at det skulle være ok. Såvidt jeg forstår så er det også Theravada-skolen de kører efter.

Om det er suttaer, eller koan´er må jeg finde ud af. Jeg vil prøve at kigge på de tekster du nævner der David, særligt anapanasati.

Men jeg opdager egentligt noget ved mig selv her nuher med indlægget, og det er at jeg har fanget mig selv i at søge tekster som virkelig rykker i mig, som om jeg jeg regner med at finde TEKSTEN, der når jeg har læst den, ændrer mig radikalt. Sådan er det jo ikke. Problemet er at jeg ikke er nok tilstede, og netop som du siger Yoren, hvorfor ikke bare eksempelvis kigge på den 12-ledede kæde omkring årsagssammenhæng, eller nogen af de allerede nævnte her! Jeg tror jeg skal konfrontere mig selv og sige at herom skal der reflekteres, i stedet for at jeg suser igennem en masse tekster. Det skal jeg have lavet om på hos mig selv, kan jeg se. Det har været nogle gode tilbagesvar jeg fik der. Tak.

- Danny

Fedt - det glæder mig du kan bruge det! Så virker forummet jo lige som det skal  happy dancing
Glæder mig til at høre hvad du finder ud af m.h.t. Theravada og hvad du ellers får smagt på! Det er spændende!
Jeg har det samme bløde punkt omkring det 'oprindelige' materiale, tekstnærhed ...osv. Til gengæld synes jeg at levende Theravada er svær at komme i nærheden af - med mindre man da er mand og lever som munk  Grin
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: August 30, 2010, 07:44:39 »

Spændende, David! Jeg synes også at Kæden hopper af enkelte steder for mig, men det er ikke noget jeg skal overbevises om, (eller konverteres til at tro på), men snarere noget hvor jeg tænker at det ved jeg ikke, eller kan ikke umiddelbart følge, så det lader jeg bare ligge  Wink Det synes jeg ikke gør noget. Princippet kan jeg følge og de store træk virker rigtige når jeg kigger på dem.
Jeg synes at Kæden er spændende at  kigge på, fordi den - ligesom Anapanasati Sutta - giver udgangspunkt til meget mere - og dermed maaange timers undersøgelser. Jeg har vist en forkærlighed for tekster der rækker ud over sig selv - hvilket alle gode tekster heldigvis gør  Wink
Jeg kan godt forstå du anbefaler Anapanasati - den er en rigtig guldgrube!

Danny: Jeg kan varmt anbefale Kåres bog "Buddhas Budskap", hvis du savner en skattekiste af buddhistiske grundtekster!  Kiss Den består af et stort udvalg (bogen er på ca. 300 sider) af tekster fra Tipitaka som Kåre har oversat til norsk. (Inklusiv Anapanasati og Kæden). Det 'ekstra fede' ved den, er at den emneopdelt, og meget nem at gå til på trods af at det er de originale pali-tekster.

Mange av disse tekstene ligger på nettsidene http://dhamma.no/index.htm

Hvis noen ønsker å kjøpe boken (egentlig foretrekker jeg selv den gode, gammeldagse bok-teknologien), så er den å få her: http://buddhistforbundet.no/article/show/56/Buddhas-budskap?atgid=7&nthpr=1
Logget

Metta,
Kåre
Morck
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #12 Dato: August 31, 2010, 12:57:48 »

Hey

Tak for din insisteren David. Jeg vil prøve at tage alt til mig om hvad I har skrevet. Det skal lige fordøjes først. Det bliver enten det ene, det andet, eller det helt tredje. Dukkha, har jeg allerede haft en del at gøre med i min hverdag, og det kunne der godt blive arbejdet mere med. Yoren, hvad mener du med levende Theravada?...altså Theravada i praksis?. Udover det, et nysgerrigt spørgsmål. Følger Theravada-skolen stadig efter den skik der især deler Mahayana-bevægelsen, det at det handler om at udøve læren kun for den enkelte, og ikke princippet som i Mahayana at udøve læren for den enkelte men også alle andre som er interesseret (Arahat versus Boddhisatva, hvis nok?)...Er det ikke bare noget gammelt noget idag,- alle i Theravada er da følgelig interreseret i at lære læren videre, li´som princippet i Mahayana-bevægelsen, ik´?

God dag til alle....og hey, jeg kommer til retreat i Slagslunde, juhuu!

- Danny
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: August 31, 2010, 01:26:40 »

Hey

Tak for din insisteren David. Jeg vil prøve at tage alt til mig om hvad I har skrevet. Det skal lige fordøjes først. Det bliver enten det ene, det andet, eller det helt tredje. Dukkha, har jeg allerede haft en del at gøre med i min hverdag, og det kunne der godt blive arbejdet mere med. Yoren, hvad mener du med levende Theravada?...altså Theravada i praksis?. Udover det, et nysgerrigt spørgsmål. Følger Theravada-skolen stadig efter den skik der især deler Mahayana-bevægelsen, det at det handler om at udøve læren kun for den enkelte, og ikke princippet som i Mahayana at udøve læren for den enkelte men også alle andre som er interesseret (Arahat versus Boddhisatva, hvis nok?)...Er det ikke bare noget gammelt noget idag,- alle i Theravada er da følgelig interreseret i at lære læren videre, li´som princippet i Mahayana-bevægelsen, ik´?

Jo, dette er foreldet og misforstått polemikk som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
Logget

Metta,
Kåre
Morck
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #14 Dato: September 01, 2010, 08:27:16 »

Mange tak Kaare. Hvad er den bedste tekst jeg kan finde omkring dukkha,- access to insight har denne: http://www.accesstoinsight.org/ptf/dhamma/sacca/sacca1/dukkha.htm, men der findes ikke en på dansk eller norsk? Ik´ fordi engelsk er et problem på nogen måde, men det fordøjes bare bedre sådan.

Ellers har jeg også fundet disse af Kaares hvor dukkha indgår:

dhamma.no/dhpinn.htm
dhamma.no/dn2.htm
dhamma.no/ud8.htm
dhamma.no/dhp7.htm

Tak

Mvh Danny
Logget

Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: